Valahogy sejteni lehetett, hogy baj lesz. Az Apple évek óta lebegteti, hogy piacra dob egy mobiltelefont (saját bevallásuk szerint 2,5 évig dolgoztak rajta), és már hónapok óta mindenki tudni vélte a nevét: iPhone. Ehhez képest meglepő volt az a pár héttel ezelőtt nyilvánosságra került információ, hogy a név a Cisco tulajdonában van. A hálózati és kommunikációs eszközöket gyártó cég még 2000-ben jutott az iPhone-hoz, amikor felvásárolta az Infogeart, igaz, a legutóbbi időkig csak egy neve volt, termék mögötte nem.
Ugyanaz a név
Ez volt december közepéig, amikor is remek időzítéssel a Cisco Linksys nevű divíziója bemutatta az iPhone-t, és onnantól kezdve mindenki tudta: egyetlen dolgot lehet biztosan kijelenteni az Apple majdani telefonjáról, hogy nem így hívják majd.
Aztán Steve Jobs január kilencedikén felment a színpadra, bemutatta a készüléket, majd hozzátette: „…és igen, iPhone-nak hívjuk”. Szóval most van két termék két gyártótól, ugyanazon a néven a piacon. Várható volt, hogy a márkanév jogait birtokló Cisco előbb-utóbb lépni fog. Kevesebb, mint egy napig vártak.
A cég közölte, hogy az Infogear már 1996-ban levédette a márkanevet, a felvásárlás után meg a Ciscót illeti meg az összes jog, írta meg az IT News. Mark Chandler, a cég alelnöke szerint nem kívánják megtagadni a névhasználatot, viszont a licenc feltételeiről mindenképpen meg kell egyezniük. Az Apple másképp látja a dolgot, a kaliforniai gyártó szerint nem követnek el jogsértést a név használatával, mert a Linksys iPhone-ja egy internetes telefon, az övék meg mobil.
Nincs megegyezés, de lesz
A Cisco a CES indulásáig alá szeretett volna írni egy szerződést, mely tisztázta volna a használat feltételeit, de az aláírás elmaradt, éppen ezért a cég szerdán egy kaliforniai bíróságon keresetet nyújtott be a márkanév törvénytelen használatára hivatkozva. Az eljárás megindulása hátrányosan érintheti az Apple-t, hiszen a kérdés eldöntéséig letilthatják a név használatát. A Cisco azzal érvel, hogy bár más jellegű készülékekről van szó, de azért mindkettő telefon, és éppen ezért megengedhetetlen a névazonosság.
Gyakorlatilag egyetlen szakértő sem hiszi, hogy valóban bírósági eljárás fog dönteni a kérdésben, teljes az egyetértés abban, hogy az Apple-nek a név kell, a Ciscónak pedig egy rendes kis summa – licencdíjként vagy más formában, ez már kevéssé lényeges. Kérdés, hogy mennyi pénz képes kielégíteni a 2006-ot 28 milliárd dolláros bevétellel záró Cisco éhségét.