További Mobil cikkek
Egy hónap, egymilliárd SMS
A világ mobilszolgáltatóit összefogó CTIA (Cellular Telecommunications & Internet Association) becslései szerint az amerikai mobilhálózatok 2002 júniusában, az eddig összesített utolsó hónapban mintegy egymilliárd SMS-t továbbítottak.
Az elveszett SMS-ek aránya 7,5 százalék volt, vagyis több millió üzenet sohasem érkezett meg a címzetthez. Chuck Mount, a Keynote mobilperspektívák üzletágának menedzsere a Reutersnek elmondta, hogy az elveszett üzenetek magas aránya nemcsak a szolgáltatók bevételeire van hatással, de a felhasználókat is elriaszthatja a tengerentúlon még újdonságnak számító szolgáltatástól.
A 95 százalékos teljesítés már siker
Egyébként a harmadik legnagyobb amerikai mobilszolgáltató, az AT&T Wireless büszkélkedhet a legmagasabb sikeres üzenetküldési és -fogadási aránnyal. A felhasználói által küldött SMS-ek a saját hálózatán belül 97,8 százalékos, más hálózatok esetén 95,5 százalékos arányban érték el a címzettet.
Az összesítések alapján a hatodik legnagyobb szolgáltató, a T-Mobile USA rendszere volt az egyik leggyengébben teljesítő. A vállalat felhasználói által küldött SMS-eknek csupán 86 százaléka jutott el más hálózatok előfizetőihez, és hálózaton belül is csak az üzenetek 87 százaléka jutott el a címzetthez.
A Westelnél megvannak az üzenetek
"Az SMS-ek nem tűnnek el" - mondta el az Index kérdésére Maradi István, a Westel Rt. szolgáltatásfejlesztési igazgatója. A hálózatok a világon mindenhol úgy működnek, hogy mindenképpen marad nyoma, ha továbbításra átvettek egy üzenetet.
Ha nincs nyoma, mert például félbeszakadt a küldés, az ügyfél nem is fizet érte. Hálózaton belül egyszerű a nem létező számra küldött SMS téves voltát kideríteni, és a felhasználót erről értesíteni. A hálózat ugyanis az üzenetet csak akkor veszi át, ha létezik (külföld esetében létezhet) az a szám, amire címezték, vagyis jó esély van a továbbításra, mondta Maradi István.
Az amerikai példában a Westel szakértője szerint a magas hibaszázalékot ennek ellenére csak kisebb részben okozhatta az SMS-ek téves számra küldése. A tömeges hibás teljesítés oka inkább az SMS-fogadás meghiúsulására vezethető vissza.
A rendszer ugyanis többször próbálkozik kiközvetíteni az üzenetet, de meg van határozva az SMS lejárati dátuma (expirity date), annak letelte után a virtuális postás nem próbálkozik többet. Alapesetben az SMS-ek kimúlásának ideje egy hét, de ezt a feladó rövidebbre is szabhatja. Amúgy az ismeretlen címzettnek szóló SMS-ek is egy hétig keringenek a rendszerben, emlékeztetett Maradi István.
A Pannon napokig próbál kézbesíteni
A Pannon GSM hálózatában minimális a különböző okokból kézbesíthetetlen SMS üzenetek aránya, mondta el kérdésünkre Kulcsár Emőke, a vállalat szóvivője. A hálózat által regisztráltan fogadott üzeneteket próbálják továbbítani, és ezek után számláznak. A Pannon hálózata szintén napok után adja fel, ha hiábavaló próbálkozásnak bizonyul a továbbítás. Mint megtudtuk, a fennakadást a legtöbbször itt is az okozza, hogy ki van kapcsolva a címzett.