Miután a Facebook nem tudta megvenni tavaly a Twittert, új lehetőség után nézett. Kedden bejelentette a cég, hogy felvásárolta a Mountain View-i központú FriendFeed szolgáltatást, amit a Google két korábbi alkalmazottja, Bret Taylor és Jim Norris hozott létre. A vétel üzlet értéke a Wall Street Journal szerint elérte az 50 millió dollárt, amit főleg készpénzben és részvényekben fizetett ki a Facebook. Cserébe a webkettes cég egy olyan területre is betette a lábát, amit sokan a jövő webjének hívnak: a valós idejű keresésbe.
A titkos fegyver
A lépés sokak szerint leginkább bosszú: mivel a Facebook nem tudta megvenni a Twittert, megvásárolta a FriendFeedet, amit aztán felvirágoztathat, így gyengítve riválisát. Mások szerint azonban sokkal többről van szó, mint egy egyszerű felvásárlásról: az üzlettel a Facebookhoz került a Google egykori két szupersztárja, akik részt vehetnek a jövő keresőjének megalkotásában is.
Taylor és Norris munkásságának sok gyümölcse született már: hozzájuk köthető a Google Talk, a Google Maps, a Gmail, meg még számos webes szolgáltatás fejlesztése. A két zseni 2008-ban indította el a FriendFeedet, ami egy, az online közösségi életet megszervező szolgáltatás - magába foglalja a Twittert, a Facebookot, a Netflixet, és minden fontosabb webkettes alkalmazást, viszont egyetlen helyen jeleníti meg az eseményeket. Hogy a felhasználók könnyebben találják meg a keresett információt, Taylorék kifejlesztettek egy intelligens keresőszolgáltatást, ami valós időben képes szétnézni a weben. Segítségével jelentéktelen bejegyzéseket is meg lehet találni, amennyiben azt ismerősünk írta, ráadásul a kereső nagyon gyorsan reagál a végbement változásokra.
És elemzők szerint pontosan ez kellett a Facebooknak. Jelenleg ugyanis olyan keresője van a cégnek, ami csak saját oldalon képes keresni, viszont ha beépítik a FriendFeed szolgáltatását a sajátjukba, máris megnyílik a facebookosok előtt a világ. Márpedig ha az online közösségi élettel és ismerőseinkkel kapcsolatos kereséseinket a Facebookon is elvégezhetjük, akkor már rövid távon is csökkenhet a Google piaci részesedése.
Arról nem is beszélve, hogy jelentősen növekedhet a Facebook reklámbevétele: ha a cégnek információja lesz arról, hogy a különféle webkettes közösségekben milyen oldalakat, szolgáltatásokat használ a regisztrált júzer, akkor sokkal könnyebben célozhatja a hirdetéseket.