A webes cégek a gyerekekre hajtanak
További Net cikkek
A Wall Street Journal tesztje szerint a gyermekeknek tartalmat kínáló weboldalak sokkal agresszívabban támadják látogatóik magánszféráját, mint a felnőtteknek szólók, amelyeknél a jogvédők aggodalmaikat szokták kifejezni. A gyerekeknek szánt oldalakon 30 százalékkal magasabb a felhasználók szokásait regisztráló miniprogramok, a cookie-k (nem túl elterjedt magyar nevükön: sütik) aránya, mint a felnőtteknek szánt népszerű oldalakon.
Az amerikai lap által megbízott szakértők az országban legnépszerűbb 50 olyan oldalt nézték meg, melyeken kifejezetten kiskorúaknak szánt tartalom, szolgáltatás található. Az, hogy a sütiket (olyan, a böngészőhöz kapcsolódó kód, ami információkat közvetít a weboldal üzemeltetője számára) a cégek kihasználják, nem újdonság, a megoldásnak vannak komolyan vehető előnyei, de hátrányai is. A legegyszerűbb: a sokat látogatott oldalaknál a kiszolgáló úgy kínálja fel a tartalmat, ahogy mi általában ott viselkedünk, ezzel elkerülünk sok ismétlődő cselekvést, ez nagyon kényelmes, időt spórolunk.
De a cookie-k rögzítik a szokásainkat is,amivel az adott cég visszaélhet. Természetesen lehet ezeket letiltani, törölni de nyilvánvaló, hogy ehhez olyan informatikai tudatosság és képzettség kell, ami az átlagfelhasználónak nincs meg. A dolog kétarcúsága is itt jelenik meg: tisztességes felhasználás esetén a cookie-k használata a szolgáltatás színvonalának emelkedését szolgálhatja, de nagy a csábítás, hogy az információkat begyűjtő cég saját érdekei szerint úgy használja fel a megszerzett tudást, ami már ügyfelei érdekeit sértheti.
Emiatt az égető probléma miatt érdekes a WSJ felmérése, ami szerint a célba vett 50, gyerekeknek szánt oldalról 4123 cookie-t gyűjtöttek be, míg a felnőtteket célzó leglátogatottabb 50 weboldalon 30 százalékkal kevesebbet kaptak. A jelentés szerint főként a gyerekeket megcélzó közösségi oldalakról sikerült a legtöbb nyomkövető alkalmazást letölteni.
A jelentés kitér arra is, hogy ezek a háttérben települő és működő, beleegyezést nem kérő programok milyen adatokat gyűjtenek össze az üzemeltetők számára: egyrészt az online viselkedést követik, másrészt profilépítésre alkalmas információkat gyűjtik, egészen addig, hogy valódi, azonosításra alkalmas személyiségrajzot képes egy felkészült szakember az adatbázis alapján létrehozni.
Az ilyen módon gyűjtött adatok a cég tulajdonát képezik, és azt például eladhatja harmadik félnek. Komoly kétségeket ébreszthet a rendszerrel szemben az, hogy amit a felnőttek esetében megengedett, alkalmazható-e a kiskorúakra is. A cégek érzik a törvénytelenség lehetőségét: a megkérdezettek – bár nem tagadhatták a cookie-k működését – nem volt hajlandók arra válaszolni, hogy kiadják-e ezeket az információkat másoknak.
A lap által felkeresett, ebben az üzletben érdekelt kereskedelmi vállakozások nem tagadták, hogy felhasználják a cookie-k által küldött adatokat, de hangsúlyozták, hogy ez anonim információgyűjtés, nem veszélyeztetik a gyerekeket és betartják azt a szövetségi törvényt, mely szülői beleegyezéshez köti a gyermekek érzékeny adatainak kezelését.
A kialakult állapot valószínűleg patthelyzet. A cégek pontosan ugyanazt teszik, amit a hagyományos reklámok esetében: a gyerekek igényeinek felkeltésével terhelik meg a szülők pénztárcáját. Ez ellen nemigen létezik jó megoldás, valószínűleg lehetetlen megállítani a folyamatot.
Európában sokkal szigorúbbak az adatvédelmi szabályok, mint a tengerentúlon, viszont kontinensünkön még nem készült ilyen típusú felmérés.