További Net cikkek
"Öcsém, én találtam fel a kibaszott iPhone-t. Hallottál már róla?" - így mutatkozik be blogján a techszféra eseményeit követő egyik legeredetibb blogger, az ál-Steve Jobs. Az Apple alapítójának és első emberének megszemélyesítője egyéves tevékenykedése alatt olyan népszerűvé vált, hogy interjúk sorát adta a mainstream média képviselőinek (Business Week, Forbes, Spiegel), a Business 2.0 magazin az üzleti világ 42. legbefolyásosabb alakjának nevezte, és nemsokára könyve jelenik meg a Da Capo Pressnél Options címmel.
Az ál-Steve Jobs (fake Steve Jobs, becenevén FSJ) profilja szerint szereti Leonard Cohent, Bob Dylant és a U2-t, és ezzel nem áll messze a valódi Steve Jobstól, aki tudvalevőleg nagy Beatles-rajongó, sőt - nem hivatalos életrajza szerint - egy időben Joan Baezzel randizgatott. Az meg az Apple-dizájnt ismerve külön vicces, hogy az ál-Jobs kedvence a fekete és a fehér szín, illetve a szép tárgyak - ezen az alapon az ál-Jobs lehetne akár a valódi Jobs is.
De FSJ népszerűségének fontos része, hogy senki nem tudja a szerzőről, valójában kicsoda. A Nick Denton blogbirodalmár érdekeltségébe tartozó Valleywag nemrég a Wired.com vezető szerkesztőjét, Leander Kahney-t gyanúsította meg, aki viszont rögtön tagadta, hogy ő lenne FSJ; a Cnet hírbe hozta magát Dentont, aki persze nem reagált, és vannak, akik azt gondolják, az ál-Steve Jobs nem más, mint maga Steve Jobs. Maga az igazi Steve Jobs május végén a Wall Street Journal által szervezett D: All Things Digital konferencián csak annyit mondott: olvasott néhány dolgot megszemélyesítőjétől, és elég viccesnek találta a posztokat. A fő rivális, Bill Gates viszont ugyanezen a rendezvényen, ahol évtizedek után először mutatkozott nyilvánosan Steve Jobs-szal, tréfásan megjegyezte, nem ő az ál-Jobs. Pedig őt nem is kérdezte senki.
Százdollárosokkal törölhetném ki a seggem
A blog, amelynek címe The Secret Diary of Steve Jobs (Steve Jobs titkos naplója), lehetne egyszerű Apple-tematikájú posztgyűjtemény a sok közül, de a szerző szerencsére megelégelte az unalmas iparági híreket, profitjelentéseket és bevételgrafikonokat, és inkább úgy döntött: az 52 éves, Halak jegyű, közismerten excentrikus, egóvezérelt és sokak szerint megalomán Jobs bőrébe bújva számol be arról, mi történik az Apple-nél, és mi történik Steve Jobsban.
A fake Steve Jobs és az eltorzult valóság. Forrás: The Secret Diary of Steve Jobs
FSJ vagy maga Steve Jobs, vagy ismeri, de az is lehet, hogy csak sokat olvasott róla: annyi a Jobsról szóló hiteles beszámolókból is kiderül, hogy az Apple főnöke karizmatikus, de hiú, hirtelen haragú, és kegyetlen is tud lenni. (Egy legenda szerint az alkalmazottak félve szállnak be vele egy liftbe, mert előfordulhat, hogy mire kiszállnak, már nem dolgoznak az Apple-nél.) A híres Jobs-féle reality distortion field-del, a valóságot eltorzító mezővel külön Wikipedia-szócikk foglalkozik: az RDF meghatározása szerint Jobs személyes bája, karizmája, túlzásai és marketingszövege, amivel képes megváltoztatni hallgatóságának érzékeit, és meggyőzni bárkit arról, hogy amit kitalált, feltétlenül sikeres lesz.
Addig jó, amíg anonim
Az igazi Steve Jobs
Az Apple-részvények árfolyamának alakulásáról például így számolt be a napokban FSJ: "Az előrejelzéseim kicsit félrementek. Azt hittem, elérjük a 130 dollárt, még mielőtt kijön az iPhone, pusztán a hisztéria miatt. Még így is 114 milliárd dollárt érünk a piacon. Majdnem kétszer annyit, mint a Dell. És ez legalább ezerszer annyi, mint ami akkor volt, mielőtt én lettem az Élet Fensőbb Irányítója. Szép munka, tőlem. Hogy megünnepeljem az alkalmat, fel is vettem valakit, akinek az a dolga, hogy mögöttem álljon, hátba veregessen, és elmondja, milyen nagyszerű munkát végzek."
Május elején Nick Denton a Valleywagen számos közvetett bizonyítékot felsorolt arra, miért gondolja, hogy a Wired szerkesztője, Kahney áll FSJ mögött. De mint az az anonimitásba burkolózó szerzőknél lenni szokott, valószínűleg addig jó, amíg senki nem tudja, ki rendetlenkedik Jobs nevében. FSJ levélben kérte Dentont, hagyja abba az utána való nyomozást, mert tönkreteszi nemcsak az ő, hanem az olvasók szórakozását is - a poén része a találgatás, és a poén nem poén többé, ha kiderül, ki az ál-Steve Jobs, bárki is legyen az. A Da Capo kiadó ebben tökéletes partnere FSJ-nek. Egyik vezetője a Business Week-nek azt mondta, nem is kérdezte meg FSJ-től, ki ő valójában, nehogy véletlenül kikotyogja a titkot. Az októberben megjelenő Options könyvbemutatóin vagy felismerhetetlenné teszik a szerzőt, és eltorzítják a hangját, vagy ál-ál-Steve Jobsot alkalmaznak - még nem zártak ki semmilyen lehetőséget.