Tekla
8 °C
20 °C

Megújult a Google: 2.0-s kereső 1.0-s júzereknek

2007.05.24. 23:08
Egy hete indult el a Google nagy hangon felvezetett új szolgáltatása, az univerzális keresés. Azóta barátkozunk vele, szuggeráljunk magunkba, hogy this is the beginning of a beautiful friendship, de valahogy mégsem az igazi. Papíron igazán jól hangzik, de a gyakorlatban önmagának is ellentmond.

A Google fennállásának legjelentősebb megújulásaként harangozta be az univerzális keresésre való átállást. Ez annyit tesz, hogy a keresőmotor feltételezi a felhasználóról, hogy az adott kifejezéshez kapcsolódó mindenféle információ érdekli, nem kizárólag a weboldalak, ezért a találati listában mindenféle tartalom megjelenik: a weboldalak mellett képek, videók, blogbejegyzések, térképek és így tovább.

A "nagy" Google mellett nem kevesebb, mint 14 kisebb, specializált kereső dolgozott eddig a Google oldalain (Marissa Mayer, a cég keresőtermékeiért felelős alelnöke azzal tréfálkozott a bejelentéskor, hogy lassan külön kereső kell majd a keresőikhez). Az univerzális keresés tulajdonképpen azt jelenti, hogy az összes kereső beadja a közösbe a maga találatait.

Cipőt a cipőboltból?

Az új rendszer elsőre szokatlan, másodikra idegesítő, a harmadik fázisba (ami a Google szándékai szerint minden bizonnyal a felismerés lenne, hogy ez mennyire jó) egyelőre nem sikerült eljutnunk.

Pedig az univerzális Google igyekszik, talán kicsit túlságosan is. Általános kifejezésekre annyira próbál minél többféle kategóriából válogatni a találati oldalra, hogy néha teljesen érdektelen linkeket kapunk. Például: a bejelentéskor is példaként használt "Darth Vader"-re egy Twitter-felhasználói profilt simán betesz a legnagyobb Star Wars-rajongói oldal, a theforce.net elé, "George W. Bush"-ra a Fehér Ház és a Wikipedia oldalai után irreleváns blogbejegyzések következnek.

Ahol a keresőkifejezésből sejthető, hogy milyen tartalomra vágyunk, az új Google is jól muzsikál. A "Ronaldinho goal"-ra például telepakolta videókkal a találati listát, "New York"-ra meg kaptunk egy csomó képet és térképet.

Amint megjelent a találati lista, megkapjuk a szűkítési lehetőségeket is a megszokott tartalomcsoportokra. Nem történt tehát más, mint hogy elég utólag, második lépésben meghatároznunk, konkrétan mit is keresünk. Eddig, ugye, előbb kellett kiválasztani, milyen kategóriában keresünk, és utána megadni a keresőkifejezést.

És itt jön a meglepetés: az univerzális listán nem azok a találatok lesznek az első helyeken, mint a szűkített kereséseknél. Vagyis képeket szeretnék New Yorkról, beírom a keresőmezőbe, kapok párat az univerzális találati listán, tovább szűkítek képekre, és puff neki: sehol sincsenek az előző lista találatai. És ez ugyanígy működik - illetve ugyanígy nem működik - videóval, blogbejegyzéssel, mindennel. Ami felveti a kérdést, vajon az univerzális vagy a specializált találati lista nem releváns?

Ki a tipikus Google-felhasználó?

Vajon a szűkített, "tudom, mit akarok találni" jellegű keresésekből van több a Google-ön, vagy az általános, "mutass bármit, ami kapcsolódik a témához" mottójúból? Nyilván utóbbiból, hiszen a rendszergazdaszlengben egypontnullás júzernek nevezett kezdő felhasználók már jóval többen vannak, mint a profi internethasználók, és egyre többen lesznek. A Google tehát arra halad, amerre a felhasználói többsége szorítja, hiába minden "ha képet akarok keresni, majd használom a képkeresőt" morgás.

Pillantás a másik oldalról

Ha nem a felhasználó, hanem a weboldalak üzemeltetői, a tartalom gyártói felől nézzük az új Google-t, a legfontosabb változás az, hogy sokkal nehezebb az első találatok közé bekerülni, hiszen hirtelen megsokszorozódott a konkurencia, akikkel az előkelő helyekért meg kell küzdeni. Valószínűleg jelentősen fel fog lendülni a keresőmotor-optimalizáló szolgáltatások biznisze.

Azt se felejtsük el, hogy a Google a keresés mellett egyre több tartalmat is gyűjt és szolgáltat (gondoljunk csak a YouTube-ra). Azzal, hogy a képek, videók és egyéb speciális tartalmak megjelennek az alapértelmezett keresési listában, a cég tulajdonképpen finoman a saját szolgáltatásai felé tereli a kereső használóit. (Persze csak diszkréten: a YouTube-videókat például rögtön a keresőoldalba beágyazva lejátszhatjuk, nem dob át mindenképpen a videomegosztóra.)