További Net cikkek
A "nyilvánosságot" persze ezúttal is a csoportokba verődő újságírók jelentik, sőt, erre a sajtótájékoztatóra már több nevesebb blogger is készült. Szerették volna élőben közvetíteni a bejelentéseket. A Szilícium-völgyben azonban nem minden klappolt ezen a szerdán. A vezeték nélküli netkapcsolat sehogysem akart felállni, így némák maradtak a laptopok és a kézi számítógépek.
Ahogy Elinor Mills, a CNeten meg is írta, ekkor lépett elő a Google píárosa, aki bár elvörösödve, ám mégis derűsen közölte az egybegyűltekkel, hogy valóban nem működik a hálózat, de csinálják. Majd jöttek a felszólalók, prezentáltak, bejelentettek, magyaráztak, de a hálózat továbbra sem működött. Mire az újságírók és bloggerek újabb dotkomlufiról kezdtek volna sutyorogni, már a végéhez közeledett a Google Nap, végül az azonnali kérdésekre sikerült helyreállítani a netkapcsolatot. Hogy akkor például Mills hogyan tudott blogot írni minderről, egyenesen a sajtótájékoztatóról?
A technológia a Google előtt jár: mobilkártyáját használta, de mint írja, nem volt mindenki ilyen szerencsés. Persze Mills sem tudta megállni, hogy ne emlegesse fel az utóbbi idők egyik legfontosabb wifis hírét, miszerint a Google és az EarthLink a világon először San Franciscóban akar teljes lefedettségű, ingyenesen használható vezeték nélküli nethálózatot kiépíteni. Na de persze a Google Nap nem feltétlenül csak ezért volt érdekes. A keresőóriás mindjárt négy nagyon fontos bejelentést is tett.
Kooperatív találati oldalak
Talán a legérdekesebb bejelentés a Google Co-op indulása. A Co-op bár az amerikai szlengben szövetkezeti boltot jelent (hm, talán a magyarban is), itt természetesen sokkal inkább a kooperációról van szó. A Google bevonja a felhasználókat a találat oldalak szerkesztésébe. Az önjelölt szakértők, hozzáértők megjelölhetik azokat a weboldalakat, melyeket egy adott keresésnél releváns találatnak tartanak. Ezzel a lépéssel tehát a Google bevonja a netezőket a találati oldalak szerkesztésébe, értékelésébe.
A találatok cimkézésésvel keresőszavakat határozunk meg: ha egy adott weboldalt, mondjuk az Index.hu-t a "news pages" címkével látjuk el, akkor ha valaki a Google keresőjében erre a kifejezésre keres, megkapja a találatok közt ezt a weboldalt. Ez a megoldás kísértetiesen hasonlít a webkettes online szolgáltatások címkézési eljárására: mikor a felhasználók maguk adhatnak címkéket tartalmaiknak, így nem előre meghatározott kategóriákkal, hanem a felhasználók által használt címkékkel teszik kereshetővé a tartalmakat.
Új kütyük az Asztalon
Programozók hada dolgozhat a Google fájlkeresőjén, hiszen alig három hónappal az első változat megjelenése után előrukkoltak a negyedik verzióval. A Google Desktop Search 4 leglátványosabb újítása azonban nem más, mint az oldalsó panel átalakítása a Yahoo Widgets, illetve a Mac OS X Dashboard kütyüinek mintájára, azaz simán nevezhető koppintásnak. Persze ugyanezt koppintja le a Microsoft is a Windows Vistában megjelenő Sidebar panellel.
Az újítás lényege, hogy a Google által gadgetnek (magyarul: kütyünek) nevezett szoftvermodulok nemcsak az oldalsó panelen dokkolhatók, hanem egyenként áthúzhatók a kijelző valamelyik szegletébe, ahol igény szerint átméretezhetők, és beállítható, hogy a többi ablak fölött vagy alatt jelenjenek meg. A modulok között nagyon sok kapcsolódik a Google vagy más cégek webes szolgáltatásaihoz beköthető többek között a Google Maps, a del.icio.us linkgyűjtemény meg a GTalk üzenetküldő. Az Orkut modul jelzi, ha egy barátnak születésnapja lesz, az új médialejátszó meg azonnal lejátssza a ráhúzott mp3- vagy videófájlokat.
Jelenleg 169 gadget van, és a beállítások a weben is elmenthetők, így nincs gond, ha összeomlik a Windows. Szerencsére nemcsak a látványelemek újultak meg, hanem maga a kereső is: a törölt fájlok automatikusan kiszedhetők az indexből, sőt akár az egész index törölhető és újraépíthető.
Jegyzet a weben
Jövő héten indul el a Google Notebook nevű online jegyzetfüzet, melybe böngészés közben lehet szövegeket, képeket és linkeket elmenteni. A Google keresőben például lesz egy "note this" link a találatoknál, és erre rákattintva azonnal elmenthető a link. A Notebook lényege persze nem a gyűjtögetés, hanem hogy a gyűjtemény megosztható másokkal, tehát alkalmas az online közösségépítésre. A MarketWatch.com újságírójának kérdésére Eric Schmidt, a Google vezére azt nyilatkozta, hogy a közösségi hálózatok nem termelnek pénzt, de ők ebben szívesen segítenének másoknak. Arra a kérdésre, hogy a MySpace a lehetséges partnerek között van-e, Schmidt sokat sejtetően csak annyit válaszolt az MarketWatch újságírójának, hogy ezt ő maga is kitalálhatja.
Nyilvános a keresési statisztika
Már él a Google Trends nevű szolgáltatás is. Ez az alkalmazás elsősorban azoknak lesz segítség, akik használják a Google hirdetési szolgáltatásait, például az AdSense-t vagy az AdWordsöt. A Google Trends segítségével a felhasználók megtudhatják, hogy adott keresőszavak népszerűsége hogyan alakult az elmúlt időszakban, de az adott keresőszóhoz kapcsolódó releváns híreket is megmutatja a Google. Sőt, hozzárendeli a híreket a grafikonhoz. A Trends segítségével megnézhetjük például, hogy a világ legnagyobb keresőjén hogyan alakul az mp3-lejátszók népszerűsége - ami a keresési hajlandóságot illeti. A grafikonon pedig bejelölik nekünk, hogy a kapcsolódó hírek a trend melyik időszakában keletkeztek. A trendeket nyelvekre, régiókra vagy akár városokra vetítve is megmutatja a GTrends.
Az új bejelentések is megerősítik azt a piaci várakozást, miszerint a Google továbbra is a keresőmotorja szekerét tolja, persze haladva a korral, a személyre szabhatóság, a felhasználók bevonása a tartalom alakításába, szerkesztésébe egyre hangsúlyosabb náluk is. A Google vezérigazgatója, Eric Schmidt szerint a győztes az a cég vagy cégek lesznek, melyek a leggyorsabban újítanak. Ezzel együtt egyre világosabb a Google azon törekvése, hogy inkább felvásárolja azokat a kis technológiai cégeket, melyek innovatív fejlesztésekkel állnak elő, és a keresőóriás tetszését is elnyerik.