Judit
2 °C
7 °C

Csak a Google harcol a guglizmus ellen

2006.07.07. 10:45
A Google kereső használata az utóbbi években annyira elterjedt az internetezők körében, hogy nem csoda, ha egyre többen kezdik a cég nevét "igésítve" használni. Ez történt korábban a Xeroxszal is: a cég neve az évek során egybemosódott a fénymásolással, s egyre elterjedtebbé vált a xeroxolás, xeroxolni kifejezés. Most a guglizáson ("to google") lenne a sor, hogy bekerüljön végre hivatalosan is a szótárakba.

Az amerikai Merriam-Webster's egyetemi szótár például már tartalmazza ezt a szóalakot. A meghatározás szerint guglizni annyit jelent mint a Google keresőmotorját használni a világhálón fellelhető információk begyűjtésére. Magyarán: ha a weben keresünk, akkor guglizunk.

Bár elsőre azt gondolhatnánk, hogy egy céggel nem is történhetne jobb dolog, minthogy neve beépül a hétköznapi szóhasználatba s igei alakot ölt. A Google-nál azonban ezt máshogyan látják. A keresőcég fő félelme - írja a hír kapcsán az Ars Electornica -, hogy márkanevük egyszerű szófordulattá változik, s így azt kockáztatják, hogy elértéktelenedhet a drágán felépített védjegy. (A Merriam-Webster's-nél is gondolhattak erre, ugyanis a guglizás szócikknél feltüntették, hogy a Google maga eredetileg bizony egy márkanév.)

Kiguglizva

A történelem ugyanakkor mintha ismételné önmagát. Három éve már felmerült, hogy esetleg bekerülhetne a szótárok lapjaira a "guglizás", ám a céget akkor sem lehetett meggyőzni azzal, hogy e kifejezés megszületése valójában a Google hatalmas népszerűségének eredménye. Sőt, az sem hatotta meg a céget - jegyzi meg a BBC akkori cikke -, hogy a Vészhelyzet egyik korábbi epizódjában Susan Lewis doktornő is használta a "googling" ("guglizni") kifejezést, mikor első randevújára készülve a weben próbált a titokzatos férfi nyomára bukkanni.

A Google oly annyira féltette cégnevét már akkoriban is, hogy ügyvédei útján igyekezte figyelmeztetni mindazokat, akik nagy nyilvánosság előtt igét faragtak a tulajdonnévből. Bár a márkanevek védelmét kiemelten fontosnak tartja minden cég, úgy tűnik, nehéz megállítani a népítéletet. Évek óta létezik már a Googlism nevű fricskaszájt, mely abból csinál viccet, hogy a Google találatai közt mennyire különböző értelmű mondatokat kapunk, ha egy adott szóra keresünk rá.

A Googlism, vagyis a googlizmus kifejezést újabban egy másik értelemben is használják: az egykor csak keresőmotort üzemeltető cég mára a webes szolgáltatások legszélesebb skálájával rendelkezik. Összeszámolni is nehéz lenne, hogy hányféle webes vagy asztali Google-alkalmazás, -szolgáltatás, -eszköz létezik. A Google egyre dominánsabb szerepet tölt be az internetező életében, s ezt hívják néha googlizmusnak. Persze szigorúan csak informálisan.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?