Fontos lépést tett a fogyasztók védelme érdekében a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH), decembertől végre mindenki megtudhatja, hogy a szolgáltatók által kínált díjcsomagoknak milyen a garantált sebessége. Az NHH ugyanis előírta az internetszolgáltatóknak, hogy folyamatosan mérjék a díjcsomagok sebességét, és az értékeket nyilvánosságra is kell hozniuk.
A változást egy kormányrendelet írja elő, amelyet az internet-szolgáltatóknak december 11-től kell alkalmazniuk - mondta el az új szabályokat ismertető sajtótájékoztatón csütörtökön Dömötörné dr. Ács Katalin.
Rengeteg panasz
A legnagyobb cégeknél az 1000 előfizetőre jutó minőségi panaszok száma meghaladja a 350-et. Az új szabályok életbe lépése után nem lesz értelme a valósnál nagyobb sávszélességgel meghirdetni a díjcsomagokat, mert a vállalt sávszélességi adatokat nemcsak maguk a szolgáltatók ellenőrzik majd, a közölt számokat az NHH is felülvizsgálja majd, mondta el Takács Péter, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője.
A vállalt és teljesített le- és feltöltési sebességekről először 2010-ben lesznek adatok, az NHH ezután kezdi el a vizsgálatait, és ha szükséges, akár milliós bírságokat is kiszabhat a szolgáltatókra. Ha nagyon sok panasz érkezik egy helyről, akkor átfogó ellenőrzést indítanak.
A kormányrendelet már hatályba lépett rendelkezései értelmében a mobiltelefon-szolgáltatóknak is nyilvánosságra kell hozniuk újfajta minőségi vállalási adatokat: azt, hogy saját hálózatukon belül 60 másodpercen, illetve 10 percen belül milyen arányban küldenek el sikeresen sms-t, illetve mms-t. Ezeket a számokat is nyilvánosságra kell hozniuk, és az NHH-nak kell továbbítaniuk.