Bár a hivatalos bejelentés csak november elsején este várható, a rendszer mögé máris felsorakozott egy rakás cég. A technikai hátteret az Oracle és a Salesforce biztosítja, az első felhasználó természetesen a Google saját közösségi oldala, az Orkut lesz, de már beállt a sorba a LinkedIn, Hi5, a Friendster és a Vidaeo. Az OpenSocial-csapat összfelhasználószáma százmillió körül van, ami a duplája a jelenlegi sztár Facebookénak.
De miért is olyan nagy dolog ez az egységesített felület? A Facebook azzal csinált forradalmat idén májusban, hogy megnyitotta a közönség előtt a programozói felületét, azóta ezrével készülnek a kisebb-nagyobb widgetek, apró, de jópofa programok a közösségi háló alá. Hasonló nyitást tervez a hírek szerint a MySpace és a Meebo is; de már jó eséllyel elkéstek - elvégre miért váltanának a lelkes amatőr programozók és szoftverfejlesztő cégek a trendi és már bejáratott Facebook felületről?
Miért jó a közös felület?
Az OpenSocial erre a kérdésre adja meg a választ: azzal kecsegtet, hogy az összes közösségi weboldal (sőt, minden webkettes szolgáltatás) alá illeszkedő, egységes, szabványos programozói felületet ad. Vagyis ha megír az ember egy akármilyen alkalmazást, az változtatás nélkül beilleszthető bármelyik OpenSocial-alapú rendszerbe. Az, hogy a sajtótájékoztatóra hivatalos egy rakás népszerű Facebook-widget (többek között az iLike, a Slide, a Frixter és a RockYou) készítője is, azt mutatja, hogy a Google-csapat igencsak elszánt a Facebook-sztárok elcsábításában. Ráadásul az OpenSocial programozási nyelve elég egyszerűnek ígérkezik: a megszokott javascripthez és html-hez képest kevés gyökeres változáshoz kell hozzászoknia a programozóknak az ígéretek szerint.
Google-Facebook, második menet
A Google hivatalos magyarázata szerint mindez persze nem a Facebook ellen irányul (a cég szóvivője mosolyogva mondta a New York Timesnak, hogy mennyire örülnének, ha a Facebook is csatlakozna a rendszerhez), és főként nem a webkettes hirdetési piac meghódítására, hanem a webezés általános élményén szeretnének javítani, ami több és elégedettebb internetezőt, áttételesen pedig több Google-felhasználót jelent.
Időközben azt pletykálják, hogy a Facebook a Google AdSense-ének konkurenciát állító online hirdetéskiszolgáló rendszert fejleszt.