
További Net cikkek
![]() |
Mesterséges identitások |
A múzeum anyagi támogatásával jelenleg hat képzőművész dolgozik a 01.01.01. nyitó produkció megalkotásán - aki nagyon okos már azt is kitalálta, hogy a kiállítást 2001. január elsején nyitják meg egy perccel éjfél után.
Minden művészet technológia
A digitális művészet tehát áttörés idejét az új évezred első percére időzítette. ,,Olyan fordulópont lesz ez, mint amikor a videoművészet megjelent a múzeumokban huszonöt évvel ezelőtt." - mondja David Ross, az SFMOMA igazgatója - ,,Bizonyos értelemben ez még fontosabb lépés."
Ross, aki anno még a New York-i Whitney Múzeum igazgatója volt, a hetvenes években úgy gondolta, hogy a kábeltelevíziózás terjedésével a videoművészet a kiállítótermek helyett egyenesen a háztartásokba költözik majd, de - a vélhetően anyagi természetű korlátok miatt - egyetlen múzeum sem indított videoművészetet sugárzó televíziót. Aztán elröppent az idő, és megérkezett az internet.
![]() |
Daráló böngésző |
,,Az a helyzet, hogy minden művészet technológia eredménye." - mondja Ross, és rámutat, hogy Johannes Vermeer olajfestményei például kifejezetten csúcstechnológiának számítottak a 17. századi Hollandiában.
Művészetből megélni
Rendkívül ritka dolog, hogy valaki internetes művészetből megéljen. A világon talán mindössze annak a hat (vagy hét) művésznek sikerült ez, akik az SFMOMA ösztöndíjából szorgoskodnak.
Közöttük van Alison Craighead és Jon Thomson, az idén Webby-díjat nyert Entropy8Zuper alkotói. Jochem Hendricks az újságot vagy képernyőt figyelő tekintetet követő technikával hoz létre grafikákat. Karin Sanders egy 3D scannerhez kötött ipari esztergagéppel készíti el a művészetszerető tíz centi magas testportréját (idegroham garantált). Nagy dologra készül az internetes művészet úttörőjeként ismert hálózati művész Mark Napier is - januárig be kell érnünk a Potatolanddel és a Shredderrel.
