További Net cikkek
A szűrőt a vállalati LAN-ra is telepíteni lehet, és így a felhasználók nem is tudnak a visszapattintott levelek ármádiájáról. A szűrők fajtája az egyszerűtől az igen kifinomultig terjed. Az alapszintet a spam és a vírusok eltávolítása jelenti, míg a fejlettebb verziók más kritériumok alapján, például pornográfia vagy bizalmas céges anyagok után kutathatnak.
A rosszul konfigurált szűrő a gyereket is kiöntheti
A spamet eltávolító szűrők megkönnyítik a munkát, de a szervereken a rendszergazdáknak rendkívül óvatosan kell beállítani őket. Ha túl szigorúak a szabályok, az elektronikus cerberus útját állhatja a fontos e-maileknek is, ha túl lazák, átszökik a spam és a vírusos levelek.
A legújabb levelezőprogramok szintén képesek szűrni. Hierarchikus szabályokon végigfuttatva különböző dossziékba kiválogathatók például a valóban nekünk címzett, a túl nagy vagy az azonos feladótól érkező levelek.
Ne verjük nagy dobra a privát e-mail címünket!
A védekezésen kívül rendkívül fontos, hogy korlátozzuk az elsődleges e-mail cím ismertségét. Fórumba, levelezőlistára vagy online szolgáltatásokra feliratkozásnál öngyilkosság a céges vagy otthoni címet használni. Ha van olyan ismerősünk, aki szívesen továbbít több tucat címzettel körleveleket, vagy válogatott témájú hoaxot, kérjük meg szépen, hogy ne dobolja ki a világba a címünket.
Az eldobható ingyenes címeket átirányítással ráköthetjük a saját elsődleges postaládánkra. Így ha véletlenül kipécézi egy spammelő, a továbbítást le lehet állítani, és a cím fájdalom nélkül odaveszhet.
Ha megtörtént a baj
Ha már megtörtént a baj, és nyomul a spam, semmi esetre sem szabad válaszolni a levélre, vagy az állítólagos leiratkozásra fenntartott címre. Ez többnyire csak trükk, a panasz kiváló visszaigazolása annak, hogy a reklámlevél célhoz ért.
Meglepő hatékonysággal működik viszont egy kanadai egyetemista lassan 3 éve elkészített programja, a Bounce Spam Mail 1.8. Az eredeti levélből, a látszólagos feladóból és a címzett e-mail címéből olyan panaszos rendszerüzenetet fabrikál, hogy a téves címzett miatt jó eséllyel kikerülünk az adott spammelő adatbázisából.
A valóban használt e-mail címek ugyanis a spammelők számára aranyat érnek. Speciális programok segítségével "szüretelik" a címeket a webről, hírcsoportokból, fórumokból és levelezőlistákról.
Direktmarketing vagy virtuális pestis?
Az 50 nagystílű spammelő cég képes naponta egyenként félmilliárd pontosan megcímzett kéretlen e-mailt postázni. Ezek a társaságok más módon is pénz csinálnak a címekből: elő lehet olyan szolgáltatásokra fizetni, ahol hetente 20 dollárért 300 ezer (!) vagy 30 dollárért félmillió friss e-mail címet biztosítanak.
A spam útján küldött hirdetés a feladó számára gyors, közvetlen és kényelmes. Ezzel szemben sok országban már tilos kéretlen reklámlevelet küldözgetni. Más kérdés, hogy ilyenkor kínai, orosz vagy más egzotikus országbeli szerverről indul a elektronikus pestis.
A szolgáltató sem nézheti tétlenül
Számos internetszolgáltató tett lépéseket, hogy megvédje ügyfeleit a reklámáradattól. Tilthatnak közvetlenül IP-számot vagy egész IP-tartományt, egy szolgáltatónál regisztrált feladók leveleit vagy akár egy egész országot is. Visszafelé ugyanilyen korlátozások lehetnek érvényben: például a német T-Online az üzleti feltételeiben megszabja a felhasználóknak, hogy naponta legfeljebb 100, és egy hónap során összesen csak 1000 levelüket továbbítja.
Szerelmes levélbe fűznék a reklámokat
A spam ellenzőit újabb csapás érheti, ha piacképesnek bizonyul a frissen alapított Revo ausztrál reklámcég ötlete. Készítettek ugyanis egy olyan szoftvert, amely reklámokat helyez bármely e-mailbe, amely áthalad a szerveren. Csak a szolgáltatóval és a reklámozókkal kell megegyezni, az ügyfelek elég ha utólag panaszkodnak.
A Revo elnöke, Robert Pickup szerint ez egyáltalán nem minősül spamnek, hiszen a küldemény valóban tartalmaz lényegi információt, magát az eredeti levelet. A cégvezető reményei szerint a recept alapján új piac nyílhat. Az a legszomorúbb, hogy valószínűleg igaza lesz. Állítása szerint a Revo számos szolgáltatóval és reklámcéggel folytat tárgyalásokat. A kritikusokat azzal próbálja Robert Pickup leszerelni, hogy a felhasználó a szolgáltatónál kérheti azt, hogy ne rakjanak spamokat leveleibe.