Figyelembe veszik
A jogi szabályozás tehát valamelyest érezteti a hatását, véli a cég, azonban látszik, hogy sem az USA-beli Can-Spam Act, sem az EU direktívája nem hozott önmagában megoldást, továbbra is szükség van egyrészt a technikai védekezésre, másrészt a felhasználók óvatosságára.
Az EU- és az USA-beli szabályozás több ponton is eltér egymástól. Az amerikai szabályozás úgynevezett "opt-out"-rendszerű, tehát a felhasználóknak reagálniuk kell a spamre annak érdekében, hogy ne kapjanak több ilyet. Az EU-ban ugyanakkor az egyéni felhasználóknak (és bizonyos tagállamokban a cégeknek is) engedélyezniük kell("opt-in"), hogy kereskedelmi emailt küldjenek számukra. Mivel azonban a spamek túlnyomó többsége az USA-ból származik, az "opt-out"-rendszer hatálya alá esik.
Annak ellenére, hogy számos szakértő teljesen hatástalannak tartja a törvényeket, konkrét adatok utalnak arra, hogy maguk a spammerek igenis figyelembe veszik a jogszabályokat. Nemrégiben a New York Times Alan Ralskyval, a közismerten legelvetemültebb spammerrel készített interjút. Ebben Ralsky kijelentette, hogy a jövőben figyelembe veszi a vonatkozó új törvényeket, de nem áll le a nagytömegű email kiküldésével, hanem a kiküldés módját hangolja össze a jogszabályokkal. Bár ez első ránézésre jó dolognak tűnik, rávilágít arra, hogy a szabályozás inkább legitimálja a spammelést annak megakadályozása helyett.
Csökkenő arány
Nem sokkal azután, hogy megjelentek az új törvények, jónéhány nagyobb cég, például az AOL, az Earthlink, a Microsoft vagy a Yahoo hat eljárásban beperelte a 118 legismertebb spammert. Kérdéses azonban az eljárások kimenetele, hiszen komplett "iparág" szerveződött a spammelés köré, és a spammerek igen felkészültek mind technikailag, mind jogilag az új szabályozásból.
A spamek aránya ennek ellenére váratlanul csökkenni kezdett. Az AOL, a világ legnagyobb internetszolgáltatója a törvény életbe lépése óta a spamek arányának 27 százalékos csökkenését regisztrálta. A MessageLabs is hasonló számokat jelentett. Számításaik szerint ha a tavalyi növekedési ütem folytatódott volna az idén is, mára a spamek aránya 80 százalékra kellett volna, hogy nőjön.
Ezzel szemben mostanában átlagosan a világ emailforgalmának "csak" 53 százaléka spam (ezt az arányt más cégek különben jóval nagyobbra teszik). Ez köszönhető egyrészről a spamszűrési technikák fejlődésének, másrészt annak, hogy a spammereknek fel kell készülniük az új jogszabályokra, véli a cég.