További Net cikkek
26 500 dollárnak (majdnem ötmillió forintnak) megfelelő összegért kelt el egy sziget, ami azonban csak egy számítógépes játék virtuális világában létezik. A szigetet, ami az újonnan felfedezett Calypso bolygón található a Project Entropia című játékban, a 22 éves, ausztrál David Storey vásárolta meg. Storey egy hónapokig tartó aukción nyerte el 265 000 Project Entropia-dollárért (PED-ért) a területet.
A sziget 24 négyzetkilométer területű, áll rajta egy kastély, van bányája és erdeiben fantasztikus lényekre lehet vadászni. "A tulajdonos megkapja a bányászati és vadászati adók kivetésének jogát, és el is adhat földterületeket más játékosoknak - mondta Marco Behrmann, a játékot üzemeltető MindArk képviselője. - Storey ezt befektetésnek látja."
"Virágzó, jól működő települést szeretnék létrehozni mindenki örömére - nyilatkozta Storey. - A cél, hogy a Kincses Sziget a lehető legjobban szolgálja a Calypso lakosságát."
Jövedelmező befektetés
A Project Entropia különleges a sokszereplős online szerepjátékok között, ugyanis itt a virtuális pénzt valódira lehet váltani. Ez eddig a legnagyobb összeg, amit valaki egyetlen tételért kiadott online játékban, mondta Edward Castronova, a virtuális világok gazdaságának szakértője. A játékosok értéktárgyak eladásával vagy valódi pénz beváltásával tudnak virtuális pénzhez jutni. Azonban szintén valódi pénzt kell adni a tulajdonaik fenntartásáért. A MindArk ilyen módon jut bevételhez, nem pedig havi díjak beszedéséből.
A valódi és virtuális gazdaságok közötti határvonal számos más sokszereplős online játékban is elmosódott. Az Everquestben vagy az Ultima Online-ban birtokolható tárgyak és karakterek például dollárezrekért cserélnek gazdát az eBayen vagy más aukciós oldalakon.
Castronova, az indianai egyetem munkatársa szerint a kifizetett pénz eltörpül amellett, amit már eddig is termeltek ezek a játékok. "Ha arra gondolunk, hogy a Project Entropia nőni fog, és nagyon sikeres játék lesz, ez valójában nagyon jövedelmező befektetés lehet" - mondta a New Scientistnek.
Jobb sok kötvénynél
Castronova szerint többmillió dollár lehet befektetve különböző virtuális világokban. "Ez jó és rossz befektetés is lehet - mondta, - de valószínűleg jobb sok kötvénynél." Ő volt egyébként, aki tavalyelőtt kiszámította az Everquest online játék nemzeti jövedelmét, játék világában beszerezhető mágikus tárgyakkal és karakterekkel ugyanis aukciós portálokon kereskednek a játékosok. Akkori számításai szerint ha ez a világ a valóságban is létezne, egy főre eső nemzeti összterméke 2266 dollár lenne, amivel a világranglistán a hetvenhetedik helyre kerülne Oroszország mögé.
Egy újabb sokszereplős szerepjáték, a Second Life virtuális árucikkeiért, ingatlanjaiért és földjeiért is több száz, sőt akár ezer dollárt is fizetnek a fanatikus játékosok. Ebben a játékban ugyanis minden árucikk vagy szolgáltatás igazi vagy "Linden-dollárokra" váltható. Az online birtokok egy hektárja nagyjából 550 dollárba kerül, a játék hivatalos fizetőeszközét, a Linden-dollárt pedig egy vállalkozó és a játékosok által működtetett pénzváltóban lehet valódi dollárokra váltani.
Bár a számítógépes játékok rajongói már évek óta fizetnek valódi pénzzel virtuális tárgyakért, azok a pénzösszegek, amiket a Second Life-ban egy-egy ingatlanért vagy birtokért kifizetnek, nagyságrendekkel nagyobbak a korábbiaknál. Az ingatlanok után a Lindenek - a játék felügyelői - szednek adót, és a csupán a játék valóságában létező ingatlanok után fizetett adók most már több bevételt hoznak a cégnek, mint az előfizetések.