A Google Toolbar 3.0 bétaverziója a hétvégén jelent meg és további funkciókat kínál. A program helyesírás-ellenőrzésre fogható, illetve angol szavakat különböző nyelvekre képes lefordítani. A harmadik új képesség az AutoLink fukció, amely már nem ennyire ártalmatlan, hiszen rövid időn belül hatalmas botrány kerekedett miatta.
Bekötik, amit lehet
Első pillantásra praktikusnak tűnnek a funkció nyújtotta lehetőségek. Ha az AutoLink működik, a böngészőben megjelenő oldalakat olyan linkek egészítik ki, amelyek a Google saját szolgáltatásaihoz, például a térképoldalakhoz vezetnek.
A könyvek ISBN-száma például az Amazon.com oldalaira mutató linkekké alakulnak, a rendszámok a Carfax.com-ra, a postai csomagok ellenőrző számai pedig a FedEx és más szolgáltatók megfelelő szolgáltatásaira mutatnak, írta a CNet.
Ezek még nem reklámok
A weboldalak átalakítása éles kritikát váltott ki. A Google nem tesz mást, mint amit a Microsoft SmartTags néven fejlesztett néhány évvel ezelőtt. A felhasználó soha nem tudhatja, hogy milyen módosításokat hajtott végre a Google. De az AutoLink funkció legalább kikapcsolható.
A Google nem tervez reklámot beépíteni az oldalakba, viszont erre bármikor sor kerülhet, hiszen az eredeti tartalom manipulációját a HTML-kód szintjén végzik.
A Microsoft is próbálta
Az AutoLink több kritikusa véli úgy, hogy a funkción át a Google szabja meg, hogyan lássák a felhasználók az internetet. A Microsoft hasonló próbálkozása a Smart Tagekkel elbukott, és ott a döntő súllyal estek latba a márkavédelmi aggályok.
A felhasználók és bloggolók kritikáin túl ugyanis a Google-nek egy sor vállalat jogi osztályával is meggyűlhet a baja. Hiszen a Barnes Noble könyváruház weboldalaiba mostantól a konkurens Amazon rakás linkje kerülhet, ami pedig könnyedén versenysértőnek minősülhet.
Mindenki maga kapcsolja be
A Google képviselői szintén megszólaltak az új szüleménnyel kapcsolatban. A cég online szolgáltatási részlegét vezető Marissa Mayer szerint sokáig gondolkodtak a problémán, és az új fukciót biztonságosnak ítélik, mivel a felhasználó azt mindig maga aktiválja.
A keresőt működtető cég tagadta, hogy az új funkció megkísérelné befolyásolni, hogy a felhasználó milyen weboldalakat keressen fel. Így a felhasználók előtt számos online térképszolgáltatás nyitva áll, például a MapQuest vagy a Yahoo hasonló oldalai.
Az AutoLink ezen túl nem is biztosít kizárólagosságot, hiszen akár több könyváruház linkjeit is használhatják, ha a cégek erre szánják el magukat, emlékeztetett Marissa Mayer.