További Net cikkek
Néhány hónapon belül eláraszthatják a reklámok a videomegosztó oldalakat - ez volt a San Francisó-i Ad:Tech marketinges konferencia fő tanulsága. A Google egyik hirdetési igazgatója, Suzie Reider a felhasználók oldaláról közelítette meg a kérdést, amikor azt mondta, a YouTube videóiba ágyazott hirdetések fő célja az lenne, hogy a legnagyobb nézőszámot generáló mozik feltöltőit, a "prémium felhasználókat" honorálni tudják a reklámok bevételéből. Persze az sem utolsó szempont, hogy a jelenleg kevés, eldugott helyeken feltűnő AdSense-hirdetést futtató YouTube elkezdje kitermelni azt az 1,6 milliárd dollárt, amibe a Google-nek került a felvásárlás tavaly novemberben.
Szűz piac, veszélyekkel
A videomegosztók közönsége óriási piac (az első számú versenyző YouTube-on havi 35 millió látogató néz meg 115 millió filmet), de a hagyományos tévés reklámtechnikák működésképtelenek rajta; az emberek nem hajlandóak végignézni egy félperces reklámszpotot két videó között - mondják a szakértők. "Ma még senki nem tudja, milyen hirdetési módszerek lehetnek eredményesek a video-streaming világában; nekünk kell kikísérleteznünk, a saját bőrünket kockáztatva" - mondta Jason Hirschhorn, az online tévével foglallkozó Slingbox cég vezetője.
A reklám után visszajövünk!
A YouTube a videók elejére bevágott nagyon rövid reklámokkal, illetve a végükre illesztett, kicsit hosszabb levezető filmecskékkel kísérletezik, és már idén nyáron beindítja ezt a rendszert. "Minden a hirdetők kreativitásán és rugalmasságán múlik" - hárított Ms. Reider, amikor felmerült a nyilvánvaló kérdés: nem fogják-e a reklámok elriasztani az oldalról a nézőket. Rövidebb, a videomegosztók nagyon gyorsan változó, színes, néha profán kínálatába illeszkedő reklámokat kell készíteni, amit a felhasználók ugyanolyan lelkesen néznek, mint a többi megosztott videót (és valóban: a videomegosztók toplistáinak gyakori vendégei a vicces, kreatív, vagy éppen botrányos reklámfilmek).
A Google illetékesei szerint a videomegosztó oldalak hirdetési bevételei három-négy éven belül elérhetik a tévécsatornák nagyságrendjét.
A Joost is nyomul
A YouTube-gyilkosnak kikiáltott Joost (a Kazaa és a Skype fejlesztőinek új videomegosztója) éppen a konferencia alatt jelentette be, hogy nagy lendülettel száll be az éppen születőben levő új hirdetési piacra. Húsz céggel kötöttek reklámszerződést, köztük olyan óriásokkal, mint a Coca-Cola, a General Motors, a Visa, a Nokia vagy a Nike. A Joost hisz a tévés stílusú, 30 másodperces reklámfilmek online életképességében (csak hosszabb videókba beágyazva, és ott se sűrűn), de új technológiákat is bevet. Ilyen az Ad Bug nevet kapott animált céglogó, ami a tévécsatornák emblémáihoz hasonlóan jelenik meg diszkréten a képernyő egyik sarkában.