További Net cikkek
Én vagyok az az ember, akinek 0 ismerőse van az Iwiwen, mert még azzal is összevesztem, aki eredetileg meghívott. Ideje barátokat szerezni, gondoltam, és pontosan 12 perc alatt létrehoztam a legújabb magyar közösségi szájtot, a sajátomat: örömmel jelentem, hogy az Iwiw és a Myvip után itt a Vájdling. Lehet hozzám jönni bejelentkezni, ismerkedni, meghívókat és köremaileket küldözgetni, képeket töltögetni, flémelni, szpemmelni és ingyen meghívókról szóló hoaxokat eregetni - nálam minden ugyanúgy működik, mint a versenytársaimnál, ha nem egy kicsit jobban. Miután kiküldtem egy csomó meghívót, felhasználóim száma egy óra alatt 1200, négy óra alatt 3300 százalékkal nőtt, és ha így folytatódik a trend, még a héten megvesz valamelyik multi kilóra, az ismerőseimmel együtt.
namegegykozossegiszajt.hu
A fejlesztési időt úgy sikerült ilyen rövidre vágnom, hogy a piszkos munkát más végezte helyettem: a ning.com-ot egyéves titkolódzás után a San Franciscó-i Web 2.0-ás csúcstalálkozón mutatta be a hét elején az a Marc Andreessen, akinek a Mosaic böngészőt és a Netscape Communicationst köszönhetjük. Ha nem is akkora ötlet, mint a brózer, azért elég ütős: hozzon létre magának bárki társasszájtot - pont olyat, mint a Friendster és az Orkut -, gyűjtse egybe saját maga az ismerőseit, és építsen belőlük közösséget, ha tud.
Lásd Vájdling.
Megannyi kedves ismerős a Vájdlingon. Vájdlingozna?
A Ningen a regisztráció és a szájt létrehozása ugyanolyan egyszerű, mint ha valaki blogot akarna gyártani egy barátságos szolgáltatónál: a dizájn, a belépés után kért adatok beállítása és a többi alapjellemző kattintásos, hülyebiztos módszerrel elvégezhető, a finomhangolási feladatokat majd úgyis a gyakorlat határozza meg. Én a felhasználóim lakhelyén, korán, nemén kívül leginkább arra vagyok kíváncsi, hogy Kelemen Anna vagy David Hasselhoff, de a kérdéseket később bármikor megváltoztathatom, mint ahogy azt is, hogy milyen formában várom rájuk a választ: ez lehet kifejtős vagy kiválasztós megoldás.
A hozzám hasonló szájttulajdonos kap egy vajdling.ning.com típusú aldomént (a vajdling helyére mindenki képzelje oda a sajátját), aztán kiküldi a meghívókat, hátradől, és nézi, ahogy dől a nép. Ehhez jár egy egyszerűsített statisztika, amivel tényleg gépházfőnöknek érezheti magát az ember: látja, hányan jönnek, mit néznek, hová kattintanak. Az immár 33 fősre duzzadt Vájdlingon a képfeltöltés bizonyult a legnépszerűbb tevékenységnek, de jól pörögnek a fórumok is, különösen a Szevasztok, holnap a Bárka színházban Vajdai Vili és Tyúkmellű Feministák lépnek föl!, illetve a Nyomjuk le a Vájdlingot című, de azt úgyis kimoderálom.
A közösség életét érintő eseményeket naptárba lehet jegyezni, és természetesen alapnak számít minden szájtok legnagyszerűbb szolgáltatása, az ismerősbejelölgetés. Az egyes közösségekbe belépők persze nemcsak egy helyről, hanem bármely más, a Ningen létrehozott alszájtról is gyűjthetnek ismerősöket, így könnyen megtörténhet, hogy a bonyolult kapcsolathálózat révén a Ning végül metaközösséggé bővül, és elvész annak a jelentősége, hogy ki melyik csoporthoz csatlakozott eredetileg - a szájtgazdák, mint én a Vájdlingommal, egyszerű üzletszerzővé minősülnek át, akik ismerőseik behülyétésével önkéntes napszámosokként járulnak hozzá a Ning üzleti sikeréhez, aztán mehetnek, ahová akarnak. Bárki annyi meghívót küld, amennyit akar, legfeljebb ha túl sokan vannak, elfogy a tárhely meg a sávszélesség, de azon könnyen lehet segíteni.
Világhír fél óra alatt
Ha ugyanis az adminisztrátorkodás varázsa elmúlt, a szájtfenntartó továbbléphet a gazdagodás felé vezető úton, és tovább fícsörökkel gazdagíthatja közösségét. Pénzért. A Ning havi húsz dollárért megengedi, hogy a fenntartó reklámokat helyezzen el a szájton, havi 5 dollárért átirányítja az url-t egy rendes, bejegyzett doménre (néztem, a vajdling.hu szerencsére még szabad), havi 8 dollárért elrejti a szájt forráskódját, és 10 dollárért 1 gigabájttal megnöveli a tárhely méretét.
És ha ez sem lenne elég, a Ningen nemcsak közösségi szájtot lehet létrehozni, hanem hasonló feltételekkel működő videó- és képgyűjtő szolgáltatást. Fél óra alatt megvan egy Youtube, egy Flickr és egy Myspace. Ismer valaki egy pénzügyi befektetőt?