További Net cikkek
Túl sokat töltenek
Pál Beáta, a Vodafone szóvivője az Indexnek elmondta, a lépésre azért kényszerültek, mert a szolgáltatást használók egy kis hányada - a cég statisztikái szerint kevesebb mint 4 százaléka - rendszeresen tölt le nagy mennyiségű adatot, amivel a hálózat kapacitásának csaknem felét lefoglalják. A Vodafone mérései szerint egyébként a felhasználók 96 százaléka havonta 1 GB-nál kevesebbet forgalmaz. A szóvivő felhívta a figyelmet, hogy a cég az átalánydíjas konstrukciót egy évre vállalta, így az július 15-ig érvényben is marad.
A Hírközlési Felügyelet (HÍF) Döntőbizottságához (HDB) küldött tiltakozó leveleket a hivatal az illetékes szervhez, a HÍF Hírközlési Területi Hivatalának budapesti irodájához továbítja. Bóday Csaba, az iroda vezetője lapunknak elmondta, hogy már eddig is százas nagyságrendben érkeztek beadványok, nagyrészt a NETÉRT előre megfogalmazott levelei.
Nincs mit tenni
Bóday elmondta, hogy az ügyben nagy valószínűséggel nem tudnak adminisztratív lépéseket tenni, hiszen a hírközlési szolgáltatásokról szóló rendelet megengedi az előfizetői szerződés egyoldalú módosítását a szolgáltató részéről, amennyiben ez a kitétel szerepel az ügyfél által aláírt szerződésben. Hozzátette, hogy a Vodafone az ügyben legfeljebb annyiban tehető felelőssé, hogy reklámjaiban megtévesztően írta le a szolgáltatás tartalmát.
A hűségnyilatkozatban szereplő összeget az előfizetést felmondóknak akkor nem kell majd megfizetniük - feltéve, hogy a szolgáltató maga nem engedi el azt -, ha egy esetleges bírósági eljárás során azt méltánytalannak ítélik. Bóday hozzátette, hogy az ilyen eseteket elkerülendő, a későbbiekben - az EU-s gyakorlattal összhangban - nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni a fogyasztók tájékoztatására.
Tiltakoznak
A NETÉRT szerint a Vodafone lépése kapcsán felmerülhet a fogyasztók megtévesztésének és az erőfölénnyel való visszaélésnek a gyanúja, hiszen a cég tavaly nyártól úgy hirdette és értékesítette a Rock'n'Roll díjcsomagot, hogy az kiegészítő szolgáltatásként korlátlan internetelérést nyújt. Emiatt sokan vásároltak ilyen előfizetést, gyakran két éves hűségnyilatkozattal.
A társaság számításai szerint a havi 1 GB adatforgalom átlagosan napi két-három óra internethasználatnak felel meg, ami szerintük a legkevésbé sem nevezhető "korlátlan internetelérésnek". Külön sérelmezik, hogy az előfizetők az engedélyezett adatmennyiség elérése után többletköltség mellett sem használhatják tovább a szolgáltatást, azaz internetkapcsolat nélkül maradnak.
A NETÉRT mindezek miatt közleményében felszólította a Vodafone-t, hogy vonja vissza az adatforgalmi korlátozást, és/vagy tegye lehetővé a 2002. július 15. és 2003. február 28. közt szerződő ügyfelei számára - akik már az előfizetéskor igényelték a GPRS-internetet -, hogy felbonthassák előfizetői szerződésüket a hűségnyilatkozatban foglalt díj megfizetése nélkül.
Nincs versenyjogi eljárás
Szántó Tibor, a Gazdasági Versenyhivatal Infokommunikációs Irodájának vezetője lapunknak elmondta, hogy a hivatal jelenleg nem folytat eljárást az ügyben. Hozzátette, hogy a szerződési feltételek megváltoztatása önmagában még nem vet fel versenyjogi problémákat; hasonló helyzetekben meg kell vizsgálni, hogy a szolgáltató visszaélt-e erőfölényével, vagy megtévesztette-e a fogyasztókat.
A hűségkedvezménnyel kapcsolatos szerződési feltételek megváltoztatása esetén egyébként az az általánosan elfogadott gyakorlat, hogy a szolgáltatók "kiengedik" a fogyasztókat, vagyis azok a hűségnyilatkozatban foglalt összeg megfizetése nélkül felbonthatják a szerződést, tette hozzá Szántó.