További Net cikkek
A csoport korábban Izrael-ellenes üzeneteket helyezett el különböző oldalakon, mondta el D.K. Matai, a hackeraktivitást figyelő Mi2G brit cég igazgatója. Szerinte a közeljövőben csak növekedni fog a hasonló támadások száma.
A cégek is célpontok
Az Irak elleni amerikai támadással jelentősen megnőtt a veszélye a háborúval kapcsolatos hackeraktivitásnak és a cyberterrorizmusnak. "Az új típusú támadások rosszindulatúbbak, ezek már nem a kölykök az alagsorban" - mondta el a Fortune.com-nak Jim Kollegger, a biztonságtechnikai szoftvereket gyártó BBX Technologies igazgatója.
A háború ellen tiltakozó hackerek is egyre nagyobb gondot okoznak: legutóbb például az amerikai diplomáciai akadémia (American Academy of Diplomacy) oldalán helyeztek el egy "NO WAR" feliratot. Az MI2G eddig Brazíliából, Franciaországból, Indonéziából, Mexikóból, Marokkóból, Romániából, Szaúd-Arábiából és Törökországból regisztrált támadásokat. Többek szerint a hackerek most a kormányzati és katonai oldalak helyett a vállalati lapokat vették célba. Természetesen főleg azok a vállalatok vannak veszélyben, melyek a világ számára valamilyen módon Amerikát, illetve az USA globális jelenlétét képviselik.
Háborús férgek
A vírusok készítői is felhasználják az iraki válságot naiv áldozataik becserkészésére. Mint korábban megírtuk, a Symantec és Sophos biztonsági cégek arról számoltak be, hogy a Ganda.A féregvírus más hangzatos ígéretei mellett Irakról készült kémfotókkal kecsegtet. A vírus készítője nyilvánvalóan tudatosan számított a közvélemény fokozott érdeklődésére, hogy elterjeszthesse az elektronikus kórokozót, jelentette ki Gernot Hacker, a Sophos vezető műszaki tanácsadója.
A vírus másik változata a felhasználók Bush elnökkel kapcsolatos vegyes érzelmeire épít, és Bush-képernyőkímélőt ígér. A Ganda.A a szokásos módon, a Microsoft Outlook levelező címlistáját felhasználva terjed. A levél szövege angol vagy svéd, a feladó rendszerbeállításainak megfelelően. Fertőzés esetén a féregvírus megkísérli kiiktatni a tűzfalakat és vírusirtó alkalmazásokat.
Egy másik vírus, a Lisa szintén az Outlookot használja, de fájlcserélőkön keresztül is terjed. A vírusos levél a háború elleni tiltakozásra buzdít. A levél megnyitása után a Lisa létfontosságú rendszerfájlok törlésébe kezd, és némelyik operációs rendszeren megpróbálja letörölni a merevlemezt is. A Wanor féreg ugyanígy terjed, "Not War!" subjecttel.
A háborús helyzetet használják ki azok a lánclevelek is, melyek nem létező vírusokra figyelmeztetnek. Már itthon is felbukkant néhány ("Inkább 25-ször kapnék meg egy ilyen üzit, mint hogy egyszer is kinyissak egy vírusos emilt" - áll az egyikben). Ezek a levelek természetesen nem veszélyesek, azonban újabb internetes forgalmat generálnak.
Nő a terhelés
A website-okat jelentősen megterheli az internetezők megnövekedett információigénye, sok oldal csak nehezen bírja a kiszolgálni a látogatókat. A Comscore Media Metrix szerint a 15 leglátogatottabb hírszolgáltató oldal forgalma több mint 40 százalékkal nőtt. A weboldalakat rendszeresen tesztelő Keynote Systems adatai szerint például a BBC oldalának átlagos letöltési ideje 0,47 másodpercről 1,88 másodpercre nőtt. Az ITV News oldala jobban megszenvedte a rohamot: a letöltési idő 5,66 másodperc helyett 15,84 másodperc volt. Az Al-Dzsazíra oldala csak időszakosan volt elérhető. A helyzet várhatóan csak rosszabbodik.
De nem csak a híroldalak forgalma nőtt. Az amerikai katonaság oldalai is a megnövekedett terheléssel küzdenek: a Keynote szerint a legforgalmasabb időszakban a hadsereg oldala csak több mint 80 másodperc alatt töltődött le, a látogatók csaknem 30 százaléka pedig meg sem tudta nézni a lapot. A tengerészgyalogság oldala is hasonló problémákkal küzdött.
Azok az oldalak, melyek egy esetleges terrortámadás esetén szükséges teendőkkel foglakoznak, szintén a hirtelen megnövekedett forgalommal küzdöttek. A brit belügyminisztérium tájékoztató oldala például a forgalmasabb órákban csaknem egy perc alatt töltődött le, a külügyi oldalaknak pedig másfél perc is kellett. Andy Didcott, a Keynote Systems angliai vezetője sajnálatosnak nevezte, hogy a kormányzati site-ok nem készültek föl ennyi látogatóra.
Vezet Irak és a háború
A legnagyobb brit internetszolgáltató, a Freeserve szóvivője elmondta, hogy a "háború" szó letaszította trónjáról a korábbi vezető keresőkifejezéseket, a "szex", "Britney" és "utazás" szavakat. A Yahoo toplistáján Irak átvette a vezetést a Dixie Chicks női countryzenekar előtt. Ők most csak a harmadikok, második helyen a 50 Cent nevű rapsztár áll.
A texasi trió egyébként a népszerűségét is a háborúnak köszönhette: több számukat, köztük a listavezető Travelin' Soldier (Utazó katona) címűt sok rádió bojkottálta, miután a hölgyek kritizálták Bush háborús terveit. Az ország több pontján demonstráltak ellenük a dühös rajongók, ez pedig felkeltette az internetezők érdeklődését. Szerdán a Yahoo listáján Irak még csak az ötödik volt.