![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Utolsó nap robbant az E3 meglepetése
![ss01 1402364350](http://kep.index.hu/1/0/627/6276/62769/6276904_cc5786508723d15d7cb6f45eaecb5d21_wm.jpg)
Az Electronic Entertainment Expón általában mindegyik cég ellövi a puskaport már az első (sőt, a nulladik) napon, a show zárására nem vár az ember nagy dolgokat. Idén mégis úgy alakult, hogy a videojáték-expó egyik legnagyobb dobása az utolsó napra esett. A From Software csak PS4-re megjelenő játékáról, a Bloodborne-ról van szó.
A fejlesztők az utolsó pillanatig dolgoztak azon is, hogy félkész játékukat egyáltalán bemutathassák. Konkrétan vasárnap készültek csak el a prezentálható verzióval, így a cég a hétfői nagy Sony-sajtóeseménybe már nem tudta beépíteni, csak egy kis teaserben említette meg, abból sem derült ki szinte semmi. Csütörtök délelőttre volt viszont egy időpontom a cég sajtószobájába „egy be nem mutatott játékra”, és a helyszínen a Bloodborne fogadott.
Gótika, horror, miazmás
A japán From Software főleg Mijazaki Hidetaka játékairól, a Dark Soulsról és Demon's Soulsról ismert. Ezek stílusos, de elég nehéz, külső nézetes akciójátékok szerepjátékelemekkel, így nem csoda, hogy a Bloodborne – ami szintén Mijazaki vezetésével készül – is ilyen program lesz. A bemutatott demo láttán koppant az állam a padlón. A sok kaszabolással és muníció híján kevés lövöldözéssel megáldott játékmenet átgondoltnak tűnt (ez sem lesz könnyű játék, okosan kell benne majd harcolni), de igazán a környezettől ájultam el. A játék színhelye Yharnam rémségekkel teli városa, amiben a gótika és a viktoriánus építészet stílusjegyei keverednek H. P. Lovecraft horrornovelláival. Egy ódon, de pusztulásában is fenséges átokföldje, ahol a holdfény csak betegen hunyorog a miazmás kipárolgások ködében, és csoszogó, cuppogó neszek karistolják az elmét. Hangulatos, na.
A játékot prezentáló fejlesztő is főleg ezt a kitalált világot méltatta, miközben a Yharnamba bemerészkedő főhősre hol egy cilinderes, madárijesztő-szerű városlakó, hol egy tolószékből lövöldöző aggastyán, hol pedig egy csapat röpképtelen, borjú méretű, koromfekete madár támadt rá (hogy aztán vérük beszennyezze a főhős kabátját). Sajnos további információkat nem nagyon lehetett kihúzni a fejlesztőből, ilyen párbeszédek hangzottak el a bemutatón:
– Több választható karakter is lesz?
– Ezt sajnos nem árulhatom még el.
– És a főhősnek lesz valamiféle mágikus képessége is a fegyverek mellett?
– A fejlesztésnek ebben a korai szakaszában erre nem válaszolhatok.
– Lesz esetleg kooperatív mód vagy valamilyen online rész a játékban?
– Nem mondhatom meg.
– Bárdot és puskát látok a főhősnél. Milyen fegyverek leszek még?
– Egyelőre ezt nem hozzuk nyilvánosságra.
Annyi azért kiderült, hogy 2015 elejére igyekeznek kiadni a játékot (ami meglepő annak fényében, hogy ez a bemutatható verzió is fű alatt került be az E3-ra). Remélem, tényleg nem kell tovább várni, ennyire régen kattantam rá játékra. Szeretnék minél előbb yharnami turista lenni, vértől csatakos kabátban.
Jövőre ugyanitt
És ezzel a Bloodborne bekerült nálam az E3 három legjobb játéka közé. A másik kettő a korában dicsért Witcher III, illetve a Dragon Age: Inquisition. Utóbbit szintén csütörtökön néztem meg, a Bioware következő szerepjáték-generációjának meggyőző darabja masseffetesen szabad játékmenettel és sárkányos tucatfantasy világgal (utóbbi miatt marad el kicsit a Witcher III-tól).
A legjobb játéktrailer vitán felül az Assassin's Creed: Unity magyar grafikusok által készített trailere – magából a játékból viszont zárt ajtók mögött is csak ugyanazt mutatták meg nekem a show-n, amit a nulladik napi sajtótájékoztatókon. Csütörtökre esett még az új Call of Duty, az Advanced Warfare demója, ami alapján a program elképesztően látványos (hogy mást ne mondjak, leszakadó Golden Gate), de nagyon erősen előre rögzített lövöldözés lesz – szóval olyan, mint az eddigiek. És a Middle-earth: Shadow of Mordort is kipróbáltam még az expó utolsó perceiben. A Középföldén magányos orgyilkosként (sőt, orkgyilkosként) szörnyeket százszámra mészároló, és a kivégzendő lények kapcsolati hálóját felderítő kósza ugyan nem feltétlenül tolkieni gondolat, de elég szórakoztatónak tűnt.
És ahogy lenni szokott, idén is akadt pár játék, amit nem tudtunk kipróbálni, mert még 3(+1) nap is kevés arra, hogy az E3 minden szépségét megnézze egyetlen ember. Kimaradt a Rainbow Six: Siege (egyszerűen nem kaptam rá időpontot, hiába húztam elő a „messziről utaztam ide ezért” kártyát), az EA sportjátékai (évek óta csak apróságokban fejlődnek), az indie játékok (nem maradt rájuk idő) és a legtöbb Nintendo-játék (a Wii U eladásai nem túl erősek Magyarországon, inkább a többi platformra mentem rá, és az otthoni különítmény egyébként is megemlékezett a Nintendóról).
Összességében nem volt ez rossz E3, mert bár igazán nagy szenzációt senki nem jelentett be, elég sok jó játékot bemutattak, és a legtöbb már az éppen hatalomátvételre készülő konzolgeneráció képességeit is felvillantotta. A megjelenési dátumok alapján 2015 máris elég erős évnek tűnik, és jövőre megint E3 (már az időpontja is megvan, június 16–18.), igyekszünk majd akkor is a helyszínről tudósítani mindenről, amit kontrollerrel lehet irányítani.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)