Tudom, mivel játszol idén karácsonykor
További Szoftver cikkek
Amióta a videojátékok fejlesztési ideje években mérhető, a játékshow-kon – például a leginkább csak E3-ként ismert Electronic Entertainment Expón – egyre kevesebb az új játékbejelentés. A játékok hype-ját is évekre elhúzzák, minden szakkonferencián és rajongói expón elhintve egy-egy új infót, vagy akár külön rendezvényt szervezve ezekre – már rég nincs az, hogy az E3-ra sűrűsödik minden nagy bejelentés.
Viszont valamennyire mégis megmaradt az E3 exkluzivitása, amennyiben általában ezen a rendezvényen lehet először működés közben megnézni azokat a játékokat, amiknek a fejlesztéséről már sokszor hónapok óta tudunk. És azért valamilyen nagy meglepetést minden nagyobb kiadó tartogat erre a show-ra. Ez a 2011-es E3 mínusz egyedik, hétfői napján, három nagy kiadó sajtókonferenciáján is beigazolódni látszik.
Én kicsi tigrisem
A show-t a Microsoft lopja el; új, mozgásérzékelős, kontroller nélküli játékrendszere, a Kinect (leánykori nevén Project Natal) a cég hétfői sajtóbemutatóján még meggyőzőbb, mint vasárnap, amikor bejelentették a rendszer nevét, és egy Los Angeles-i hotelben kipróbálhattam néhány Kinect-játékot. A Microsoft máris egy kisebb banánköztársaság éves GDP-jét ölte a Kinect reklámkampányába: a vasárnapi show-t a Cirque du Soleil rendezte, ami nem lehetett két fillér, a hétfői sajtkonferenciát pedig élőben közvetítik a New York-i Time Square-en. A cég idén ötmillió Kinectet akar eladni, ilyen célhoz kell a nagy marketinghátszél.
A sajtónak még mindig nem árulják el, hogy mennyibe fog kerülni a kütyü, de a premier dátumát már bejelentik: Amerikában november 4-én kerül a boltokba a Kinect, de a világ többi részére is megérkezik idén. Tizenöt Kinect-játék jön ki a hardverrel együtt, de ezeket nem mutatják be mind az E3-on. A vasárnapi exkluzív bemutatón kipróbálhattam öt játékot, ezek mellett még egy hatodikat jelent be a sajtótájékoztatón Cunoda Kudo, a Kinect kreatív igazgatója: a Kinectimals nevű, Nintendogz-szerű tamagocsijátékot. A játékot egy kislány és egy virtuális kistigris mutatja be, és a cukiságbuffer hamar túlcsordul, ahogy a kislány megsimogatja a tigrist, majd ugrókötelezik vele – folyamatos az interakció. A játék kihasználja a Kinect kameráját: amikor a kislány elbújik a kütyü elől, a tigris is úgy tesz, mintha nem látná a gyereket, és elkezdi keresni a gazdit. A játék ezekkel az apróságokkal több a Nintendogznál, meg persze a látvánnyal – az xboxos grafika sokkal szebb, mint a kézikonzolos.
Azon túl, hogy a Kinect a vékony falú lakásokban a szomszédok bosszantásának újabb kreatív módjait rejti – a Kinect Sportsban a sportstadion virtuális közönségét is hergelhetjük, az első Guitar Herókat készítő Harmonix táncjátéka, a Dance Center pedig hatszáz különböző tánclépéssel és mozdulattal zavarja meg a lakótelepi nyugalmat –, az Xbox 360 online rendszerét, a Live-ot is újraértelmezi. Marc Whitten, a Live vezető termékmenedzsere bejelenti, hogy már 25 millió júzere van a szolgáltatásnak, és ők a Kinecttel még könnyebben csatlakozhatnak majd.
Ki is derül rögtön, hogyan: bejön a színpadra egy csinos nő, a Kinect felismeri az arcát, társítja a megfelelő felhasználói profilt, és már meg is jelenik a hölgy avatárja a kijelzőn. A nő ezután hangvezérléssel utasítja az Xboxot, hogy játsszon le egy filmet, majd a megfelelő helyre mutatva kézzel beleteker – a kontroller nélküli irányítás nem is lehetne egyszerűbb.
Demózzák még a VideoKinect nevű videocset-programot, vicces, hogy beszélgetés közben lehet akár filmet is nézni vagy híreket hallgatni közösen. A Live egy másik új, de a Kinecttől független új szolgáltatásának az amerikai játékosok örülhetnek: az ESPN sportadó Live-on is közvetít majd sporteseményeket. Miközben ezt bejelentik, megérkezik a postaládámba egy szűkszavú sajtóközlemény arról, amire pedig a magyar játékosok vártak régóta: 2010 őszétől végre hivatalosan is lesz Live Magyarországon (kedden megyek az erről szóló sajtótájékoztatóra, ha minden igaz, ott több részletet is elárulnak).
Új Xbox, és már itt is van
Bár a Kinect a fő újdonság, és elsősorban az alkalmi játékosoknak szól, a hardcore rétegnek is csöppent valamit a Microsoft. Például két új játék bejelentésével jelzik, hogy nem csak az alkalmi játékosoké az új kütyü. A Lucasarts egy Star Wars játékot készít majd a Kinecthez, a Forza sorozat készítői egy autóversenyt. Ez utóbbiból kapunk is egy rövid demót – a Kinect kamerája előtt sétálva a játékos körbejárhatja a játékbeli Ferrarit, az egyes alkatrészekre rámutatva infókat jeleníthet meg, és persze kinyithatja az ajtót, beszállhat, és ráadhatja a gyújtást. Finom.
A többi hardcore játékról már tudtunk, de ezekről is bemutat új demókat vagy kipróbálható verziókat a Microsoft, és néhány megjelenési dátum is tisztázódik. A Call of Duty: Black Ops például november 9-én érkezik (ezt nem az Infinity Ward fejlesztette, aminek a vezetőivel összeveszett nemrég az Activision, hanem a Treyarch stúdió), a vietnami háborús játék legnagyobb villantása a harc helikopterről.
Kodzsima Hideo, a Metal Gear Solid sorozat atyja jelenlétével legitimálja az MGS: Risinget (a fejlesztésben nem vesz részt, a játékot a Konami hegeszti), ami egy csonkolószimulátor – legalábbis a játék központi eleme, hogy egy méretes szamurájkarddal a főhős bármit fel tud szeletelni a harci robottól a görögdinnyéig. Természetesen látunk új jeleneteket a sikerjátékok készülő folytatásaiból is, a Fable 3 aranyos lesz, a Gears of War 3 a szokásos mészárszék, csak már négyszemélyes kooperatív móddal, a Halo: Reachben pedig lesz űrharc. A Microsoft Game Studios és a Crytek partnerek lesznek, a Crysis alkotói a Kingdoms című játékot fejlesztik a kiadónak, de egyelőre nem sokat tudni a játékról.
A sajtóbemutató végén a Microsoft játékrészlegének vezetője, Don Mattrick Steve Jobs-i kajánsággal jelent be még egy utolsó meglepetést: az Xbox 360-nak egy új, vékonyabb modellje kerül a boltokba. Erről eddig is lehetett hallani, azt azonban nem tudtuk, hogy a 250 gigás merevlemez mellett wifi is lesz benne, és 299 dollárba, tehát ugyanannyiba fog kerülni, mint most a 120 gigás régi modell (aminek ezután valószínűleg leviszik az árát). És hogy mikortól lehet megvásárolni az új konzolt? „Mától” – vigyorog Mattrick, és koppannak az állak a földön. Hihetetlen, hogy ezt titokban tudták tartani – ha csak pár nappal korábban is, de az E3-hoz hasonló expók előtt általában kiszivárognak az ilyen súlyú bejelentések.
Régi-új Need for Speed
A Microsoft után még az Electronic Arts és a Ubisoft mutatja be a karácsonyi szezonra megjelenő játékait – előbbi főleg már korábban bejelentett folytatásokat, utóbbinál picit több kreativitásról és frissességről tanúskodik a felhozatal.
Az EA-tól november 16-án jön egy újabb Need For Speed a Hot Pursuit alcímmel, ebben visszatérnek a sorozat gyökereihez, vagyis egzotikus kocsikat üldöző rendőrökre lehet számítani. A Dead Space 2 című sci-fi horror csak jövőre érkezik, a látottak alapján egy fokkal pörgősebb és véresebb, mint az elődje. A Crysis 2 pedig 3D-ben is élvezhető játék lesz, és a dzsungel után New Yorkban játszódik majd.
A háborús sorozatok közül a DICE fejlesztőstúdió új Medal of Honor játéka tűnik izgalmasnak: online játékra termett darab, erősen battlefieldes ízzel, a színpadon egyszerre 18 ember mutatja be az afganisztáni csatahelyszíneket (igen, a sorozat elszakad a második világháborútól). A harci játékokhoz kapcsolódóan az EA bemutatja a Gun Clubot: ez amolyan online lövészegylet, ahol bétakulcsokhoz és játékbeli fegyverekhez lehet jutni. És ha már lövészet, két fps-gyártó, az Epic Games és a People Can Fly összefogott, együtt fejlesztik a Bulletstorm című lövöldözős játékot. Ez személyes kedvencem az EA E3-as játékai közül: tobzódik a vérben, és a gyilkolás igen kreatív módjaira bátorítja a játékost, de egy percig sem veszi magát komolyan, igazi trash. Kár, hogy csak februárban érkezik.
Végül, természetesen sportjátékok is jönnek majd az EA-tól, a szokásos sorozatok (FIFA, NHL, Madden) újabb részei mellett új brand indul, az EA Sports MMA. A három betű a Mixed Martial Arts rövidítése, vagyis a játékban különböző stílusú harcművészek esnek majd egymásnak szűk arénákban. És persze az EA sem akar kimaradni a Kinect-őrületből, az Active 2 című fitneszjáték támogatja majd a mozgásérzékelős kütyüt.
Éric Chahi visszatér
A Kinectre a Ubisoft is ezerrel fejleszt. Rögtön egy meglepetéssel indít a cég bemutatója: Mizugucsi Tecuja, a lüktető zenékre épített játékok mestere, a Rez alkotója a Child of Eden című pszichedelikus lövöldözős játékon dolgozik, összehozva a műfajt a Kinect gesztusvezérlésével. A mozgásérzékelőt használja ki a Your Shape fitneszjáték és a hagyományosabb sportjátékok felé húzó Motionsports is.
Az alkalmi játékosokat még egy wii-s őrültséggel, a Raving Rabids – Travel in Time-mal kényeztetik (félnótás nyulak idétlenkedik végig magukat a történelmen), és még két nagyon furcsa játékkal. Az Innergy stresszoldó játék e célra felépített gyakorlatokkal (és némi teleshopos hangulattal), a Battletag pedig egy élő lövöldözős játék, a lasertag és a konzol találkozásának torz gyermeke. Valószínűleg az egyetlen videojáték, amit nem a képernyő előtt kell játszani, hanem egy tágas helyiségben, vagy akár a szabadban.
Hardcore vonalon itt is főként ismert brandek sorakoznak. A harmadik Assassin’s Creed játék (Brotherhood alcímmel) kedvenc orgyilkosunkat Cesare Borgia korába repíti. Pozőr mozdulatok, várostrom és – hohó – multiplayer játékmód: enyivel több a Brotherhood az előző két résznél. A Tom Clancy játékok közül a Ghost Recon Future Soldier a legfontosabb cím, feltűnően gyönyörű animációkkal és a jövő hadviselésének kütyüivel (például szinte teljesen láthatatlanná tevő álcaruhával). És még egy érdekes próbálkozás: a Ubisoft megkísérli visszaállítani a Driver autószumilátor-sorozat régi fényét. A cég egyik stúdiójának fejlesztői visszahozzák az első játék főhősét, Tannert, és az autós üldözésekre húzzák fel a programot – meg egy szokatlan képességre, a shiftre, amivel a játékos bármikor átveheti az uralmat más járművek felett.
A végszót Yves Guillemot, a Ubisoft elnök-vezérigazgatója adja meg azzal, hogy bejelent néhány, korábban nem megerősített játékot. Az egyik a Dust, a zseniális Another World és Flashback alkotója, Éric Chahi új játéka, amiről a bemutatott videóból nem sok minden derült ki. A másik a Rayman Origin, amin csak öt ember dolgozik, és kétdimenziós platformjáték (ami nem a legbonyolultabb játékműfaj), viszont elképesztően jó a látványvilága. Végezetül a cég megerősít egy bő egy éve terjedő pletykát: Michael Jackson inspirálta táncosjáték készül, és még idén megjelenik – a Ubisoft akkor kezdett dolgozni a projekten, amikor a zenész még élt.
A Beat it utolsó taktusaival a nagyok előzetes magánshow-inak is vége, és már semmi akadálya annak, hogy kedden végre tényleg elkezdődjön az E3.