Gyilkosságok űrben, motoron, levegőben
További Szoftver cikkek
Az E3-on az ember két dolgot tehet: játszik vagy sorban áll. Sajtóbelépőkkel meg kapcsolatokkal ugyan bizonyos sorokat meg lehet kerülni, de azért nem véletlen, hogy a nagyobb szakportálok és játéklapok kétszámjegyű fős stábbal tudósítanak a világ legnagyobb játékipari expójáról – sőt, az IGN és a Gamespot saját standot is állított.
Nekem nincsenek ilyen lehetőségeim, esélyem nincs arra, hogy a show három napja alatt minden egyes kiállított játékot kipróbáljak és minden olyan sort végigálljak, ahol az Index neve nem elég erős érv. A legfontosabb az új hardverek gyors tesztje volt, ezeket a nulladik és az első napon letudtam, így a második, szerdai napot nyugodt szívvel szentelem a fontosabb lövöldözős játékoknak, shootereknek – ez az egyik legnépszerűbb műfaj, ha valamit, a shooterfelhozatalt meg kell nézni egy E3-on.
Egy csonk és más semmi
Az egyik legmeggyőzőbb újdonságot a zsánerben az Electronic Artsnál találom: a Crysis 2 a végsőkig kihasználja a konzolok képességeit, félelmetesen szép a játék. Az első részben a főhős szuperkatona egy dzsungelben küzdött az űrlények ellen, ezt a folytatásban felváltja a nagyvárosi dzsungel, New York; a demóban a Grand Central Terminal csarnokát amortizálja egy agyoneffektezett harcjelenet. Játéktechnikailag ugyan nem sokban különbözik az elődtől, viszont egyrészt az első Crysis is csodás volt, másrészt az új környezet elviszi a hátán a folytatást.
Szintén az EA-stand rejti a 2011-ben érkező Bulletstormot, ami egy tehetséges lengyel fejlesztőcsapat (People Can Fly) és az Unreal játékokkal híresé vált Epic Games szerelemgyereke. Nagy idétlenség, de roppant szórakoztató: a játék trükkös halálosztásra biztatja a játékost azáltal, hogy sokkal több pontot és bónuszt ad, ha a játékos nem egyszerűen lelő egy ellenfelet, hanem mondjuk ráteker egy láncos gránátot, belerúgja egy kaktuszba, aztán távvezérléssel felrobbantja a gránátot. Minden ilyen akciónak vicces neve van (ha egy gránáttal több ellenséget felrobbantunk, az a „gang bang”), és egészen más úgy fps-sel játszani, hogy a kreatív ölés is szempont. Ha sikerül úgy megoldani a játékmenetet, hogy a nyolcadik-tizedik óra után is új mészárlástípusok kerüljenek elő, nagyon kellemes trash lehet a Bulletstormból.
A Bulletstorm mellett az új – már nem a második világháborúban, hanem Afganisztánban játszódó – Medal of Honor multiját lehet kipróbálni még az EA-nál, de sok mindent nem tudok meg róla. Ugyanis nyolcan játszunk egy kicsi pályán, és a többség a sunnyogó játékstílust kultiválja, ezért három lépésenként meglepetésszerűen meghalok. Otthagyom a rohadt campereket, és átmegyek a Dead Space 2-höz – éppen olyan nyomasztó hangulatú sci-fi horror, mint a remek első rész volt, csak vannak új szörnyek és talán az akció/ijesztgetés arány is jobban elbillent az előbbi felé. És akárcsak a Bulletstormban, itt is feltűnően durva csonkolásos jelenetek szolgálják meg a legszigorúbb korhatár-kategóriát.
A Sonynál a Move-os játékok mellett a Killzone 3 előtt áll hosszan kígyózó sor. A Killzone 2 a PS3 egyik legjobb akciójátéka volt, a folytatás pedig ugyanarra a játékmotorra épül, szóval a harmadik rész eléggé hasonlítani fog az előzőhöz. Persze lesznek új helyszínek, és egy komolyabb játékmenetbeli újdonság is akad: a jetpack, vagyis a hátirakéta használata. Sajnos erre a játékra is 2011 elejéig kell várni.
A Resident Evil sorozat atyja, Mikami Sindzsi új játékát, a Vanquisht zárt ajtók mögött tudom megnézni. Pörgős shooter, ami egy jövőbeli USA-Oroszország konfliktust dolgoz fel, a helyszín egy űrállomás. Hamisítatlan „fedezéktől fedezékig” játék kellemes, de nem túl egyedi látványvilággal, és kevés formabontó ötlettel. Korrekt iparosmunkának tűnik, de biztos, hogy nem ez a legjobb az E3-on kiállított lövöldözős játékok között - nem akarok még győztest hirdetni, mert az Activisionhöz és a Bethesdához csütörtökre van időpontom.
Új Deus Ex, hála istennek
A játékiparban évtizedek óta szívesen kutyulnak össze műfaji elemeket, így az E3-on akad több olyan program is, ami nem tisztán akciójáték. Például a Mafia 2, ami hol vérbeli külsőnézetes shooter, hol autózni kell benne – ne kerteljünk, gátlástalan GTA-klón ez, ráadásul másodszorra, viszont nagyon hangulatos az ötvenes évek New York-jával és a hozzá illő sztorival.
Nem sokkal az E3 előtt jelent meg a Deus Ex: Human Revolution igen hangulatos trailere, a prealfa verziót pedig már meg is nézhettem a kiadó egyik tárgyalójában. A Deus Ex egy 2000-ben kiadott cyberpunk játék volt, zseniális akció-kaland, amire tíz év elteltével is élénken emlékszik, aki játszott vele. Könnyen lehet, hogy a Human Revolution is erre a sorsra jut, mert nagyon jól hozza a komor Szárnyas fejvadász-hangulatot, a játékmenet pedig elég sokoldalú, támogat mindenféle taktikát az osonástól a Rambo-iskolán át a kalandjátékosabb „kidumálom magam mindenből” megoldásokig.
Az új Tron-filmmel együtt érkező Tron: Evolution versenyt kever az akcióelemekhez – természetesen az első filmből ismert fénymotorok küzdelmét. A verseny egyszerűsége ellenére egészen szórakoztató, a hagyományos akcióbetétek viszont teljesen átlagosak, nyoma sincs benne a 2003-as, nagyszerű Tron 2.0 ötleteinek.
Zenészjáték igazi gitárral
A nap végén becsúszik még két nem akciójáték is, ezekre szerdára kaptam időpontot. Az egyik a Rock Band 3, az MTV rockbanda-szimulátorának új része. A bemutatón egyszerre hét ember zenél a színpadon: gitár, basszus, dob, három énekes és... egy billentyűs. Ez ugyanis a játék egyik újdonsága, a zene ütemére már szintetizátorkontrollert is nyomkodhatunk. A másik nóvum azonban az egész műfajon túlmutat: a játékot fejlesztő Harmonix emberei bemutatnak egy új Fender gitárkontrollert, amin nem gombok, hanem húrok vannak – tehát gyakorlatilag egy igazi gitárt, amivel lehet Rock Band-ezni.
Míg Magyarországon még erős a pc-s játékostábor, a pc-s játékok már csak jelzésértékűen jelennek meg az E3-on, és többnyire csak eldugott tárgyalótermekben. Az idei legjelentősebb név a Shogun 2: Total War – a valósidejű stratégia és azon belül a Total War széria egyelőre tartja pozícióit a pc-n. Tíz éve a Shogun volt a sorozat elindítója, a fejlesztő Creative Assembly most visszatért a gyökerekhez: a Shogun 2 készítéséhez több embert is újra felvettek az első rész készítői közül. A játék már első ránézésre is a legszebb taktikai stratégia lesz a piacon, a szokásos csatákat pedig trükkös erődostromokkal és a japán tengerpartok melletti küzdelmekkel dobják fel.
A hadba vonuló középkori japánokkal ér véget a szerdám. Csütörtökön jön az E3 utolsó napja, kétségbeesetten próbálom majd megnézni, ami az előző két napban kimaradt, a videojátékos művészeti galériától a négyszemélyes Pac-Manen át a függetlenjáték-börzéig.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.