Judit
3 °C
7 °C

Extrém GTA magyarul

2007.02.22. 11:00
Az Xbox 360-ra írt Crackdown egy dologban újít, de abban nagyot: elhiteti a játékossal, hogy szuperhős. A városrészeket átívelő ugrások és az autók hajigálása közben meg kit érdekel, hogy már számtalanszor hallottuk ezt a történetet.

Annyi GTA-klón készült már, hogy azt hittem, vége a műfajnak. Az első részeknél még bizsergető volt minden perc, hogy szabadon vezethettünk, gázolhattunk a városban, izgalmas versenyzések, izzasztó küldetések. Aztán készült számtalan hivatalos folytatás, majd jött a Maffia, a Keresztapa, a Bully, meg még vagy egy tucat hasonszőrű játék, és a végén már ütni tudtam volna, ha valaki szóba hozta a stílust. Komoly veszélybe került a Microsoft játékainak hazai forgalmazója is, amikor felajánlotta tesztelésre a Crackdownt. Olyan, mint a GTA, mondta, és csak a magyar szinkron megemlítése enyhítette a helyzetet.

Könnyű halál

A játék története szerint rövidesen anarchia köszönt ránk, ennek örömére egyesül a világ rendőrsége, hogy ellencsapást mérjen. Létrejön a kommandósok új generációja, ezek vagyunk mink, génmanipuláltak, tele extraképességekkel meg pajzsokkal, nincs esélyük a gonoszoknak. A feladat a szokásos: eliminálni az ellent, versenyezni, erősödni, de ezt már a magyarul beszélő narrátortól tudjuk meg. A szinkron egész jól sikerült, nincs a szokásos mesterkéltség, a magyar színészek kezdenek ráérezni arra, hogy hogyan kell ZS-kategóriás monológokat hitelesen előadni.


Klikk a galériára!

A történet szerint először az alvezéreket kell kiiktatni, aztán a hét főnököt. Lehet fordítva is, de eleinte még értelmetlen lenne a vezérek ellen harcolni, nem lenne esélyünk. A kisebb szemétládák kinyírása után viszont egyre erősebbek leszünk (minden halott gonosz közelebb viszi a főszereplőt a megerősödéshez), hogy végül százakat végezzünk ki egyetlen akcióban, egyedül.

Ez azért nem lesz olyan nehéz. A főszereplő eleve két-három méter magasra tud ugrani, úgy fut, mint egy versenyló, és legalább hat gránátnak kell egymás után robbannia ahhoz, hogy elpusztuljon. Valójában el sem pusztul, mert „hála a klónozásnak, a reinkarnáció valóra vált”, szóval halálunk után már készül is az újabb másolat.

És ez csak a kezdet. Ahogy erősödünk, úgy leszünk egyre többre képesek, és ez a játék legnagyobb erőssége, ahogy képes az Xbox előtt görnyedő szerencsétlennel elhitetni, hogy szuperhős. Odaállok a házfal alá, aztán rohanni kezdek, legyorsulom az autókat. Nekifutásból ugrok 10 métert, fel a parkolóház második emeletére. Lőni kezdenek, dühömben belerúgok a mellettem álló autóba, az repül vagy harminc métert, és elsöpri az ellenfeleket. Előkapok a gépfegyvert, tüzelni kezdek, kapásból leszedek hat szerencsétlent, de a maradék egyre közelebb kerül, már mit sem ér a golyó. Közelharcba kezdek, de nem tart sokáig: egyetlen ütéssel kettőt küldök a temetőbe, és így tovább, míg el nem fogynak.

Könnyű élet

A verekedés egyszerű, a célzás nemkülönben. Kontrollerrel persze sokkal nehezebb megtalálni az ellenfelet, mint egérrel, de van egy gomb, ami a célzást segíti, ha ezt megnyomjuk, senki sem menekül a célkereszt elől.


Klikk a galériára!

Lehet vezetni is, ami tele van szerencsés túlzásokkal, akárcsak a harcok. Az autó százméteres zuhanás után is halad tovább, lépcsőkre fel, lépcsőkre le, nem akadály, csak arra kell vigyázni, hogy száguldozás közben minél kevesebb civilt üssünk el. Még figyelmeztet is a program, először csak annyit mond, hogy nem kéne családanyákat elgyúrni, aztán megfenyeget, hogy indokolt esetben az ügynökök is levadászhatók, míg végül kiderült: a sorozatos gázolások hátráltatják a karakter fejlődését. Talán ez a legfontosabb érv, amikor ez kiderült, elkezdtem kikerülni a gyalogosokat.

A küldetések elég izgalmasak, bár a történet vége felé már kevés változatosságot nyújtanak. A grafika ötletes, a figurák rajzokra emlékeztetnek, ami feldobja a játékot, mintha egy megelevenedett képregénybe cseppennénk. A hangok nem feltűnőek, de a használható magyar szinkron miatt jobbak az átlagosnál. Tíz-tizenöt óra játékra mindenképp jó a Crackdown, főleg azoknak, akiknek nincsen önbizalmuk: egy pörgősebb küldetés után ők is szuperhősnek hiszik majd magukat, csak aztán ne próbálják a való életben fejjel megállítani az autókat. Mert ez valódi kockázat: a játék után egyedül ácsorogtam az újpesti szerkesztőség negyedik emeleti teraszán. Lenéztem a forgalomra, aztán a szemközti háztetőre. Nehezen tudtam megállni, hogy ne kockáztassam meg a harminc méteres halálugrást.

Még mondják, hogy nem károsak az akciójátékok.

Crackdown

Ötletes grafika, folyamatos akció, tökéletes vérengzés, elképesztő erő: ha nem lőtték volna le már számtalanszor a poént, akár klasszikus játék is lehetne a Crackdown.

 

Hivatalos Honlap

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?