További Szoftver cikkek
Ez az eljárás az egyik legújabb eszköze a gerilla típusú webes marketingnek. A fejlesztők egyik-másik ingyenesen letölthető állományhoz, például fájlcserélő, csevegő- vagy szótárprogramokhoz potyautasként csatlakoztatják a Gator-klienst. Az ilyen alkalmazásokhoz egyre több kiegészítő (plug-in) készül, ami igen megkönnyíti a hirdetések személyre szabott megjelenítését.
Az utolsó trükknél már övön aluli eszközöket alkalmaznak, hiszen a bannerek gyűrik le a bannereket. A web első és legnépszerűbb hirdetési formája úgy működik, hogy a megjelenő kép mögé tolakodás nélkül további információkat kötnek be az adott termékről, például a gyártó honlapját. Ezt követték az erőszakosabb formák, például az önmaguktól kinyíló ablakok, amelyek a remények szerint jobb átkattintást hozhatnak.
|
Mialatt a program maga ingyenes, a vállalkozás kulcsszavak alapján eladja azt a lehetőséget a hirdetőknek, hogy a megfelelő pillanatban felugró ablakokban feltűnjön a reklámjuk. Például valaki ellátogat a Staples.com-ra, és továbblépve a konkurens Office Depot hirdetésébe ütközik.
Most azonban a Gator már olyan hirdetési helyeket is árusít, amely tökéletesen passzol bármely site eredeti hirdetése fölé. Kérdéses, hogy legális volna ez a megoldás. Bár a Gator illetékesei azt bizonygatják, ez a gyakorlat a felhasználók érdekeit szolgálja, és mindent teljes részletességgel kifejtenek a szoftver telepítése előtt, jogi szakértők szerint komoly gondba keveredhet a Gator, mivel bevételre tesz szert más hirdetéseinek felülírásával.
Ez valami olyasmi, mintha reggel betennék a postaládámban a Time magazint, valaki kihalászná, és a benne szereplő hirdetéseket a sajátjaival ragasztgatná felül - jellemezte a helyzetet a Wirednek John Keck, a Foote Cone & Belding's interaktív részlegének médiaigazgatója.
Mivel a Gator képes nyomon követni a felhasználó szörfölési szokásait, a gépről küldött jelentései alapján célzott hamisított hirdetések tűnhetnek fel bármely felkeresett oldalon. Például ha egy felhasználó, akiken a gépére beférkőzött a Gator, felkeresi egy autógyár hivatalos honlapját, a rendszer napokkal később biztosítási vagy használt autó hirdetéseket tesz ki eléje.
Az idegen weboldalon a Gator bannerjei a betöltődést követő két másodperc után jelennek meg - közölte Scott Eagle, a Gator marketingigazgatója.
Az alkalmazott megoldás kimeríti a tisztességtelen verseny fogalmát, hiszen megakadályozza a felhasználót, hogy lássa a meglátogatott weboldal kritikus részét, az eredeti hirdetést - jelentette ki Michael Overing ügyvéd, a Dél-Kalifornia egyetem Annenberg kommunikációs intézetének adjunktusa.
Hasonló támadásnak tették ki magukat a TotalNews tulajdonosai, amikor más hírszolgáltatók teljes oldalait hívták be frame-ek (keretek) segítségével, a saját tartalmuk és hirdetéseik közé. Miután számos hírszolgáltató perre vitte az ügyet, a TotalNews bevezette a lehetőséget, hogy a felhasználók leállíthassák az idegen frame-eket.
Szakértők szerint amit a Gator művel, az azért is hallatlan, mert aktívan belepiszkál az áldozatául esett weboldalak bevételi forrásába. "Nem tudom elképzelni, hogy bárki azt gondolja, ez a megoldás így rendjén van" - jelentette ki Paul Grabowicz, a Berkeley Egyetem doktori intézetének médiaigazgatója.
Eközben már számos médiacég csalogatja a hirdetőket azzal az ígérettel, hogy a fejlesztéseik képesek bannereket tenni weboldalakra azok tulajdonosának hozzájárulása nélkül. A TopText népszerű fájlcserélő programok, például a iMesh és a Kazaa hátára kötözve küldi a programját a felhasználó gépére, és szöveges linkeket csempész a megtekintett weboldalakra. A San Franciscó-i eZula több mint 7000 kulcsszóhoz árulja a hirdetői jogokat, és ezeket szintén röptében felülírt weboldalak szövegébe köti be.
A Microsoft is hasonló technológiát fejlesztett Smart Tags néven, amely hozzáadott szolgáltatásként linkeket visz bármely megtekintett weboldal szövegébe.