További Szoftver cikkek
Néhány évvel ezelőtt sóvárogva néztük a nyugati rokon kocsiját meg a beleszületett navigációs rendszert. Kis kárörömmel nyugtáztuk, hogy a csodás navigáció Magyarországon nem működött. Aztán megvettük életünk első pocket pc-jét, és megszereztük az egyik első autós navigációs rendszert, a Nyugat-Európa térképeit nagy részletességgel tartalmazó Tomtomot. Csak a magyar térkép nem akart megszületni.
Teltek az évek, előbb jó kocsik, most meg már jó autós navigációs rendszerek is vannak nálunk. Ezek közül legalább kettő magyar fejlesztés. Az iGO 2005-ben jelent meg a piacon. A szoftver a Microsoft Windows Mobile operációs rendszerrel felszerelt PDA-kon fut. (Amikor a kolléganőmnek elárultam, hogy a PDA perszonális digitális asszisztenst jelent, a hasát fogta a nevetéstől, eddig azt hitte ő az, csak még nem digitális.)
Az iGO 2005 több szempontból is egyedi volt a piacon, 3380 magyar település utcaszintű térképe, elérhető áron (27900 forint), és jól működött. Természetesen a fejlesztők nem óhajtották ingyenesen közkinccsé tenni a terméket, ezért memóriakártyán hozták forgalomba, vagyis a szoftver csak az eredeti kártyán fut. (Néha még azon sem.) Az új PDA-kba általában egy memóriakártyát lehet bedugni, így választhatsz, hogy a perszonális asszisztensed gyönyörű fotóit nézegeted, vagy az iGO-val navigálsz és csereberéled a kártyákat. Az iGO 2005-öt persze így is feltörték, valószínűleg ez is hozzájárult az elterjedéséhez.
Az IGO 2006 használatához szükségünk van tehát egy PDA-ra (én Qtek 9100-at használtam) és egy GPS-vevőre (a navigációs műholdak jeleit veszi és továbbítja a PDA-nak, bizonyos PDA-k tartalmaznak GPS-vevőt). A tesztnél GlobalSat BT-338-as vevőt használtam. A szoftver SD (mini SD) kártyán érkezik. Létezik Magyarország-, Nyugat-Európa-, Európa-kiszerelés (26900 forinttól 73900 forintig).
A térképek a gyártó szerint vegyes forrásból származnak, érzésem szerint zömmel a Tele Atlas termékei lehetnek. Ezek az adatok általános vélemény szerint lényegében naprakészek. Magyarországon az épülőfélben levő autópálya-szakaszok is rajta vannak a térképen. Az iGO Európa 26 országot tartalmaz, Magyarországtól keletre Románia még részletesen, a többi ország csak vázlatosan tanulmányozható. Az iGO térképek gyönyörűek, nem csak navigációra, hanem térképböngészésre is nagyon alkalmasak.
Az első kártyát nem olvasta a gépem, a második már 1 percen belül működött. Beállítási problémát gyakorlatilag csak a GPS-vevő okozhat, ha a PDA kezeli a kapcsolatot, az iGO is jól fogja használni. Apróság: a Qtek 9100-on az iGO indítása előtt mindig be kell indítani a Bluetooth kapcsolatot. Ezt mindig elfelejtettem, mert a korábban használt program (Tomtom) ezt automatikusan megtette. Indítás után (ha beindítottuk a vevőt) a főmenüből a MENJ opciót választva megadhatjuk a kívánt célpontot (város, utca, házszám), és navigációs szoftverünk azonnal megtervezi az optimális útvonalat. Ebben az esetben persze a kiindulási pont a pillanatnyi helyzetünk. Lehetőség van arra is, hogy megadjunk egy startpontot és célpontot akár koordinátákkal is. Ha segíteni szeretnénk Edmond Dantesnek (később Gróf Monte Cristo) a szökési útvonal megtervezésében, igen hamar rájövünk, hogy If szigete ugyan rajta van a térképen, de a neve nincs ráírva. Így persze hogy reménytelen a dolog.
Szóval az iGO 2006 jó minőségű térképekkel dolgozik, és akkurátusan tervezi meg az útvonalat. Néha már túl precíz, ugyanis előfordul, hogy pár száz méterrel rövidebb útvonal kedvéért lehetetlen helyekre visz. Ezzel persze a többi navigációs szoftver is küzd. Ha hosszabb külföldi útra (síelni) indul az ember, előtte este érdemes áttekinteni a navigációs program által ajánlott útvonalat. Büszkén mutathatjuk életünk párjának, hogy az iGO az osztrák hegyi falu hegyi utcájának legutolsó hegyi házát is ismeri. Sőt, kitalálta, hogy Hegyeshalomból Bécset elkerülve szeretnénk délre fordulni.
Amikor jobban megnézzük az útvonalat, szörnyű gyanúnk támad, nem lehetne Wiener Neustadt után autópályán menni? Ugyanis egy gyorsabbnak vélt útvonalon, árkon-bokron keresztül visz, kikerülve a csak kicsit hosszabb autópályát. Aztán egy félórás (később már könnyebb) útvonal-módosítgatás után rá tudjuk kényszeríteni az iGO-t, hogy útba ejtse Grazot is. A Tomtommal egyszerűbb volt. Ezek után már semmi probléma, büszkén (bár kicsit szorongva) vezethetjük a konvojt, mi lesz majd a hegyi faluban? Jó lesz-e a térkép? Jó volt.
A bejárt útvonal rögzíthető. Ez a funkció remekül használható gyalogos kirándulásoknál, városnézésnél, rögzíti az útvonal hosszát, az átlagsebességet. A bejárt út .gpx formátumba exportálható.
Miután beüzemeltük a dolgot, mindenhova ezzel jártunk. Örömmel hallgattuk a kedves női (férfi) hangot – 340 méter után fordulj jobbra. Aztán egyszer csak elsötétült a képernyő. Miután mindent többször újraindítottam, és kiszámoltam mennyibe fog kerülni egy új képernyő, esetleg egy új PDA, beugrott egy fórumos információ, miszerint az iGO néha lekapcsolja a PDA háttérvilágítását. Lekapcsolta. Miért? Nem tudom.
Bár az iGO 2006 a korábbi változathoz képest sokkal jobban konfigurálható, az alapképernyőn levő információk közül pont a legfontosabbak beállítása, betűnagyság, egyes adatok kiemelése, mások elhagyása tűnik lehetetlennek. Nem értem, miért ne lehetne a rendkívül fontos becsült érkezési időt elhagyni és helyette a hátralévő távolságot nagyobb betűkkel kiírni.
A mindennapos használatban egyre bosszantóbb a külön kártya használata, másrészt egyre inkább iGO-függővé válik az ember. A szoftver alapjai nagyon jók, mindenütt azt halljuk, hogy lévén a program magyar fejlesztés, az esetleges problémákat nagyon gyorsan korrigálják a fiúk. Akkor javítsuk már ki ezeket a bosszantó apróságokat.