Júniusban összeülnek a Motion Pictures Experts Group (MPEG) ipari csoport tagjai, hogy az új mt9 zenei fájlformátum nemzetközi szabvánnyá emeléséről döntsenek. A zeneiparnak nagy szüksége van az új formátumra, mert az online zeneboltokban árult mp3-ak semmivel sem jobbak azoknál az mp3-aknál, amilyeneket a felhasználók maguk is létrehozhatnak a cd-ik bemásolásával és kódolásával.
Egyedi hangzás
Az mt9 formátumot a dél-koreai Audizen vállalat fejlesztette ki, és Music 2.0 néven is ismert. Alapvető újítása, hogy hat sávra bontja szét az audiofájlokat. Ez annyit jelent, hogy külön sávba kerül az ének, a gitár, a basszus, és zenehallgatás közben ezeknek a sávoknak a hangereje külön-külön állítható. Van egy sanda gyanúnk, hogy a karaoke-lobbi áll a formátum mögött, hiszen egy ilyen zenefájl hallgatásakor simán elhallgattatható az eredeti ének, és bárki rákornyikálhat a kedvenc zenéjére.
Logisztikai szempontból nem is lenne nehéz lecserélni az mp3-at valami más formátumra, az online zeneboltok néhány hónap alatt lecserélhetnék a teljes kínálatukat. Ilyesmire volt már példa, amikor néhány nagy zenekiadó bevezette a másolásvédelem nélküli fájlokat. Az mt9 bevezetése azonban nem ilyen egyszerű, hiszen a zenekiadóknak eleve úgy kellene kódolniuk a zenefájokat, hogy abban külön hangsávok legyenek. Tehát az MT9 bevezetéséhez alapkövetelmény, hogy az összes nagy stúdió áldását adja a váltásra, és lehetőleg egyszerre, hogy ne legyen nagy kavarodás, ne létezzen egyszerre az mp3 és az mt9 is.
Emellett még a hardvergyártókat is meg kell győzniük arról, hogy támogassák a formátumot, különös tekintettel annak új képességeire. A mostani zenelejátszók teljesen alkalmatlanok arra, hogy különválasszuk a hangsávokat. Elképzelhető a fokozatos átállás is, azaz először csak a rugalmasabban, gyorsabban átalakítható szoftverek játszanák le az mt9 formátumot, a kütyügyártók pedig lassabban alkalmazkodnának a megváltozott helyzethez. Csakhogy a zenerajongók valószínűleg nem rajonganának egy olyan újításért, amely csak a pécén működik, a meglévő kütyükön nem.
Kudarcra ítélve?
Félő, hogy az új formátum bevezetése kudarcot vall, ilyenre ugyanis van példa. A Thompson 2001-ben mutatta be az mp3PRO formátumot, amely jobb hangminőséget nyújt kisebb fájlméretben. Hiába minden technológiai fölény, a formátum nem terjedt el, a Thompsonon kívül senki sem gyártott mp3PRO-kompatibilis kütyüket. A Thompson 2005-ben egy új mp3 Surround formátummal is megpróbálkozott, de ez sem terjedt el. További gond lehet, hogy már most is épp elég hosszú a zeneformátumok listája, az mp3 mellett van ogg, aac, wma, flac, ape, Apple Lossless wav és aiff, és az emberek többsége még ezek nagy részét sem ismeri.