Konzolt farag a pc-ből a Microsoft
További Szoftver cikkek
A konzolokat lehet utálni, lenézni, de abban a legmegátalkodottabb pc-sek is egyetértenek, hogy kényelmes elkerülni a hosszadalmas telepítést, patch-elést, driverfrissítést meg közben a tizenhat újraindítást. Az Xbox Live egységes felülete, szerverkeresője, MSN-szerű barátlistája beépített hangkommunikációval mindenkinek tetszett, a Microsoft pedig tavaly bejelentette, hogy a rendszert kibővíti pc-re is, mi több: a Vista ezzel fogja feltámasztani a döglődő pc-s játékpiacot.
A PC Guru jóvoltából kipróbálhattuk a Games for Windows - Live-ot két héttel a hivatalos indulás és a rendszer bemutatkozó játéka, a Halo 2 megjelenése előtt. Megdöbbentő, de a rendszer tényleg működik.
Konzolos kényelem, pc-s izgalom
Berakjuk a lemezt, a Vista gondolkodik kicsit, aztán kiböki, hogy a gépünk 4,3 pontot ér az ötös skálán, elég jól fog futni rajta a játék, hajlandó telepíteni. A rendszer csak a 3.2 gigás processzort érzi gyenge pontnak, a többi alkatrész tetszik neki. A Halo 2 hármas osztályzatot kér minimum követelményként, ajánlottnak pedig szemérmetlenül a maximális ötöst jelöli meg, egyébként minden játék fejlesztői maguk határozhatják majd meg ezeket az értékeket.
Indul a telepítés, és egészen hihetetlen módon indul vele együtt a játék is. Még másolódnak fel a fájlok, de már él a főmenü, állítgathatunk jobbra-balra, amit csak tetszik – sőt, amint feltelepült a játék magja és az első pálya, már játszhatunk is, miközben a későbbi szintek installálása még javában zajlik. Persze kicsit szaggat, érezni hogy izzad a pc a dupla terhelés alatt, de akkor is megy. Ha már lennének patch-ek (javítószoftverek) a játékhoz, a rendszer azokat is automatikusan telepítné, és egy füst alatt visszaellenőrizné azt is, hogy eredeti példánnyal játszunk-e (cinikus énünk azt súgja, csak az utóbbi aktus miatt kezdték el fejleszteni a rendszert).
Xbox Live pc-n
Lövöldözünk kicsit, de mivel a pc-s Halo 2 teljesen ugyanolyan, mint Xboxon volt három éve (vagyis a grafika ma már igencsak kopottasnak hat, de a remek mesterséges intelligencia miatt az akciózás rendkívül szórakoztató), inkább kilépünk és szemrevételezzük a Games for Windows - Live-ot, ami tulajdonképpen az Xbox Live pc felé mutatott arca.
Elsőre kicsit zavaró, hogy a menükben a navigáláshoz az Xbox iránytójának gombjai jelennek meg segítségképpen – igaz, a Vista felismeri az USB portra dugott kontrollert. A Microsoft erőlteti is, hogy minden játékos otthonában legyen ilyen irányító, aminek egyébként is volna értelme, egy csomó sport- és platformjáték ugyanis teljesen játszhatatlan billentyűzettel és egérrel. A rendszer simán beenged az Xbox Live-os hozzáférésünkkel, de készíthetünk újat is, van belőle háromféle: a csak offline működő, a fapados Silver, és a fizetős Gold, amivel évi 60 euróért mindenféle előjogok járnak, többek között privát szerverek többjátékos üzemmódban.
Ha beléptünk, szemrevételezhetjük a barátlistánkra felvett játékosokat, megnézhetjük, ki van bejelentkezve, ki mivel játszik éppen, milyen rekordokat értek el az egyes játékokban – ők meg minden bizonnyal jól meglepődnek a nevünk mellett feltűnő kis monitor-ikonon, ami azt jelzi, hogy pc-ről jelentkeztünk be. Vagy ha nem, akkor biztosan, amikor az MSN-be bepötyögött szövegeink kis ablakban felugranak a tévéjükön. Nem férünk hozzá viszont az Xbox Marketplace-hez, ahol némi apróért vehetnénk az egyes játékokhoz extra kiegészítőket (például új pályákat), és újabban már filmeket, Helyszínelők- és South Park epizódokat is.
A legjobb móka az Xbox Live-on – és ezt is megkapjuk pc-n – a játékban elért eredményeinket jelző achievementek rendszere (a szónak még nincs hivatalos magyarítása). Minden játékból ezer eredménypontot sajtolhatunk ki – van úgy, hogy az egyes pályák teljesítéséért kapunk pontot, máskor különféle extrém kunsztokért, játéka válogatja. A pontok gyűjtögetésével semmi plusz nem jár, viszont lehet vele versengeni, mutogatni a haveroknak, hogy mekkora királyok vagyunk. Értelmetlennek tűnik, a gyakorlatban viszont meglepően erős hajtóerő a játék végigvitelében, hogy hozzácsaphatunk még pár pontot a gyűjteményünkhöz.
Szép új világ
A rendszerváltás Halo 2-stül május végén jön el pc-re, aztán nyáron érkezik az első játék, amiben a pc-sek és xboxosok egymást irthatják (a Shadowrun című cyberpunk akció). Később integrálódik az Xbox beépített hangkommunikációja, aztán beszállnak a rendszerbe a Windows Mobile-os telefonok és a Zune is.
Ugyan a jövőben nem lesz kötelező minden Vista alatt futó játéknak a Microsoft játszóterét használnia, a fejlesztők aligha fognak saját rendszert fabrikálni, ha beleülhetnek egy már elkészült, több millió felhasználóval futó másikba. Jobb, ha elkezdjük szoktatni magunkat a gondolathoz, hogy a jövőben a pc-s játék egyet fog jelenteni a Games for Windows - Live-val. Még az is lehet, hogy a végén nem csak a Microsoft fog jól járni vele, de mi is.