További Üzlet cikkek
Az Apple megszerezte az amerikai pc-piac 4,5 százalékát 2005 második negyedévében, ezzel az időszak negyedik legsikeresebb gyártójává lépett elő - írta meg a Register. A Mac készítőjének ugyanakkor még sok a dolga, az elsőszámú Dell ugyanis 34,7 százalékát uralja az amerikai piacnak, de a második HP is 18,7 százalékos szeletet szakított ki magának. Ugyanakkor a kaliforniai gyártó megközelítette a hat százalékos piaci súlyú Gatewayt, és kiütötte a 4,1 százalékos Lenovót (ebbe olvadt be az IBM pc-üzletága).
Növekvő nyereség
A piaci részesedés növekedésével párhuzamosan természetesen a cég bevétele is emelkedett az utolsó negyedévben. A társaság 37 centet keresett részvényenként és 3,52 milliárd dolláros forgalomról számolhatott be három hónap alatt. Az előző év hasonló időszakában 8 centes volt a részvényenkénti nyereség és valamivel kétmilliárd dollár feletti a bevétel.
Az Apple a vizsgált időszakban 1,18 millió Macintosht és 6,16 millió iPodot adott el. Ez az eredmény is azt mutatja, hogy a zenelejátszók mellett a számítógépek is jól fogytak, egy évvel ezelőtt három hónap alatt még csak 876 ezer gépet tudott értékesíteni a társaság.
Korábban az Apple egyike volt a legerősebb három gyártónak, de ez már rég volt: az elmúlt tíz évben előfordult, hogy még a tíz vezető pc-gyártó közé sem sikerült beküzdenie magát a kaliforniai társaságnak, és megesett, hogy piaci részesedése nem érte el még a két százalékot sem.
Csak pár százalékot!
Steve Jobs Apple-vezér pár évvel korábban megjegyezte, hogy csak pár százalékkal kellene növelniük a cég piaci részesedését ahhoz, hogy jelentős nyereségről számolhassanak be. Bár az utóbbi időkben bemutatott olcsóbb gépek (mint például a Mac mini) nem járnak akkora haszonnal, mint a drágább Macintoshok, mindenképpen hozzásegítették a társaságot ahhoz, hogy jelentősebb piaci súlyról és nagyobb nyereségről számolhasson be.
Az még kérdéses, hogy a következő egy év, majd az azt követő időszak hogyan hat majd az Apple eladásaira: az Intel processzorral szerelt gépek ugyanis csak jövő nyáron érkeznek. Előfordulhat, hogy a platformváltásig sokan kivárnak a vásárlással, és azt sem lehet tudni előre, milyen lesz az új gépek fogadtatása. A társaság mindenesetre a közelmúltban 33 százalékkal növelte eladásait, míg az átlagos növekedés az Egyesült Államokban 11,7 százalékos volt.
De világszerte is jól alakulnak az Apple ügyei, átlagosan 37 százalékkal tudta növelni eladásait, elsősorban az európai és az ázsiai vásárlók növekvő érdeklődésének hála. Ugyanakkor világviszonylatban még a az első ötbe sem sikerült bekerülnie a társaságnak, az Apple elé került az Acer és a Fujitsu-Siemens is. Ugyanakkor szakértők szerint a Mac mininek köszönhetően a második negyedévben további erősödés várható.