A boldog család |
A felmérés szerint a nézők több mint 80 százaléka használná az interaktív televíziózást arra, hogy automatikusan rögzítsék, és tetszőleges időpontban játsszák le a műsorokat. 71 százalékuk elektronikus műsorújságot használna, 70 százalék pedig szívesen venné, ha a tévékészülékbe e-mail funkciót integrálnának.
Ilyen fejlemények mellett nem meglepő, hogy a klasszikus televíziókat a digitális változat levetheti a megdönthetetlennek hitt pozíciójukból. "Mivel az új technika használatával a felhasználók maguk dönthetik el, mikor melyik adást szeretnék nézni, az eddigi, kötött futású programok hamarosan elvesztik attraktivitásukat" - fogalmaznak a Mercer szakértői.
Előnyt élvezhetnek a digitális televíziózás első változatai kipróbáló társaságok, mint például a német Kirch-csoport, amely kifejlesztette a saját hardverét és alkalmazásait, és sikeresen megvetette lábát a pay-tv piacon. Az internet és a televízió összekapcsolása csakis digitális platformon képzelhető el.
Az interaktív televíziózás hasonló kihívások elé állítja egyébként a reklámipart is. A felmérésben megkérdezettek 80 százaléka azt nyilatkozta: ha lehetősége nyílik rá, az interaktív televíziózás közben szándékosan kerülné a reklámblokkokat. "Az időben eltolt televíziózás technológiája arra kényszeríti a reklámozókat, hogy olyan reklámokat készítsenek, amely valóban érdekli az embereket" - véli a tanulmány. Esetleg az is megoldható, hogy a "támogató" reklámját a műsor levetítésekor mindenképpen meg kelljen nézni.
A Mercer becslései szerint 2005-ig a német háztartások 30 százaléka használhatja majd az interaktív televíziózást. Információik szerint több nagy cég foglalkozik a kérdéssel, és hónapokon belül több változatban kínálják majd a digitális televíziózás lehetőségét.