A 'tüzes víztől' a jövő kommunikációjáig

2000.06.21. 10:48
Kedden létrejött a világ második legnagyobb média és kommunikációs cége a VivendiUniversal. Ez az új óriáscég a francia Vivendi, Canal+ és a kanadai Seagram egyesülésével jött létre. Jean-Marie Messier, az új konglomerátum vezetője szerint a VivendiUniversal az első cég mely sikeresen tudná kombinálni a ,,globális és helyi tartalmat az új generációs digitális terítéssel". A cég piaci értéke 100 milliárd dollár körül van, az ügyletben szinte az összes tanácsadó bank részt vett. Az új kolosszusnak nem kell az antitröszt törvényektől tartania, se az EU-ban, se az USA-ban vagy Kanadában.
Edgar Bronfman, JR. és Jean-Marie Messier
"Globális és helyi tartalom új generációs digitális terítéssel"
Az elsősorban elosztóhálózattal rendelkező Vivendi hatalmas mennyiségű mozi- és tévéfilmhez, tévésorozathoz és zenetartalomhoz jut a Canal+ és a Seagram révén. Ezt a rendkívül gazdag média anyagot a Vivendi több mint 80 millió előfizetője nézheti, olvashatja vagy hallgathatja a televízión, újságokon, internet portálokon és mobil telefonokon keresztül.

A szereplők

A Vivendi már az üzlet előtt is a világ egyik vezető kommunikációs és világelső közszolgálati (víz, hulladék, energia és közlekedés) cége volt. A cég 260.000 embert alkalmaz a világ 100 országában. A főbb érdekeltségek magukban foglalják a telekomunikációt (Cégétel, Vizzavi, VivendiNet), a kiadást és a multimédiát (Havas és Havas Interactive) valamint az audióvizuális szektort (Canal+).

A Seagram az alkoholkereskedelemből nőtt ki egy jelentős, szórakoztató ipari céggé. Jelenleg négy fő üzletágban érdekelt: a zene (Universal Music), a filmipar (Universal Studios), vidámparkok (Universal), valamint az alkoholkereskedelem (Seagram Spirits & Wines).

A harmadik résztvevő Európa legnagyobb fizetős tv hálózata, a Canal+
A harmadik résztvevő Európa legnagyobb fizetős tv hálózata, a Canal+, már 49%-ban a Vivendi tulajdonában van. A Canal+ több tucat műholdas csatornát irányít szerte Európában és a kontinens filmiparának is jelentős támogatója. Emellett kimagasló know-how-val bír a fizetős televízió technikai megvalósításában (kódolás, interaktivitás, hálózaton keresztüli fizetés), függetlenül attól, hogy kábel vagy műholdas sugárzásról van szó. A Canal+ Európában vezető szerepet játszik a digitális tv térhódításában.

Az üzlet

Az egyesülés után a Vivendi a Seagram és a Canal+ 100%-át fogja birtokolni, míg a Seagramnak 29%, a Canal+-nek 12% jut a VivendiUniversalból. A cég legnagyobb részvényese a Bronfman család lesz 8%-kal.

A Nagyfőnökök

Jean-Marie Messier barátoknak csak J2M, bár igaz, nincsenek sokan akik így hívják. Messier 39 évesen lett az egyik legnagyobb francia cég a Générale des Eaux igazgatója, amit alig pár év alatt a világ egyik vezető média céggé varázsolta. Jó ismeretségbe van a francia köztársasági elnökkel Jacques Chirac-kal és a miniszterelnökkel Lionel Jospin-nel. Barátai kiemelik dinamizmusát és eszét, de többen agresszívnak és szívtelennek tartják. Messier boldog napokat él felesége és öt gyermeke tŕrsasŕgŕban

Edgar Bronfman, JR. jóképű és felettébb gazdag fiatalember karrierjét a Seagrammnál töltötte le, főleg a szeszesitalokkal foglalkozott. 1982-ben kezdett dolgozni a Seagramnál, mint segéd az elnöki irodában majd csupán két évre rá már a Seagram Europe igazgatója lett. Azóta különböző elnöki posztokat töltött be, míg most a VivendiUniversal elnökhelyetese lett. Bronfman úr New Yorkban lakik, nős és hat gyermeke van.

A Vivendi tőkéje szétszórt, senkinek sincs 2%-nál több tulajdonjoga. Az egyesülés tisztán részvénycserével zajlik, nem lesz készpénzes kifizetés. Egy Seagram részvényért 0,7 Vivendi részvényt adnak, míg 1 Canal+-ért 2 Vivendit. Ez az arány csak akkor áll így fenn, ha a Vivendi részvények ára 96,69 és 124,3 dollár között marad. Ha az alsó határ alá esik (és ez történt a keddi tőzsde napon), akkor 0,8 Vivendi részvény jár a Seagram részvényeseknek.

Ezzel az üzlettel a Seagram 34 milliárd dollárra, a Canal+ fennmaradó 51%-a pedig 10,9 milliárd dollárra van értékelve.

A konglomerátumot egy 20 fős igazgatótanács fogja irányítani, Jean-Marie Mercier vezetésével. A Vivendi - az elnökön kívül - még 13 igazgatót jelöl, míg a Seagram 5-öt, akikből három a Bronfman családból kerül ki, kettő pedig úgymond független igazgató. A listát Pierre Lescure zárja, aki a Canal+ elnök-vezérigazgatója.

Ki mit hoz magával?

A számos érdekeltség között elég sok kiegészítő ,,aktivitás" létezik a három csoport között, melyek közül a legfontosabbak a Vivendi 50%-os részesedése a Vizzavi ISP és portálból, a Havas Publishing ( Európa legnagyobb kiadó csoportja), a 25% az angol fizetős tv BskyB hálózatban és a 44%-os részesedése a Cégétel, vonalas és mobil telefonos cégben.

A Canal+ beadja az üzletbe a TV és mozifilm produkciós érdekeltségeit, 12 francia műholdas csatornát és több kábel illetve műholdas csatornát Európában.

A tartalmat a Seagram biztosítja a már említett Universal Music, Universal Studios valamint a 44%-os részesedésével az USA Networks-ben.

Az öt lábú polip

Az új csoportot természetesen átszervezik, öt fő ágazat lesz: a fizetős TV és moziipar, a zene, a kiadás, a telekommunikáció és a szórakoztatóipar.

A Seagram hagyományos alkohol ágazata a ,,nem stratégiai eszköz" kategóriájába került és hamarosan eladják, megközelítőleg 8 milliárd dollárért. Bennfentesek az Allied Domecq-et suttogják, mint esetleges vevőt. Így, a Seagram megválik ,,lelkétől", hiszen több mint 100 éve árulja a különböző szeszesitalokat.

Az egyesüléstől függetlenül, a Vivendi bejelentette, hogy a párizsi tőzsdére bocsájtja a Vivendi Environement 30-40%-át. Az így felszabadult anyagi források elősegíthetik az öt csoporton belül működő cégek gyorsabb asszimilációját.

Valószínűnek tűnik, hogy mind a Vivendi, mind a Seagram előbb-utóbb teljesen megválik a hagyományos üzletágaktól, annak ellenére, hogy azoknak köszönhetik a gazdagságukat.

1+1+1>3?

Ha igaz, akkor beszélhetünk szinergiáról. A cég egyesülések lényege, hogy a közös erőforrásokkal nagyobb eredményeket érjenek el együtt, mint külön-külön. Hasonlóan az AOL/Time-Warner üzlethez, itt is az új kommunikációs csatornát szeretnék feltölteni tartalommal, legyen az hír, film, sport vagy zene.

Vizzavi: a Vivendi Telecom és a Vodafone közös internetes portálja

Hétfőn este hivatalosan is debütált a Vivendi Telecom és a Vodafone közös internetes portálja, a Vizzavi - jelentette Párizsban tartózkodó munkatársunk. A párizsi központú Vivendi, melynek magyarországi leányvállalata a Matáv után a vezetékes távközlés második legnagyobb cége, mintegy másfélmillió előfizetővel rendelkezik. Az új vállalkozásról szóló megállapodást már korábban aláírta a két vállalat. Hétfőn este Párizs belvárosában, külsőségekben nem szűkölködő bemutatót szerveztek a Vizzavi-nak, amely jelenleg nyolc kategóriában közel kétszáz különböző szolgáltatást nyújt. A Vizzavi WAP-os telefonnal is elérhető, de hamarosan az interaktív tévécsatornák nézői, illetve a palmtop-tulajdonosok is böngészhetik a Vizzavi-t. Információnk szerint a Vivendi Telecom Hungary még ebben az évben hasonló tartalomszolgáltatást indít Magyarországon.

A VivendiUniversal esetében a Vivendi kombinálná a gyors sebességű vezeték nélküli adatszállítási infrastruktúráját, vezetékes, mobil valamint műholdas távközlési rendszerét a Seagram - pontosabban a Universal - széles skálájú film és zene katalógusával, míg a Universal Studios szorosan együtt tudna működni a szintén filmgyártással foglalkozó, de Európában működő Canal+-szal.

Jean-Marie Messier szerint a VivendiUniversal az első cég mely sikeresen tudná kombinálni a ,,globális és helyi tartalmat az új generációs digitális terítéssel".

A pénzügyi elemzők stratégiailag ,,elfogadhatónak" tartják az üzletet. Sőt, még az árat sem találták túl magasnak, ami elég ritka ebben a szektorban.

A Seagram elnöke szerint ez a ,,legjobb kombináció, hogy eljuttassák az előfizetőkhöz azt a média tartalmat és oly módon, ahogy azt a vevők akarják, elvárják és amiért hajlandóak fizetni".

Szintén Bronfman szerint az új kolosszusnak nem kell az antitröszt törvényektől tartania, se az EU-ban, se az USA-ban vagy Kanadában. Ennek ellenére a Canal+ francia érdekeltségeit át kellett csoportosítani egy külön cégbe, mivel a francia törvények nem engedik, hogy egy cég több, mint 50%-ot szerezzen egy francia tv társaságban.

Ha minden jó, miért zuhannak a részvények?

Messier szerint csupán ,,technikai" eredetű a több, mint 20%-os zuhanás, ami a Vivendit várta a hír bejelentése óta. A pénzügyi szakértők azonban más, ennél mélyebb okokat emlegetnek.

Először is, annak ellenére, hogy az árat korrektnek tartják, még nem tudják felbecsülni a zene (Universal Music) valós értékét az Interneten és az új technológiák körében. Mercier azt szeretne, hogy mennél több lemezt tudjanak eladni az új Vizzavi portálon keresztül, míg a befektetők inkább az ingyenes internetes zenepiactól tartanak.

A másik probléma, hogy mind a zene, mind a hollywoodi filmkészítés teljesen új terület a Vivendinek, és ez veszélyes lehet hosszú távon. A Vivendi eredeti érdekeltsége csupán a víz körül forgott, míg a Seagrammé a ,,tüzes víz" körül. Ennek ellenére, mindkét cég át szeretne vedleni egy XXI. Századi kommunikációs óriássá.

Végül, a befektetők tartanak a kulturális sokktól. A cégek általában nagy hangsúlyt fektetnek az egyesülések technikai és pénzügy oldalára, míg a humán politikai oldal gyakran mellőzve van. Pedig ebben az esetben a klasszikus ellenfelek, a latin-gall francia üzletmenet az angolszásszal szemben.



  • Tippek
  • Lakáshitel