A méret a lényeg

2000.06.20. 19:04
Kedd délben megszületett az újabb média- és telekomunkációs óriás a francia Vivendi, Canal+ és a kanadai Seagram fúziójával. Az új cég értéke 34 milliárd dollár, együtes bevételük 55 milliárd, a haszon tisztességesnek tűnik: mintegy 7 milliárdos. Az egyesüléssel olyan konglomerátum jött létre, amely felveheti a versenyt az Amerikában bejelentett Time Warner/AOL-egyesüléssel. A vállalat Magyarorszagon is erdekelt olyan telefoncégekben, mint a Digitel 2002 és a Déltáv.
Bár hármas fúzióról beszélnek a szakértők, a Canal+ már eleve a Vivendi leányvállalata volt, miután ez utóbbi megszerezte a francia állam által engedélyezett 49%-ot.

Az egyesülés híre már régóta kiszivárgott. Az előzetes értesülések a Seagram vételárát több, mint 40 milliárd dollárra tették. A részvénycserén és adósság-átvállaláson alapuló ügylet során a franciák a Seagram tőzsdei árfolyamánál 32 százalékkal többet kínálnak a részvényekért, és 9 milliárd dollárnyi hitel törlesztését is magukra vállalnák.

Az egyesült cég több gazdasági szektorban is érdekelt

A Seagramot a Bronfman család irányítja, akiknek vagyonuk az amerikai alkoholtilalom idejéből ered, mivel a család alkoholt csempészet az USA-ba
A Vivendi főleg víz és hulladékszállítással foglalkozott egészen az utóbbi időkig, amikor is Jean-Marie Messier igazgatása alatt új technológiák felé fordult. Franciaországban jelentős részesedése van a mobiltelefon piacon, televíziózásban és a kiadás területén.

A kanadai Seagramot a Bronfman család irányítja, akiknek vagyonuk az amerikai alkoholtilalom idejéből ered, mivel a család alkoholt csempészet az USA-ba. Az alapító fia, Bronfman Jr. - a mostani igazgató - a céget a szórakozató ipar felé terelte és ezen nagyot lendítet a tavalyi Polygram felvásárlás.

A most megalakult Vivendi-Universal több gazdasági szektorban is érdekelt lesz, amelybe benne foglaltatik a zene (Universal music Céline Dionnal és Elton Johnnal többek között), mozi (Universal Pictures és Canal+), a szórakoztató ipar (a Universal vidámparkokkal), a televízió (hatalmas katalógussal), a kiadás (Havas) valamint a telekommunikáció (Cegetel, Vizzavi, BskyB).

Megszületett a Time Warner/AOL konkurencia

Az elsősorban elosztóhálózattal rendelkező Vivendi az egyesüléssel komoly tartalmakhoz jutott hozzzá, így kiépített csatornáin a szolgáltatás színvonalát filmekkel és zenei produkciókkal emelheti. Különböző üzletágait egyesítheti a Seagram filmgyárával és zenei kiadójával. Az egyesüléssel olyan konglomerátum jött létre, amely felveheti a versenyt az Amerikában bejelentett Time Warner/AOL-egyesüléssel.

A Seagram szeszipari érdekeltségeit valószínűleg eladják. Az angol Allied Domecq már ki is fejezte érdeklődését. A cég vezérigazgatója Jean-Marie Tessier lesz, legnagyobb részvényese pedig Bronfman Jr. 8%-kal.



  • Hírek
  • Hírek