A 700 MHz-es frakvenciatartomány az analóg tévéadások megszűnésével szabadul fel Amerikában 2009-től. Ebben a frekvenciatartományban a rádióhullámok nagyon nagy távolságokra tudnak adatokat szállítani torzulás nélkül, és vékonyabb falakon is áthatolnak, így optimális új mobil- vagy vezetéknélküli internetszolgáltatás létrehozására.
A Google tavaly augusztusban jelentette be, hogy indul az aukción, ami rögtön találgatások lavináját indította el, a keresőóriás saját, különbejáratú internetjétől a Google mobiltelefonos piacra (vagy a mobilos hirdetési piacra) való agresszív betöréséig.
Repkedő milliárdok
Az árverés végül a két nagy amerikai mobilcég, az AT&T és a Verizon Wireless (aminek 45 százalékban a Vodafone a tulajdonosa) párbajává vált: előbbi 6,64, utóbbi 9,63 milliárd dollárért vásárolt be a felszabadult frekvennciasávokból. Az AT&T egyébként idén már bespájzolt magának a 700 MHz-es frekvenciákból, az Aloha Partners telekommunikációs cég 2,5 milliárdos felvásárlásával, ami az aukció előtt a frekvenciatartomány legnagyobb részét birtokolta.
A két nagy mellett egyedül a Frontier Wireless nevű, műholdas tévésugárzással foglalkozó cégnek sikerült nagyobb szeletet megszereznie a kiárusított frekvenciatartományból, 711 millióért. A Google 4,71 milliárdot ajánlott a frekvenciatartomány legszélesebb, és legértékesebb sávjáért, de az végül a Verizonhoz került 4,74 milliárdért.
A vesztes is nyert
Bár végül nem nyert semmit, az aukció mégis győzelem a Google számára, ugyanis a komoly licitekkel megtámogatva sikerült elérnie a cégnek a frekvenciák megnyitását - azaz a hálózatokra mindenféle eszközzel lehet majd csatlakozni, és azok felhasználási módját a szolgáltatók nem korlátozhatják.
Az aukció végén egyetlen frekvenciasáv maradt gazdátlanul, amiért senki nem adta meg az 1,3 milliárdos minimum licitet. Ezt a frekvenciát korábban közbiztonsági ügynökségek használták, és később valószínűleg új árverést írnak ki rá. Elemzők szerint az aukció jó hatással lesz a mobil- és internetes piacra, hiszen a felhasználók új szolgáltatásokhoz juthatnak az új frekvenciákon. Negatív hatású azonban, hogy az eredmény még jobban bebetonozza a kétszereplős amerikai piacot, és még nehezebbé teszi, hogy egy harmadik cég betörjön, felélénkítve a versenyt.