További Üzlet cikkek
Az Invitel eddig is
Magyarország második legnagyobb vezetékes távközlési cége volt, és most, hogy a
HTCC felvásárolta, a Hungarotellel együtt még mindig csak a stabil második
helyre futja.
Lesz ebből valaha első hely?
Soha nem leszünk a legnagyobbak, de kihasználjuk kisebb méretünk előnyeit, és másképp próbálunk elsők lenni. Inkább a legjobbak szeretnénk lenni, azt akarjuk, hogy ügyfeleink megbízhatónak és dinamikusnak lássanak minket. Innovatívnak akarunk látszani, de nem technológiai értelemben, hanem a fogyasztói élmény szempontjából, és ebbe az is beletartozik, hogy az ügyfeleink megértsék a számláikat, és érezzék, hogy a problémáikkal foglalkoznak.
Ha már az innovációnál tartunk, mi a helyzet az olyan modern szolgáltatásokkal, mint az IP-alapú tévé?
Mindkét cégnek voltak IPTV-projektjei, amelyeket egyesítettünk, és sikeres teszteléseket követően el akarjuk indítani a szolgáltatást, de pontos időpontot még nem mondanék. Figyeljük, hogy a versenytársaink hogyan haladnak, és szerintem sokkal jobb helyzetben vagyunk, ha gyorsan követjük a változásokat, mert tanulhatunk a riválisok hibáiból, és végül jobb szolgáltatást tudunk nyújtani az ügyfeleknek. Eddig ez nekünk mindegyik célszegmensben kifizetődött. Lehet azt mondani, hogy nem vagyunk innovatívak, mert nem vagyunk elsők, de végül úgyis az a legfontosabb, hogy mennyire elégedettek az ügyfelek. Tehát dolgozunk az IPTV-n, és nemcsak Powerpoint prezentációkat gyártunk. Kis cégként nagyon figyelnünk kell a befektetéseinkre, nem hibázhatunk egy új technológia bevezetésénél.
Várhatóak további felvásárlások vagy egyesülések? Mobilszolgáltató még nincs a társaság kínálatában.
A HTCC és az Invitel összeolvadására mindenki számított, és egyelőre ez elegendő. Ha valami fontos lesz számunkra, talán megvesszük, de aminek meg kellett történnie, az most megtörtént. A két cég egyesülése elkerülhetetlen volt, mert a tevékenységük nagyon hasonló - mindkettőnek van koncessziós területe és alternatív szolgáltatóként is működnek -, de külön-külön elég kicsinyek voltak. Fontos, hogy legyen valamilyen megoldásunk a mobilitásra is, és szándékosan a mobilitás szót használom a mobil helyett, mert több lehetőséget vizsgálunk. Az egyik legkézenfekvőbb megoldás a negyedik mobillicenc lenne, ami potenciálisan elérhető.
Milyen kézzelfogható változást tapasztalnak majd az ügyfelek a következő fél-, illetve egy évben?
Szeptemberben indul az egységes név bevezetése, ez valamelyik meglévő nevünk lesz. Emellett a csoportból összeválogatjuk a legjobb megoldásainkat, és azokat adjuk el mindenhol. Egy év múlva egy jogi entitás lesz a cégekből, ami már idén év végére megvalósulhat és nagyon sok mindent leegyszerűsít. Például egységes lesz a számlázási rendszer, tehát bármilyen szolgáltatást is használ az előfizető, egyetlen jól érthető számlát kap majd kézhez, amely valószínűleg online is elérhető lesz. Jelenleg egy cég, amely az Invitelnek és Pantelnek is az ügyfele, négy-öt számlát is kaphat.
Mi lesz a társaság új neve?
Jogi okokból az év végéig meg kell tartanunk a Hungarotel nevet, mert jelentős erejű piaci szolgáltató, és nem lehet egyik napról a másikra megváltoztatni a szerződéseket.
Ezek szerint várhatóan Invitel vagy Pantel lesz a cég neve?
Még nem tudjuk, több felmérést készítünk a márkaismertségről, természetesen nem az alapján döntünk, hogy melyik nevet szeretjük. A név fontos dolog, azonban sokkal fontosabb az egységes piaci fellépésünkhöz, hogy egységes szolgáltatási portfoliónk legyen.
Ez azt is jelenti, hogy a Hungarotel és az Invitel szolgáltatási területén élők ugyanolyan percdíjakkal beszélhetnek majd?
A volt koncessziós területeken nem lehet azonnal harmonizálni az árakat, mert a szabályozás ezt nem teszi lehetővé. Első lépésben a T-Com területein tudunk egységes árakat bevezetni, ahol alternatív szolgáltatóként működünk, a többi területen a jogi integrációval párhuzamosan lehet bevezetni az új tarifákat.
Mi a helyzet a vonalak minőségével? A statisztikák arról árulkodnak, hogy internethasználatban a vidék le van szakadva a középső országrésztől. A cégnek be kell fektetnie ahhoz, hogy IPTV-szolgáltatást tudjon indítani?
Két évvel ezelőtt az Invitel volt koncessziós területén a háztartások 94 százalékába be lehetett kötni az adsl-t, Hungarotel területen 70-80 százalék körüli a lefedettség, és meg fogjuk vizsgálni, hogy kell-e ezt növelni. Hungarotel-területen még nincs pontos adat, de az Invitel területén a háztartások 40 százalékában tudunk IPTV-t nyújtani. Szerintem azonban nem az a legfontosabb kérdés, hogy van-e nagy sávszélesség, hanem hogy ki tudják-e használni. Nagyon izgalmas, hogy lehet-e nagy sebességű vonalat venni, de ez csak a hardcore felhasználókat érdekli, ami 2 százalék. Az átlag felhasználó a legkisebb csomagot sem használja ki. Nem a vonalakkal van a legnagyobb gond, hanem a számítógépek elterjedtségével és a használatukhoz szükséges ismeretekkel. A számítógépek penetrációja még mindig nagyon alacsony, különösen a szegényebb régiókban.
Mit tud ez ellen tenni egy távközlési cég?
Bankokkal és számítógép-forgalmazó cégekkel közösen megpróbáljuk olcsón géphez és interneteléréshez juttatni az embereket, de ez nem elég, több kormányzati hozzájárulásra, több oktatásra és befektetésre lenne szükség. Ez egy láncolat, amelynek a legfontosabb eleme a számítógép ismerete, majd az, hogy az ember meg tudja-e engedni magának egy saját számítógép fenntartását, és hogy azt tudja-e valamire használni. A hozzáférés kérdése a legutolsó láncszem. Egyébként meg lehet figyelni, hogy a teljes netpenetráció Magyarországon szinte alig emelkedik, csak a struktúrája alakult át. Az elmúlt egy-másfél évben eltűntek a betárcsázós előfizetők, de a teljes penetráció alig 2-3 százalékkal nőtt. Így elég nehéz a dolgunk, és ez nem csak a mi területünkön probléma, hanem mindenhol.