További Üzlet cikkek
A Chinadotcom üzemelteti az egyik legfontosabb kínai portált, és augusztustól fizetős szolgáltatások, köztük e-mail alkalmazások hostolásába kezd, hogy egyenesbe jöhessen a cég. Így megszűnhet a jelenleg a legkeresettebbek közé tartozó ajánlatuk, a 80 MB tárhelyet biztosító ingyenes e-mail fiók. Összehasonlításképp: a Hotmail egy-egy ügyfele csak 2 megabájtnyi levelet tárolhat a szerveren.
china-dot-com |
A cég riválisa, a Sina.com ugyancsak fizetőssé kívánja tenni szolgáltatásai egy részét, köztük az e-mail rendszerét. Az átállás még az év vége előtt bekövetkezhet - jelentette ki a Sina.com szóvivője.
A többi portál régóta számláz
A kínai portálok egész sora, köztük például a hongkongi Tom.com kontinentális 'tagozata' a 163.net, már bevezették a díjas e-mail szolgáltatást. A 163.net-en található ismertető szerint évente 50-120 jüant (6-14,50 dollárt) számláznak ki a választott szolgáltatási szinttől függően. Ez a portál júniusban vezette be a díjfizetést, de az eltelt időszak még túl rövid ahhoz, hogy felbecsüljék a használatban bekövetkezett változást. A Netease.com, amely a 163.com website tulajdonosa, egyelőre nem tervezi a szolgáltatásai fizetőssé tételét, de nem zárja ki, hogy ez a jövőben is így marad.
A nagy kínai portálok közül egyedül a Sohu.com ragaszkodik az ingyenes e-mail fenntartásához. A cég szerint a kontinensnyi ország jelenlegi internetes fejlettsége mellett nincs értelme fizetőssé tenni a webes levelezőket.
Kérdéses, hogy fizetnek-e a felhasználók
Természetesen nincs garancia arra, hogy a kínai felhasználók valóban nekilátnak fizetni a korábban ingyenes szolgáltatásokért. Az internetet az emelte ki a semmiből, hogy az emberek kommunikálni akartak egymással. Ennek pedig evidens része az e-mail - jelentette ki David Cui, a Merrill Lynch egyik hongkongi elemzője.
A Sina.com szerint a felhasználóinak havonta 20 jüant (2,4 dollárt) kell leszurkolniuk az értéknövelt e-mail szolgáltatás igénybevételéért, amely magasabb biztonsági szintet és nagyobb tárhelyet garantál.
David Cui viszont úgy látja, sok felhasználó már egy 5 jüanos havi előfizetési díjat is sokallana. Véleménye szerint csak a legelszántabbak készek kifizetni a kért 20 jüant.
Az IDC pekingi szakértője, Matthew McGarvey nem számít arra, hogy a fizetős e-mail szolgáltatás húzná ki a csávából a kínai portálokat. Biztosan nem árt zárttá tenni a rendszert, de arra is mérget lehet venni, hogy ez nem válik komoly bevételi forrássá.
A kihívás másik része az lesz, hogyan tudják rávenni a felhasználókat, hogy fizessenek a bejáratott e-mail címük további használatáért.
Problémás a díjak beszedése
A kis összegű átutalások Kínában jóformán mindenkinek gondot okoznak - jelentette ki a Chinadotcom részéről Jack Lin. A hatalmas országban elszórtan élő felhasználóknak igen gazdaságtalan a minimális összegek kiszámlázása. Az igazgató elmondta, augusztusban be fogják jelenteni, milyen megoldást találtak a felhasználói díjak beszedésére.
A Chinadotcom vegyes vállalatot is üzemeltet a CellStar mobilszolgáltatóval, és hamarosan beindítják a Web-to-mobile üzenőszolgáltatásukat. Lin utalt arra, hogy a CellStar képviseletek segíthetnének a díjak beszedésében. A texasi székhelyű CellStar Kínában több mint 7 ezer üzlettel rendelkezik.
A Chinadotcom számít arra, hogy a díjfizetés bevezetésével elveszíti néhány ügyfelét. De a konkurencia is számíthat a fizetőssé tételt sürgető belső nyomásra, amint megjelennek náluk a kapacitást lefoglaló átálló felhasználók. Akkor pedig mit ér a sok ügyfél, ha a jelenlétük nem tehető pénzzé.