További Üzlet cikkek
Komolyan gondolta az Apple, hogy hatásosan le tudja védeni operációs rendszerét? Hogy a hackereknek egy hétnél tovább tart a védelem feltörése?
A fájlcserélőkön megjelent operációs rendszer egy fejlesztői preview, ebben még nem volt benne a végső verzió védelme. Valamelyik fejlesztő játszotta ki, de a hivatalos rendszert nem lehet majd ilyen könnyedén feltelepíteni egy hagyományos pc-re.
Az viszont belátható, hogy nincsen feltörhetetlen védelem, a mostani eset pedig világosan bebizonyította, hogy a hagyományos pc is képes futtatni az Apple operációs rendszerét. Csak idő kérdése, hogy mikor sikerül a végső verzió védelmét kiiktatni.
Ez igaz, ezzel együtt a Mac OS sosem lesz olyan megbízható a hagyományos gépeken, mint egy eredeti Macen.
Miért ne lenne? Jövő ilyenkorra a Mac is csak egy hagyományos gép lesz, és nekünk is jók voltak a benyomásaink, amikor hagyományos gépen futtattuk az operációs rendszert.
A Mac OS-t a Macintosh gépeire optimalizálják. Az Apple Intel-alapú gépei speciális alaplapot kapnak majd, de az sem lesz nyilvános például, hogy pontosan melyik dvd-író van a gépben. Ráadásul az integrált eszközök miatt nem mondhatjuk, hogy a Mac Ati videokártyája ugyanaz, mint a boltokban kapható Radeon 9200-as. Különbségek lesznek, ez pedig meglátszik majd a teljesítményben és a megbízhatóságban is.
Egy ilyen helyzetben nem lenne egyszerűbb, ha az Apple kihasználná azt a lehetőséget, amit a szoftverértékesítés jelent? Minek mond le a bevételről, ha megakadályozni úgysem tudja, hogy pc-n is megjelenjen a rendszer?
Az Apple továbbra is hisz a hardver és a szoftver egységében, továbbra is abban hisz, hogy csak tesztelt, megfelelően működő rendszert ad el. Ha kiadná a Mac OS pc-s verzióját, akkor könnyen elveszhetne a rendszer stabilitása. A Windows, azon kívül hogy rosszabb, mint a Mac OS, azért kevésbé megbízható, mert bármelyik gépre feltelepíthető. A Microsoft így döntött, azt mondták, szoftvercég leszünk, ami ilyen problémákkal jár. Az Apple más utat jár, megbízható, használható, teljes rendszereket árul, ebbe nem fér bele ez az értékesítés. Inkább azt tudom elképzelni, hogy a pc-sek kipróbálják otthon a feltört verziót, megszeretik a Mac OS-t, de zavarja majd őket, hogy nem eléggé megbízható, úgyhogy vesznek inkább egy Mac-et. Persze nem tartom kizártnak, hogy egyszer megjelenik a pc-s verzió is, de az elég nagy stratégia váltást jelentene.
Nagyobbat, mint a többgombos egér vagy a házasság az Intellel?
Értem mire céloz, ezért mondom, hogy kizárni semmit sem lehet. Negyed évszázad után alkalmazkodni kell az új kihívásokhoz, új piacokhoz. A régi felhasználóknak megfelelt az egygombos egér is, de az Apple egyre nagyobb falatot hasít ki magának a számítástechnikai tortából. Egy év alatt világszerte 35 százalékkal sikerült növelni az eladott gépek számát, itthon meg 106 százalékkal, míg a piac alig pár százalékkal cammogott. Ha új felhasználókat akarunk megnyerni, nyitnunk is kell.
Merre tovább? Meddig lesz még képes az iPod húzni az Apple szekerét?
A gépeladások meggyőzőek, az Intel-alapú gépek pedig fejlődőképesek, kellően gyorsak, és valószínűleg valamivel olcsóbbak is lesznek. De az iPod továbbra is meghatározó termék marad. Ha innovatívabbak vagyunk, sikerül megőrizni elsőségünket, és ha folyton új funkciókkal látjuk el a terméket, nem esnek vissza az eladások.
De a hírek szerint rövidesen már a filmeket is lejátssza az iPod. Hol akkor a fejlődési lehetőség?
Valóban, hamarosan várható a termék megjelenése, de erről többet egyelőre nem mondanék. Ugyanakkor bőven van még mit beépíteni az iPodba.
Ez a cég zászlóshajója, annál kínosabbak lehetnek a terméket ért támadások. Szabadalmi perrel fenyeget a Microsoft, sőt, most már a Creative is.
Nevetséges fenyegetések, az Apple már hónapok óta gyártotta az iPodot, amikor a Microsoft levédette a szabadalmi jogokat. A Creative lépéséről nem tudok, mindenesetre elgondolkodtató, hogy a konkurencia versenyképes termékek híján csak jogi úton tudja támadni az iPodot.
Mi lehet az oka annak, hogy az Egyesült Államokban harminc napra bárki elviheti a Mac minit, és ha nem tetszik, nyugodtan visszaviheti? Esnek az eladások?
Dehogy is, a minit viszik, marketingre meg mindig szükség van. Nagyon tetszik ez a stratégia, hiszen meg kell mutatni a felhasználóknak, hogy miért érdemes Macet vásárolniuk. Ha a Dell vásárlókat akar elcsábítani a HP-től, nem kell bemutatnia a termékét, hiszen ugyanazt adja: hasonló felépítés, ugyanaz az operációs rendszer. Ezek a cégek árcsökkentéssel harcolhatnak egymás ellen. Az Apple viszont más úton jár, és ez így is marad.