További Üzlet cikkek
Milliárdos kedvezmények
Megteszik ezt azonban más piaci szereplők: a jelenlegi helyzetben a legutóbbi lezárt adóévet nézve egy óriási nyereséget (T-Mobile) és egy a nullszaldó körüli (MT) mérleget felmutató társaság olvad egybe - hangsúlyozzák, ez pedig lehetőséget kínál az MT-nek arra, hogy biztosan igénybe vehesse a kormány által 2003 óta biztosított, a szélessávú technológia kiépítéséhez kapcsolódó adókedvezményt. A kormány 2003 júliusában fogadta el az erről szóló határozatot, melyet a piacon részben már akkor is a Medgyessy Péter miniszterelnök által még februárban meghirdetett Európa-tervben megígért olcsóbb internet ellentételezéseként értelmeztek. A lehetőség később a többi szolgálató számára is bővült, és összegszerű korlát helyett a fejlesztési költségek felének leírhatóságát biztosítja a befizetendő adóból.
Ezzel szemben viszont az MT nem igazán tudta eddig kihasználni a lehetőséget: Vasváriné dr. Menyhárt Éva kérdésünkre azt mondta, "2003-ban az MT felhasználta az évi szélessávú internet adókedvezményeinek egy (kisebb) részét. 2004-ben pozitív adóalap híján nem használtunk fel kedvezményt. A hatályos jogszabályok lehetőséget biztosítanak arra, hogy a cég 2009-ig felhasználhassa az állam által odaígért, de addig fel nem használt szélessávú internetes adókedvezményeket." (Az MT 2004-es beszámolójában szereplő adatok szerint a cég 2003-ban 506, tavaly 52 millió forint társasági adót fizetett.)
Az Index által megkérdezett piaci szereplők jellemzően 6-8 milliárd forint közé tették azt az összeget, melyet az MT által bejelentett eddigi fejlesztések fényében a társaság feltehetően leírhatott volna a befizetendő társasági adóból - ha 2004-ben érdemi befizetése van. Az MT adózás előtti eredménye 2004-ben jelentősen, közel negyven százalékkal csökkent, így e tekintetben a leány, a T-Mobile 2004-ben már meg is előzte az anyavállalatot. A képlet tehát egyszerű: az összeolvadás révén nőni fog a közös, de akár nagyobb részben a T-Mobile által generált társasági nyereségadó, melyből viszont az MT-nek biztosított kedvezmények is lehívhatóak lesznek. Egyes értelmezések szerint az is felmerülhet, hogy amennyiben az üzletággá váló T-Mobile végez a kormányhatározatban nevesített, szélessávú technológiával kapcsolatos fejlesztéseket, akkor ezek után is igénybe vehető az adókedvezmény.
A kormány engedélye nélkül nem megy
A Magyar Telekom Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. összeolvadásával kapcsolatban felmerülő adóügyi és költségvetési kérdésekben a Pénzügyminisztérium és az APEH hivatott tájékoztatást adni - válaszolta az Informatikai és Hírközlési Minisztérium az Index azon kérdésére, vizsgálták-e, eddig mennyi kedvezményt vehetett igénybe az MT, és mi lehet a helyzet az egyesülést követően. Az IHM számára pedig aligha megkerülhető, hogy tisztában legyen e kérdésekkel: a magyar állam nevében akár kétfelől is szükség lehet arra, hogy jóváhagyja a fúziót. Egyrészt az MT-ben birtokolt állami aranyrészvény - bár alapvető funkciója nem ez - egyes értelmezések szerint lehetőséget adhat arra, hogy - mint MT tulajdonos - az állam vétót emeljen az egyesüléssel, mint stratégiai kérdéssel szemben.
Ami viszont biztos: az 1993-as GSM-koncessziós szerződések kitértek arra, hogy miniszteri engedély szükséges a koncessziót elnyerő társaságban beálló meghatározott százalékot elérő tulajdonos változásához. Ilyenről jelen esetben ugyan nincs szó - a T-Mobile már most is az MT száz százalékos leányvállalata -, de kérdés, hogy a jogutódlásra (az egyesülés után a koncessziós jog birtokosa az MT lesz) hogyan tért ki a 1993-as szerződés. Ezzel kapcsolatban az IHM csak annyit válaszolt lapunknak: "a kérdés részletes vizsgálata folyamatban van. A minisztérium a T-Mobile koncessziós szerződés versenyre vonatkozó szabályait alapul véve folytatja az elemzést, és tárgyalásokat folytat a társasággal. Ennek megfelelően a kérdésben szereplő engedélyt az IHM nem adott ki". Ugyanakkor a tárca korábbi közleményében már az egyesülés bejelentését követően jelezte: nem látja okát a tervezett jogügylet megakadályozásának, miután a kérdésben konzultált a gazdasági illetve pénzügyi tárcával, a Versenyhivatalal és a Nemzeti HÍrközlési Hatósággal is. Az állami szervezetek versenyjogi aggályokat sem támasztottak, és nem osztották azt más távközlési szolgáltatók által megfogalmazott kritikát, hogy az egyesülés szabályozási hiányosságokat vetne fel.
Csomagmegállapodás születhet
A tárca válasza megerősíteni látszik az Index azon információját, miszerint a 2008-ban lejáró koncessziós szerződések újratárgyalása is megkezdődött, és akár a kormányváltást megelőzően be is fejeződhet. Az egyik jogi megoldás ugyanis az lehet, ha a koncesszió meghosszabbítását előrehozva az új jogosultként már az MT tűnik fel. A kérdést nehezíti, hogy információink szerint ez esetben a Pannon GSM-mel is párhuzamosan kell(ene) előre megállapodni, márpedig ez nem könnyíti meg azt az esetleges kormányzati szándékot, hogy amit az MT adóban elnyer az egyesüléssel, azt legalább részben a koncessziós díjakban fizesse vissza a költségvetésnek.