Jenő
-3 °C
6 °C

Egyetemista netháború Yahoo-bukással

2005.08.18. 11:08
A Harvard Business School és az MIT Sloan School of Management hallgatói a közelmúltban azt a feladatot kapták, hogy csoportos szerepjáték keretében megvívják az internetháborút. Négy vállalatot kellett képviselniük: a Yahoo-t, a Google-t, a Time Warner AOL-jét és a Microsoft MSN-jét. A végeredmény a Google győzelmét hozta, a Yahoo lett az utolsó.
A hallgatók szerint a Yahoo filozófiája az elemzések alapján a következőben ragadható meg: "Nem kell mindenben a legjobbnak lennünk, egyszerűen csak elég jónak kell lenni." A Google csoportja ezzel szemben biztos volt abban, hogy az általuk képviselt vállalat az egyedüli technológiai innovátor. A játékban érdekes volt, hogy az MSN-csapat a Windows érdektelen előnyeit ecsetelte, míg az AOL-osok a hosszas elemzés után azt sem értették, hogy kerül vállalatuk ebbe az elit társaságba.

Svédasztal Yahoo-módra

A végeredmény a Google győzelmét hozta, a Yahoo lett az utolsó. Bár ez a végkimenetel csak egy játék eredménye, az alapul szolgáló elemzés mindenképp helyesnek nevezhető. A Yahoo hosszú ideje kommunikálja, hogy szeretne több lábon állni és csökkenteni a hirdetési piactól való egyoldalú függést. Ez valamelyest sikerült is, ezért tűnik úgy a vállalat mostanra, mint egy túldiverzifikált cég, a hallgatók szavaival élve "svédasztal".

A terjeszkedést jól szemlélteti a kínai Alibaba megvásárlása egymilliárd dollárért. Ez ugyan teret nyit a Yahoo ígéretes kínai terjeszkedése előtt, a vállalat portfolióját azonban még inkoherensebbé teszi.

Az egykor úttörőnek számító keresőportál mára tulajdonképpen egy fogyasztóközpontú szájttá fejlődött, ami a keresés mellett e-mail szolgáltatást, híreket, zenét, képeket, játékokat és chat lehetőséget is kínál felhasználóinak. Az Alibaba ezzel szemben az ügynevezett business-to-business, vagyis közvetlen üzleti megoldásokban érdekelt.

A fenti, nagyrészt a szakértők véleményét tükröző állításokkal szemben a Yahoo a következőképpen aposztrofálja magát: "Az egyetlen hely, amire valakinek szüksége lehet, hogy megkeresse a kívánt dolgokat, valakivel kommunikáljon, vagy vásároljon." A vállalat jelentései emellett büszkén kiemelik, hogy a Yahoo a világ 25 országában 345 millió felhasználóval rendelkezik.

Nem veszik komolyan

A valós képhez azért hozzátartozik, hogy a többi nagy játékos egyre kevésbé tartja komoly ellenfélnek a Yahoo-t. A Microsoft és a Google szinte csak egymástól tartanak, legalábbis ezt kommunikálják a nyilvánosság felé.

Mindez persze azért is lehet, mert a Yahoo teljesen más utat választott, mint a fenti két vállalat. Erre utalhat az is, hogy a hollywoodi figuraként ismert Terry Semmelt nevezték ki vezetővé és a Szilícium-völgyben lévő központ mellett egyre inkább Los Angeles irányába terjeszkednek. A különbséget jól érzékelteti, hogy ezzel szemben a Google inkább a programozó zsenikben bízik: Eric Schmidt vezérigazgató korábban a Novellt vezette és a Sun vezető technológusa volt.

Sarkítva elmondható tehát, hogy a Google az algoritmusokra koncentrál, míg a Yahoo médiavállalattá akar válni. Ezt támasztja alá az is, hogy a Google hírlistáját emberi beavatkozás nélkül programok válogatják össze, míg a Yahoo hírein szerkesztők dolgoznak. A Yahoo média-koncepciója alapvetően arra épít, hogy a 21. században az internetes tartalmat egyre inkább a felhasználók szolgáltatják majd blogok útján. Minden törekvése abba az irányba mutat, hogy a keresőre alapozva szeretnének létrehozni egy összetartó közösséget.

Fantáziátlan MSN és AOL

Szakértők szerint azonban ez az üzleti modell súlyos konfliktusokat hordoz magában: nem mindegy ugyanis, hogy egy kereső a legrelevánsabb találatokat jeleníti meg, vagy azokat, amikhez a Yahoonak érdeke fűződik. Az utóbbi esetben a vállalat könnyen elveszítheti hitelességét, mely veszély a Google esetében nem áll fenn, ők ugyanis nem szolgáltatnak saját tartalmat.

A legtöbb elemző szerint a Yahoo végzetes hibát követ el újabb és újabb terjeszkedésével, az MSN-ben és az AOL-ben pedig egyszerűen semmi fantázia nincs. Így nem meglepő a játék kimenetele, melyre a cégeknek is még idejében oda kellene figyelniük.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?