További Üzlet cikkek
Edgar Bronfman, JR. és Jean-Marie Messier "Globális és helyi tartalom új generációs digitális terítéssel" |
A szereplők
A Vivendi már az üzlet előtt is a világ egyik vezető kommunikációs és világelső közszolgálati (víz, hulladék, energia és közlekedés) cége volt. A cég 260.000 embert alkalmaz a világ 100 országában. A főbb érdekeltségek magukban foglalják a telekomunikációt (Cégétel, Vizzavi, VivendiNet), a kiadást és a multimédiát (Havas és Havas Interactive) valamint az audióvizuális szektort (Canal+).
A Seagram az alkoholkereskedelemből nőtt ki egy jelentős, szórakoztató ipari céggé. Jelenleg négy fő üzletágban érdekelt: a zene (Universal Music), a filmipar (Universal Studios), vidámparkok (Universal), valamint az alkoholkereskedelem (Seagram Spirits & Wines).
A harmadik résztvevő Európa legnagyobb fizetős tv hálózata, a Canal+ |
Az üzlet
Az egyesülés után a Vivendi a Seagram és a Canal+ 100%-át fogja birtokolni, míg a Seagramnak 29%, a Canal+-nek 12% jut a VivendiUniversalból. A cég legnagyobb részvényese a Bronfman család lesz 8%-kal.
|
Jean-Marie Messier barátoknak csak J2M, bár igaz, nincsenek sokan akik így hívják. Messier 39 évesen lett az egyik legnagyobb francia cég a Générale des Eaux igazgatója, amit alig pár év alatt a világ egyik vezető média céggé varázsolta. Jó ismeretségbe van a francia köztársasági elnökkel Jacques Chirac-kal és a miniszterelnökkel Lionel Jospin-nel. Barátai kiemelik dinamizmusát és eszét, de többen agresszívnak és szívtelennek tartják. Messier boldog napokat él felesége és öt gyermeke tŕrsasŕgŕban Edgar Bronfman, JR. jóképű és felettébb gazdag fiatalember karrierjét a Seagrammnál töltötte le, főleg a szeszesitalokkal foglalkozott. 1982-ben kezdett dolgozni a Seagramnál, mint segéd az elnöki irodában majd csupán két évre rá már a Seagram Europe igazgatója lett. Azóta különböző elnöki posztokat töltött be, míg most a VivendiUniversal elnökhelyetese lett. Bronfman úr New Yorkban lakik, nős és hat gyermeke van. |
Ezzel az üzlettel a Seagram 34 milliárd dollárra, a Canal+ fennmaradó 51%-a pedig 10,9 milliárd dollárra van értékelve.
A konglomerátumot egy 20 fős igazgatótanács fogja irányítani, Jean-Marie Mercier vezetésével. A Vivendi - az elnökön kívül - még 13 igazgatót jelöl, míg a Seagram 5-öt, akikből három a Bronfman családból kerül ki, kettő pedig úgymond független igazgató. A listát Pierre Lescure zárja, aki a Canal+ elnök-vezérigazgatója.
Ki mit hoz magával?
A számos érdekeltség között elég sok kiegészítő ,,aktivitás" létezik a három csoport között, melyek közül a legfontosabbak a Vivendi 50%-os részesedése a Vizzavi ISP és portálból, a Havas Publishing ( Európa legnagyobb kiadó csoportja), a 25% az angol fizetős tv BskyB hálózatban és a 44%-os részesedése a Cégétel, vonalas és mobil telefonos cégben.
A Canal+ beadja az üzletbe a TV és mozifilm produkciós érdekeltségeit, 12 francia műholdas csatornát és több kábel illetve műholdas csatornát Európában.
A tartalmat a Seagram biztosítja a már említett Universal Music, Universal Studios valamint a 44%-os részesedésével az USA Networks-ben.
Az öt lábú polip
Az új csoportot természetesen átszervezik, öt fő ágazat lesz: a fizetős TV és moziipar, a zene, a kiadás, a telekommunikáció és a szórakoztatóipar.
A Seagram hagyományos alkohol ágazata a ,,nem stratégiai eszköz" kategóriájába került és hamarosan eladják, megközelítőleg 8 milliárd dollárért. Bennfentesek az Allied Domecq-et suttogják, mint esetleges vevőt. Így, a Seagram megválik ,,lelkétől", hiszen több mint 100 éve árulja a különböző szeszesitalokat.
Az egyesüléstől függetlenül, a Vivendi bejelentette, hogy a párizsi tőzsdére bocsájtja a Vivendi Environement 30-40%-át. Az így felszabadult anyagi források elősegíthetik az öt csoporton belül működő cégek gyorsabb asszimilációját.
Valószínűnek tűnik, hogy mind a Vivendi, mind a Seagram előbb-utóbb teljesen megválik a hagyományos üzletágaktól, annak ellenére, hogy azoknak köszönhetik a gazdagságukat.
1+1+1>3?
Ha igaz, akkor beszélhetünk szinergiáról. A cég egyesülések lényege, hogy a közös erőforrásokkal nagyobb eredményeket érjenek el együtt, mint külön-külön. Hasonlóan az AOL/Time-Warner üzlethez, itt is az új kommunikációs csatornát szeretnék feltölteni tartalommal, legyen az hír, film, sport vagy zene.
|
Hétfőn este hivatalosan is debütált a Vivendi Telecom és a Vodafone közös internetes portálja, a Vizzavi - jelentette Párizsban tartózkodó munkatársunk. A párizsi központú Vivendi, melynek magyarországi leányvállalata a Matáv után a vezetékes távközlés második legnagyobb cége, mintegy másfélmillió előfizetővel rendelkezik. Az új vállalkozásról szóló megállapodást már korábban aláírta a két vállalat. Hétfőn este Párizs belvárosában, külsőségekben nem szűkölködő bemutatót szerveztek a Vizzavi-nak, amely jelenleg nyolc kategóriában közel kétszáz különböző szolgáltatást nyújt. A Vizzavi WAP-os telefonnal is elérhető, de hamarosan az interaktív tévécsatornák nézői, illetve a palmtop-tulajdonosok is böngészhetik a Vizzavi-t. Információnk szerint a Vivendi Telecom Hungary még ebben az évben hasonló tartalomszolgáltatást indít Magyarországon. |
Jean-Marie Messier szerint a VivendiUniversal az első cég mely sikeresen tudná kombinálni a ,,globális és helyi tartalmat az új generációs digitális terítéssel".
A pénzügyi elemzők stratégiailag ,,elfogadhatónak" tartják az üzletet. Sőt, még az árat sem találták túl magasnak, ami elég ritka ebben a szektorban.
A Seagram elnöke szerint ez a ,,legjobb kombináció, hogy eljuttassák az előfizetőkhöz azt a média tartalmat és oly módon, ahogy azt a vevők akarják, elvárják és amiért hajlandóak fizetni".
Szintén Bronfman szerint az új kolosszusnak nem kell az antitröszt törvényektől tartania, se az EU-ban, se az USA-ban vagy Kanadában. Ennek ellenére a Canal+ francia érdekeltségeit át kellett csoportosítani egy külön cégbe, mivel a francia törvények nem engedik, hogy egy cég több, mint 50%-ot szerezzen egy francia tv társaságban.
Ha minden jó, miért zuhannak a részvények?
Messier szerint csupán ,,technikai" eredetű a több, mint 20%-os zuhanás, ami a Vivendit várta a hír bejelentése óta. A pénzügyi szakértők azonban más, ennél mélyebb okokat emlegetnek.
Először is, annak ellenére, hogy az árat korrektnek tartják, még nem tudják felbecsülni a zene (Universal Music) valós értékét az Interneten és az új technológiák körében. Mercier azt szeretne, hogy mennél több lemezt tudjanak eladni az új Vizzavi portálon keresztül, míg a befektetők inkább az ingyenes internetes zenepiactól tartanak.
A másik probléma, hogy mind a zene, mind a hollywoodi filmkészítés teljesen új terület a Vivendinek, és ez veszélyes lehet hosszú távon. A Vivendi eredeti érdekeltsége csupán a víz körül forgott, míg a Seagrammé a ,,tüzes víz" körül. Ennek ellenére, mindkét cég át szeretne vedleni egy XXI. Századi kommunikációs óriássá.
Végül, a befektetők tartanak a kulturális sokktól. A cégek általában nagy hangsúlyt fektetnek az egyesülések technikai és pénzügy oldalára, míg a humán politikai oldal gyakran mellőzve van. Pedig ebben az esetben a klasszikus ellenfelek, a latin-gall francia üzletmenet az angolszásszal szemben.