További Üzlet cikkek
A Time Warner és az EMI 20 milliárd dolláros közös vállalalkozása komoly sztárkoncentrációt okoz a zenei életben. Az amerikai Warner Music egyebek között Chert, Eric Claptont, Phil Collinst, Madonnát, a Metallicát és az REM-et adja közösbe, míg az EMI a Beatles, Rolling Stones, Spice Girls, Garth Brooks és a Smashing Pumpkins vezette csapatát teszi a kalapba.
Az új vállalaton fele-fele arányban osztozkodik a két cég, de a Time Warner részvényenként egyszeri 1 font hálapénzzel jutalmazza az EMI tulajdonosait. Az új cég vezetéséért így összesen 1 milliárd dollárt fizet a Warner, ezáltal hat széket foglalhat a 11 tagú igazgatótanácsban. Roger Ames a Warner Music igazgatótanácsának elnöke lesz az új cég vezérigazgatója, az igazgatótanács vezetésén pedig Eric Warner, az EMI első embere és Richard Parsons, a Time Warner elnöke fog osztozni. Az egyesülést még jóvá kell hagyniuk a részvényeseknek és a felügyeleti szerveknek. A szép remények távlatában azonban máris 20%-ot ugrott az EMI részvényeinek értéke.
A világelső pozícióra pályázó Warner-EMI a Universal Music Grouppal fog közvetlenül versenyezni. A kanadai Seagram 10,2 milliárd dollárért vásárolta meg a Polygram zenei részlegét, majd egybeolvadt a Universallal. Korábban a német Bertelsmann csoport érdeklődött az EMI iránt, az egyesülés hírére azonban bejelentette, hogy nem kívánja túllicitálni a Warner ajánlatát. Elemzők szerint a konkurencia nem fog ilyen könnyedén lemondani az EMI-ről, egyesek a Sony Music, mások Rupert Murdoch News Corporation birodalmának lépésére várnak.
Az új cégnek becslések szerint éves 8 milliárd dolláros eladásai lesznek és több jónevű lemezkiadót egyesítenek, többek között a Virgint, az Atlanticot, WEA-t és a HMV-t. Az egyesülés az AOL-Time Warner fúzió fényében külön aggodalmat keltett, hiszen nem egyszerűen a piac mintegy 25%-ának koncentrálódását jelenti. A Warner-EMI az egyesült telefonos, kábeles és egyéb internethozzáférésein keresztül közvetlen értékesítéssel hamar beérheti a CDNow, vagy akár az Amazon.com teljesítményét zenei eladásoknál. Az eddig kizárólag lemezeladásokból élő EMI az AOL-Warner birodalomban számtalan alternatívát találhat tartalmának értékesítésére.
Ahogy a zeneipar kénytelen lassan megbarátkozni a digitális terjesztés gondolatával a hagyományos CD és kazettagyártás gyorsabban fog háttérbe szorulni, mint azt sokan gondolnák. Elemzők szerint a CD-piac már egy ideje stagnál, új megoldásokat kell keresni a forgalom növeléséhez. Ennek egyik mellékága a DVD-Audio lesz, amely eddig soha nem hallott minőséget visz egy relatíve nagy közönséghez. Az igazi áttörést mégis a digitális terjesztés hozhatja meg, ami előbb a globális szolgáltatókon, később a minden lakásba eljutó hálózatokon keresztül fog minden eddiginél nagyobb tömegeket meghódítani.