A Google titkos megállapodást kötött a Mastercarddal
Az elmúlt évben a Google egyes kiválasztott hirdetői partnerei hozzáférést kaptak egy új eszközhöz, amellyel nyomon követhették, hogy az online hirdetéseiket követte-e személyes vásárlás valamelyik offline üzletben az Egyesült Államokban. Ezt részben a Google által a Mastercardtól vásárolt adatok tették lehetővé – írja a Bloomberg.
A Bloombergnek az egyezségre rálátó négy forrás nyilatkozott névtelenül, közülük három közvetlenül dolgozott a megállapodáson, amelyet az elmondásuk szerint négy éven át egyeztetett a két cég. A lap szerint azonban az adatvásárlásban érintett kétmilliárd Mastercard-ügyfél nem is tudhatott arról, hogy az adataikat megvette a Google, mert a két cég soha nem is hozta nyilvánosságra az ügyletet.
A Mastercardtól szerzett adatokkal a Google soha nem látott betekintést nyert a platformján futó hirdetések hatékonyságába, egyúttal azonban adatvédelmi kérdéseket is felvet a gyakorlat, hiszen a felhasználókról az eddig is a legtöbbet tudó techóriás ezzel még pontosabb képet alkothat rólunk – akárcsak a cég hirdetőpartnerei.
A lap forrásai szerint a Google több millió dollárt fizetett a Mastercardnak az adatokért, és emellett a hirdetési bevételek megosztása is felmerült. A Google ez utóbbiról később azt mondta, nincs ilyen bevételmegosztási megállapodás a két cég között.
A Google közleménye szerint az új hirdetési eszköz béta verziójának tavalyi bevezetése előtt fejlesztettek hozzá egy titkosítási eljárást, amelynek köszönhetően se ők, se a partnereik nem láthatják az ügyfelek személyes adatait, így a cég szerint az egész megoldás teljesen anonim. Akit pedig így is zavar, a Google online adatkezelési felületén , az "Internetes és alkalmazástevékenységek" tiltásával jelezheti, hogy nem kér belőle.
A Bloomberg egy forrása szerint ennek ellenére a cégen belül is többet kifogásolták, hogy nincs egyértelműbben jelezve, hogy lehet letiltani ezt a fajta adatgyűjtést. A szolgáltatásban csak azoknak az adatai érhetők el, aki be vannak jelentkezve a Google-fiókjukba, amikor hirdetésre kattintanak, és nem tiltották le a hirdetéskövetést. (Ezt egyébként itt lehet megtenni.)
A Google 2014 óta próbálkozik már az online és offline tevékenységek összekötésével a hirdetési hatékonyság mérésére. Akkor az első lépés az volt, hogy a hirdetők a felhasználók helyelőzményei alapján láthatták, hogy aki a hirdetésükre kattintott, elment-e egy fizikai üzletbe is. (Azt viszont nem, hogy vásárolt-e is ott.)
Frissítés: reagált a Mastercard
A Bloomberg cikke a vásárlókat nyomon követő programról hamis állításon alapul és több helyen is pontatlanságot tartalmaz
– írta a cikk megjelenése után az Indexnek is elküldött közleményében a Mastercard.
A cég reakciójának lényege, hogy az egyes vásárlási tételeket ők maguk se látják, ezért ezeket másnak továbbadni se tudnák, és semmilyen személyes adatot se osztanak meg senkivel.
A Mastercard pontokba szedett közleménye:
- "Hálózatunk működése nyomán nem ismerjük az egyes tételeket, árucikkeket, amelyeket a vásárló a kosarába tesz – legyen szó fizikai vagy digitális vásárlásról. Ez biztosítja, hogy megfeleljünk a vásárlók és a kereskedők személyes adatkezeléssel kapcsolatos elvárásainak világszerte. A tranzakció feldolgozásakor a kereskedő nevét és a vásárlás teljes összegét látjuk, de az egyes tételeket nem."
- "Médiamérési szolgáltatásunk a kereskedők és az általuk megjelölt szolgáltatók számára a reklámkampányaik hatékonyságát méri. A kereskedők tájékoztatást adnak hirdetési kampányukról, például a kezdő és befejező dátumról, a Mastercard pedig értékeli és megosztja velük a kártyás költési tendenciákat a megjelölt időszakban."
- "A médiamérési szolgáltatásunkkal a kereskedők és az általuk megjelölt szolgáltatók számára kizárólag trendeket mutatunk meg, ezeket aggregált és anonim adatok alapján állítjuk össze – például a kereskedő átlagos kosárértéke és értékesítési mennyiség alapján. Nem adunk ki egyedi tranzakcióról szóló vagy személyes adatot. Soha nem adunk ki olyan adatot sem, amely lehetővé teszi egy vásárló nyomon követését vagy növelné a hirdetések hatékonyságát egyes felhasználókkal kapcsolatban. A Mastercardnál a magánélet és az adatok védelme alapja és része minden tevékenységnek. Adatvédelmi kötelességvállalásunk messze meghaladja a törvényi szabályozásokat vagy egyéb kormányzati követelményeket."