Orosz trollok hergelték a Nike elleni bojkottot

2018.09.27. 13:35

Orosz propagandafiókok erősítették fel a megosztó reklámkampánya miatt a Nike bojkottjára felszólító online mozgalmat – írja a Wired.

Mint ismert, a Nike a legutóbbi kampánya arcaként azt a Colin Kaepernicket választotta, aki NFL-játékosként elkezdte a himnusz alatti letérdelés mozgalmát, hogy ezzel a feketék elleni amerikai elnyomás ellen tiltakozzon. A Nike kampánya extrém megosztó volt, az egyik tábor hősként ünnepelte a céget, a másik tiltakozásul égetni kezdte a termékeit. Persze maga a Nike pontosan tudhatta, mire számíthat, és mennyire jól jöhet ki a történetből – és végül valóban nőttek is az eladásai az ügy után.

A Nike elleni bojkott fő online fóruma a Twitter volt. A Graphika nevű közösségimédia-elemző cég megvizsgálta az ehhez kapcsolódó aktivitást. Két megfigyelési kört tartottak, az egyiket órákkal a Kaepernick-kampány bejelentése (szeptember 3.) után, a másikat 12-18 órával később. Azt találták, hogy először 7-8 ezer felhasználó használt a bojkottra felszólító hashtageket, ez a második mérésre már 80 ezerre duzzadt. Az elemzés azokra a fiókokra összpontosított, amelyet legalább kétszer posztoltak a témában.

A Graphika 47 releváns hashtaget talált. A legnépszerűbb a #nikeboycott volt, ezt több mint 10 ezerszer használták. De több mint ezerszer fordultak elő a #nike, #colinkaepernick, #boycottnike, #kaepernick and #dumpnikestock hashtagek is.

A cég elemzése szerint a témát elsősorban Trump-párti felhasználók tolták, ami érthető, hiszen Donald Trump amerikai elnök többször élesen kritizálta Kaepernicket és az általa életre keltett térdelős mozgalmat, majd a Kaepernickre épített Nike-kampányt is. A #nikeboycott hashtag használatának például a 66,1 százaléka köthető Trumpot támogató felhasználókhoz.

A bojkottot tehát nem orosz kötődésű fiókok kezdték, de a felerősítésében már fontos szerepet játszottak: a Graphika szerint ezek egyértelműen a 2016-os elnökválasztást befolyásolni igyekvő Kreml-közeli szervezethez, az Internet Research Agency nevű trollfarmhoz köthető fiókok. Ez a stratégia nem meglepő, korábban is többször megfigyelhető volt már, hogy az orosz trollfiókok mindenféle politikailag és/vagy társadalmilag megosztó vitába előszeretettel szálltak be, hogy fokozzák a hangulatot – nem ritkán akár mindkét oldalon.

Érdekes viszont a QAnon nevű mozgalomhoz köthető fiókok aktivitása. A QAnon egy Trump köré nagyszabású, mitologikus összeesküvést vizionáló elmélet, amely az elnököt a világ gonosz erői ellen harcoló hősként festi le. Ehhez képest a bojkott alatt a QAnon-szimpatizánsok inkább a Nike-t támogatták. Hogy ez hogyan illeszkedik a Dolgok Nagy Rendjébe, azt az elemzőcég is csak találgatja.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM