Natália
1 °C
7 °C

Orosz trollok hergelték a Nike elleni bojkottot

2018.09.27. 13:35

Orosz propagandafiókok erősítették fel a megosztó reklámkampánya miatt a Nike bojkottjára felszólító online mozgalmat – írja a Wired.

Mint ismert, a Nike a legutóbbi kampánya arcaként azt a Colin Kaepernicket választotta, aki NFL-játékosként elkezdte a himnusz alatti letérdelés mozgalmát, hogy ezzel a feketék elleni amerikai elnyomás ellen tiltakozzon. A Nike kampánya extrém megosztó volt, az egyik tábor hősként ünnepelte a céget, a másik tiltakozásul égetni kezdte a termékeit. Persze maga a Nike pontosan tudhatta, mire számíthat, és mennyire jól jöhet ki a történetből – és végül valóban nőttek is az eladásai az ügy után.

A Nike elleni bojkott fő online fóruma a Twitter volt. A Graphika nevű közösségimédia-elemző cég megvizsgálta az ehhez kapcsolódó aktivitást. Két megfigyelési kört tartottak, az egyiket órákkal a Kaepernick-kampány bejelentése (szeptember 3.) után, a másikat 12-18 órával később. Azt találták, hogy először 7-8 ezer felhasználó használt a bojkottra felszólító hashtageket, ez a második mérésre már 80 ezerre duzzadt. Az elemzés azokra a fiókokra összpontosított, amelyet legalább kétszer posztoltak a témában.

A Graphika 47 releváns hashtaget talált. A legnépszerűbb a #nikeboycott volt, ezt több mint 10 ezerszer használták. De több mint ezerszer fordultak elő a #nike, #colinkaepernick, #boycottnike, #kaepernick and #dumpnikestock hashtagek is.

A cég elemzése szerint a témát elsősorban Trump-párti felhasználók tolták, ami érthető, hiszen Donald Trump amerikai elnök többször élesen kritizálta Kaepernicket és az általa életre keltett térdelős mozgalmat, majd a Kaepernickre épített Nike-kampányt is. A #nikeboycott hashtag használatának például a 66,1 százaléka köthető Trumpot támogató felhasználókhoz.

A bojkottot tehát nem orosz kötődésű fiókok kezdték, de a felerősítésében már fontos szerepet játszottak: a Graphika szerint ezek egyértelműen a 2016-os elnökválasztást befolyásolni igyekvő Kreml-közeli szervezethez, az Internet Research Agency nevű trollfarmhoz köthető fiókok. Ez a stratégia nem meglepő, korábban is többször megfigyelhető volt már, hogy az orosz trollfiókok mindenféle politikailag és/vagy társadalmilag megosztó vitába előszeretettel szálltak be, hogy fokozzák a hangulatot – nem ritkán akár mindkét oldalon.

Érdekes viszont a QAnon nevű mozgalomhoz köthető fiókok aktivitása. A QAnon egy Trump köré nagyszabású, mitologikus összeesküvést vizionáló elmélet, amely az elnököt a világ gonosz erői ellen harcoló hősként festi le. Ehhez képest a bojkott alatt a QAnon-szimpatizánsok inkább a Nike-t támogatták. Hogy ez hogyan illeszkedik a Dolgok Nagy Rendjébe, azt az elemzőcég is csak találgatja.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?