A diákok empátiát, a nyugdíjasok netezni tanulnak a másiktól
További Tech-Tudomány cikkek
A történelem során először fordul elő, hogy a fiatalabb generáció kezében több tudás van, mint az idősekében – hangzott el a Magyar Telekom sajtótájékoztatóján, amelyben az általuk felkarolt képzési programot mutatták be.
A fővárosban lezajlott kísérleti időszak után a projektet november 6-tól kezdődően két hónap alatt tizenhárom városban (Budapest, Veszprém, Várpalota, Miskolc, Kazincbarcika, Ózd, Szeged, Kecskemét, Pécs, Szombathely, Győr, Sárvár, Debrecen) viszik tovább, és havonta ezer nyugdíjast szeretnének megismertetni a hétköznapi digitális technológiákkal. Olyan dolgokkal, mint a vloggerség, az Instagram meg a Pinterest, hiszen a digitális kompetenciák nemcsak a munka világában fontosak, a megfelelő eszközök a magányt is nagyon jól tudják enyhíteni, és megmozgatják a felhasználó agytekervényeit.
Mielőtt habzó szájjal billentyűzetet ragadna, hogy minek az önbizalomhiányos magamutogatók követésére tanítani bárkit is, megjegyezném, hogy mindkét fent említett appban elérhetők teljesen komoly ismeretterjesztő tartalmak, például a NASA csatornája, és olyan hétköznapi hobbikhoz lehet ötleteket szerezni, mint a kézimunka, a kertészkedés és a főzés.
Persze a másik oldalon ott van az idősek kezében az élettapasztalat, és a fiatalok megtudhatják, milyen is az, amikor nekik kell foglalkozni valakivel, és új dolgokra megtanítani.
Érdekes tapasztalat volt azt látni, hogy miként viszonyulnak a diákok a tanárokhoz. Az öreg diákjaink sokkal empatikusabbak, mint mi
– foglalta össze találóan az egyik résztvevő diák.
Vannak azonban kihívások is, például izgalmas, hogy egy idősebb ember hogyan fogadja el a fiatal tanítóját. Persze a diákokat csak némi felkészítés után engedik tanítani, mert azt sem árt tudni, hogyan tudnak jól reagálni, amikor a nyugdíjas telefonján pornó indul el a böngésző megnyitásakor, vagy olyan képek vannak a galériában, amilyeneket egy tizenévesnek nem szabadna látnia.
„Fontos, hogy tiszteletben tartsák egymás privát szféráját, és biztonságos mederben maradjon az oktatás” – mondta Gyurkó Szilvia gyerekjogi szakértő, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány alapítója és vezetője.
A fiatalok bevonásának ötletét részben az adta, hogy minden iskolásnak részt kell vennie valamilyen közösségi szolgálatban, és sokan küzdenek azzal, hogy értelmes és hasznos tevékenységgel töltsék ki ezt az időt.
Sokszor azért nem jelentkeznek a diákok, mert oda kell menni, meg kell ismerkedni idegenekkel, itt viszont online lehet részt venni a program
– mondta Menyhárt Erika, a Neumann János Számítástechnikai Szakgimnázium igazgatója.
Az iskola diákjai vettek részt a budapesti pilot programban. Mint elmondta, az idősek tanításában nagy segítséget jelentett, hogy a diákjaik eleve jobban kezelik a különbségeket. Az intézményben ugyanis régóta foglalkoznak speciális nevelési igényű diákokkal, és minden évben tartanak érzékenyítő heteket, hogy mindenki megtudja, miben más a társaik élete.