Hedvig
4 °C
15 °C

A Facebookon évekig lehetett direkt azoknak hirdetni, akik nyitottak az áltudományokra

2020.04.24. 10:48

Mark Zuckerberg cégvezér alig több mint egy hete nevezte a Facebook top prioritásának a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos álhírek elleni küzdelmet, és az elmúlt években az egyre sűrűsödő kritikák hatására a Facebook egyre nagyobb erőfeszítéseket tesz a hamis információ terjedésének megfékezésére. Mindezt erősen árnyalja, hogy mint most kiderült, a cég hirdetőinek legalább 2016-tól egészen mostanáig elérhető volt egy olyan hirdetési kategória, amellyel kifejezetten az áltudományok iránt érdeklődő felhasználókra lehetett hirdetéseket célozni – írja az Engadget.

Az áltudományos hirdetési kategória létére a Markup cikke hívta fel a figyelmet. A lap újságíróinak a figyelmét egy elektromágneses mező elleni sapka keltette fel, amely az ígéret szerint megóvja a viselőit az okostelefonok káros sugárzásától. Ezután kezdtek utánanézni, kikre célozta a hirdető a termékről szóló reklámot, és hogyan volt erre lehetősége. A lap cikke után a Facebook eltávolította az áltudomány kategóriáját a hirdetési platformjáról.

Nem ez az első eset, hogy a Facebook etikailag megkérdőjelezhető hirdetési kategóriáira irányul a figyelem. 2017-ben például kiderült, hogy a hirdetők elérhetik a zsidógyűlölet iránt érdeklődőket, 2019-ben pedig a "védőoltásokkal kapcsolatos ellentmondásokra nyitott" felhasználókra célozható hirdetések miatt kellett magyarázkodnia a cégnek. Miután ezekre a kategóriákra fény derült, a Facebook szintén törölte mindkettőt.

Azt nem tudni, hogy az áltudományok konkrét kategóriáját milyen gyakorisággal használták a hirdetők, de már az is aggályos, hogy egyáltalán létezhet egy olyan közegben, amelyben az 5G-vel kapcsolatos összeesküvés-elméletek futótűzszerű terjedése miatt adótornyokat gyújtanak fel, miközben a Facebook szinte hetente jelent be valamilyen álhírellenes lépést.