Stefánia
0 °C
3 °C

Mitévők legyünk edzőterem nélkül?

GettyImages-1210559707
2020.11.11. 15:14 Módosítva: 2020.11.11. 15:52
Parkban, otthon és privát stúdióban továbbra is szabad a mozgás. Fitnesz, korlátozás idején – szakembereket kérdeztünk.

Lakatos Péter erőnléti edzővel, sportszakemberrel, majd Erős Zoltánnal, a Life1 trénerével beszélgettem arról, hogy a november 10-én, a vírus történetében másodszorra életbe léptetett veszélyhelyzet a fitneszt, mint ágazatot hogyan érinti, valamint korlátozó intézkedések közepette mit tehetünk az egészségünkért. 

Molnár Dávid: A magyar kormány a 2020. évi CIX. törvényben a koronavírus-világjárvány második hulláma elleni védekezésről döntött, azonban a szigorú szabályok értelmezése nem könnyű feladat. Mit lehet tudni az edzőtermekkel és a sportolással kapcsolatban?

Lakatos Péter: Fontos különválasztani a szakági szövetségtől igazolással is rendelkező versenysportoló tevékenységét a szabadidős sporttevékenységtől. A versenyzőt tulajdonképpen nem érinti a törvény, egyetlen kritérium a jogtiszta igazolás megléte  ezt be kell tudni mutatni egy esetleges ellenőrzés esetén. Sokkal érdekesebb, hogy a szabadidős fitnesztevékenységet hogyan érintik a rendelkezések. Jelen tudásunk szerint egyéni edzésre a szabadban  például egy parkban , valamint otthon és privát stúdióban lehetőség van, a csoportos sporttevékenység zárt térben nem lehetséges. Egyik oldalon tehát a privát személyi edzést nem tiltja a rendelkezés, sem edzésre kialakított helységben, sem pedig lakóhelyen, a másik oldalon azonban ennek ellentmondanak az edzőtermek bezárását kötelezővé tévő jogi passzusok. A jogalkotói szándékot megértendő, a kormányzati honlap hotline telefonszámán érdeklődtünk, ahol az edzőtermek kötelező bezárását hangsúlyozták, azonban a jogi keretek tisztázása érdekében készül egy beadvány is az illetékes államtitkár asszony számára.

MD: Hogyan érinti a fitneszipart az ismételt rendelkezéssor?

LP: Ha egy nagyobb cég áll az edzőterem, vagy -termek mögött, túl lehet élni, azonban az országban elterjedtebb, kisebb, családi kézben lévő vállalkozások rendkívül nehéz helyzetbe keveredtek. Sok helyen húzták le a rolót. A legtöbb esetben az edzőteremként használt helységet a vállalkozás tulajdonosa bérli, így a bérbeadóval való megegyezés lehetősége sokat számíthat. A legrosszabb helyzetben a legtöbbször KATA-s vállalkozó edzők vannak, akiknek sokszor a vállalkozása a bezárásra ítélt edzőteremben található. Rebesgetik, hogy esetleg szektoriális szinten a KATA fizetés alól mentesítik őket, de ez nagyon minimális segítség, így a márciusi lezárások óta a legtöbben online edzésre, tréningre is felkészültek, esetleg házhoz mennek, vagy parkban segítenek a mozgásban. Aggódást érzek amiatt is, hogy az edzők tulajdonképpen „egészség-nagyköveteink”  ha elveszítik munkájukat, sok-sok ember egészségmegőrzésének programja sérül. Hirtelen vezetés nélkül maradnak és ez számos esetben nagyon nagy gondokkal járhat. Magyarország Európában vezet az elhízás és a cukorbetegség terén, hasít az anyagcserebetegség, világszinten negyedik helyezettek vagyunk  nincs kialakult egészségkultúra, ezért az edzők felelőssége hatalmas.

 

Ezt erősítette meg a Life1 edzője, Erős Zoltán is, aki hangsúlyozta

„az edzők közül a legtöbben a márciusi időszakból sem álltak még fel, ezért a jelenlegi szituáció gyakorlatilag egy „tüdőlövés”. A termeknek kötelező volt bezárniuk, sokan tartalék és segítség nélkül maradtak.”

MD: Rendben. Beszéljünk egy picit arról, hogy akik szakember vezetése és edzőterem nélkül maradtak   hogyan mozogjanak?

LP: A szabadtéri mozgás mindenkinek elérhető. Minimum heti három alkalommal, de lehetőség szerint naponta egy 30 perces intenzív sétát javaslok, kizárólag orrlégzéssel. Az orrlégzés legyen a limitáló tényező, addig emelhetjük az intenzitást, amíg orrlégzéssel bírjuk. Nem feltétlenül jár izzadással a folyamat, ami nem is baj  és nem is cél, azonban fontos, hogy egy picit diszkomfortos legyen! Ne legyen könnyű! Szakmai berkekben úgy fogalmazunk, hogy a séta jól skálázható  igény szerint alakítható a terhelés mértéke, szinte veszélytelenül. Ha valaki többre vágyik, személyi edző szakmai segítségének igénybevételét javaslom. 

MD: Jön a tél, de már most is elég hideg van. Hogyan alkalmazkodjunk hozzá? Fontos a hidegterápia?

LP: Nagyon fontos, hisz az ember természeti lény, az időjáráshoz való alkalmazkodás képessége kulcskérdés volt mindig is  ne szakadjunk el ettől. Reggel, egy meleg zuhanyt követően nyugodtan ereszthetünk magunkra 10-30 másodpercen keresztül hidegebb vizet  holland tanulmányok kimutatták ennek immunrendszert erősítő hatását. Szoktassuk bátran szervezetünket a természeti változásokhoz.

MD: Jön a forró csoki szezonja, sokan már most a karácsonyi süteményekről álmodoznak   nem véletlenül vagyunk elhízott népség. Hogyan táplálkozzunk ebben a vírusos, terem bezárt szürke időben?

LP: Pár fontos tényezőt emelnék ki: vegyük ki étrendünkből a gyulladáskeltő hidrogénezett növényi olajokat (magolajokat is), valamint a napi szénhidrátbevitelt csökkentsük 100 gramm alá. Fogyasszunk belsőséget, én a májat javaslom  A- és B-vitamint, vasat, cinket és rezet bőséggel tartalmaz. Táplálkozzunk 10 órás időablakon belül. Kiegészítőket is használhatunk, de figyeljünk a mennyiségre és a megfelelő kofaktorok használatára  így 4000 IU D-vitamin, a K-vitamin, magnézium, szelén és esetleg C-vitamin bevitele segíthet szervezetünknek.

MD: Mit gondolsz az alvásról?

LP: Nem választható el a légzéstől! Ha elég mély és pihentető az alvás, 7-8 óra is elegendő lehet. Ha nincs kizáró tényező (fiatal életkor, betegség, légúti akadály), valamint nincs fóbiánk, szorongásunk tőle  tegyük mindezt szájtapasszal. Azonban ha szájszárazság, orrdugulás, hideg végtagok és gyakori ébredések kísérik az alvásunkat, mindenképpen gyanakodjunk légzési gondokra  ebben az esetben fül-orr-gégész és szomnológus (alvásszakember) bevonása elengedhetetlen. A fennálló légzési gondok nyitott szájú felszínes alvásban, horkolásban, fogszuvasodásban és légzéskimaradásban manifesztálódhatnak. Ha valaki elmúlt 50 éves, magasabb a testtömeg-indexe, mint 30, vagy 28 cm-nél szélesebb a nyakkörfogata, veszélyeztetettebb. A nem megfelelő alvás a kortizolszintet magasan tartja, alváshormonunk termelődése megbolondul és anyagcserénk teljesen felborul. Ez az immunrendszer szuboptimális működését vonja maga után, immunhiányos lesz szervezetünk. 

 

A Life1 edzője, Erős Zoltán szerint is rendkívül fontos a pihenés a regeneráció szempontjából. A szakember szerint

„a termek bezárásának időszaka lehetőség arra, hogy alvásunk minőségére fokozottabban figyeljünk. Használjuk ki feltöltődésre ezt a kényszerpihenőt!”

LP: Számos kutatás bizonyította már, hogy nem megfelelő alvás és fáradt ébredést követően az agy hipotalamusz nevű területe a hormonrendszer kuszaságával karöltve teljesen összezavarodik és téves tanácsokat ad: a zsíros és cukros élelmiszerek felé vezeti az embert és ennél fogva 30 százalékkal több kalóriát veszünk magunkhoz, mint az optimális lenne.

MD: Ha csak egy dologra tudnánk figyelni, mi legyen az? Mi a legfontosabb?

LP: Talán az alvás. És a légzés. Ezek ketten mindennek az alapjai.

(Borítókép: NurPhoto / Getty Images Hungary)