Budapest levegője a 22. legszennyezettebb Európában
További Tech-Tudomány cikkek
Budapesten a legnagyobb problémát a szálló por koncentrációja okozza, amelyhez nagyban hozzájárul a fűtés és a közlekedés. Az Európai Népegészségügyi Szövetség számításai szerint évi 1860 euró (mintegy 680 ezer forint) veszteséget okoz a magyar fővárosnak a szennyezett levegő.
Az egy lakosra jutó veszélyesség súlyosságát illetően 432 város közül Budapest a 22. legszennyezettebb Európában. A tanulmány azt is vizsgálta, hogy az utazási idő egyszázalékos növekedése a légszennyező anyagok kibocsátásának 0,29–0,54 százalékos növekedéséhez vezet. A gépkocsik számának egyszázalékos növekedése pedig fél százalékkal növeli a szennyező anyagok kibocsátását.
A közösségi autózásban élenjáró európai városok tapasztalatai szerint egyetlen megosztott autó öt, vagy akár tíz saját gépkocsit képes kiváltani. Kevesebb parkolóhelyre van szükség, és a környezeti terhelés is kisebb. Budapesten 684 ezer autó, Pest megyével együtt 1,25 millió van forgalomban, melyből autómegosztó szolgáltatás keretében összesen 1000 jármű közlekedik, azaz a budapesti autóknak csak 0,15 százaléka megosztásos.
Ez volt tavaly a legsűrűbben vásárolt használt autó
Majdnem 17 százalékkal kevesebb használt személygépkocsi érkezett az országba.
A Mol Limo és Share Now flottájának közel fele elektromos autókból áll. A Greengo csak elektromos autókat állított forgalomba. Számításuk szerint a szolgáltatás 2016-os indulása óta a felhasználók 10 millió kilométert tettek meg. Ezzel pedig 1,5 millió kilogramm CO2-kibocsátástól kímélték meg Budapestet.
A nagyobb városokban nemcsak a légszennyezés, hanem a parkolóhelyek hiánya is egyre nagyobb kihívást jelent. Budapesten már odáig fajul a helyzet, hogy XIII. kerületben már több autó van bejelentve, mint amennyi közterületi parkolóhely áll rendelkezésre.
Brutális tarifaemelést hoz a parkolási káosz
A 13. kerületben másfélszer több regisztrált autó van, mint amennyi köztéri parkolóhely.
Ezért a fővárosnak olyan megoldásokban kell gondolkodni, amely gyors és kényelmes alternatívát nyújt a saját autós közlekedés kiváltására. Ilyen lehet a kerékpár- és a rollermegosztók használata. Lille francia város adatai szerint a rolleresek potenciális tömegközlekedők, akik az első vagy utolsó pár kilométert teszik meg rollerrel. A franciaországi településen kiadott számítások szerint a bringázóknak 6 százaléka, a rollereseknek viszont 28 százaléka használja a tömegközlekedés kiegészítésére a járművet, hogy gyorsabban érjen célba. A francia város tapasztalatai szerint a megosztható járműveket a közlekedési csomópontok közelében érdemes elhelyezni. A budapesti tapasztalatok is azt mutatják, hogy a megosztható rollereket főként az utolsó egy-két kilométeren használják a legtöbben. Így a Lime-ot sokan kombinálják a tömegközlekedéssel.
Az e-roller lehet, hogy idegesítő, de az autózás alkonyát is hozhatja
Az elekromos kétkerekű kütyük néha felfordulást okoznak, de okos használattal az emberi léptékű városok és az autómentes közlekedés kialakításában segíthetnek. Nem is kell náluk jobb adatmegosztó.
(Borítókép: MOL Limo és GreenGo. Fotó: Huszti István / Index)