A gyakori digitális multitasking rontja a gyerekek pszichés egészségét
A gyakori digitális multitasking (többféle feladat egyidejű végzése) rontja a gyerekek pszichés egészségét a Luxemburgi Egyetem iskoláskorúakkal végzett kutatása szerint. A különböző eszközök és médiumok használatának módja ebben nagy szerepet játszik a szakemberek szerint – számolt be az MTI.
A digitális médiafogyasztás mértékének növekedése különösen a gyerekeknél vet fel kérdéseket. Nem elég azonban csak a képernyő előtt töltött időt korlátozni – emelte ki a Pedro Cardoso-Leite vezette kutatócsoport a PLOS One című tudományos lapban bemutatott tanulmányában.
Kérdőívek segítségével 118 nyolc–tizenkét év közötti iskolás médiafogyasztási szokásait vizsgálták, és megfigyelték, hogyan hat ez többek között a figyelmükre, a pszichés egészségükre, az alvásukra és az iskolai teljesítményükre. Figyelembe vették, hány órát töltenek a digitális eszközök használatával, milyen gyakran játszanak videójátékokat, és milyen gyakran végeznek digitális multitaskingot.
Ezek alapján különösen a digitális multitasking okoz romlást a pszichés egészségben, az alvásminőségben, és csökkenti a kitartás képességét. Az intenzív multitaskingot alkalmazó diákok oktatói is jelezték, hogy esetükben gyakoribbak a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarra (ADHD) utaló viselkedési jegyek.
A játékok azonban nem jártak negatív hatással. A videójátékok használata sokkal inkább jobb pszichés egészséghez és gyorsabb reakcióképességhez volt köthető.
A kutatás szerint a nyolcéves gyerekek átlagosan napi négy és fél órán át fogyasztanak digitális tartalmakat. Tizenkét éves korban ez az idő már 8 óra 14 perc.