Áder János: Túl nagy a közlekedés környezeti lábnyoma
Áder János szerint csökkenteni kell a közlekedés környezeti lábnyomát. Az elektromos járművek esetében megtermelhető az üzemanyag napelemekkel, ráadásul a járművek működése összehasonlíthatatlanul kevesebb zajjal és légszennyezéssel jár – hangsúlyozta az államfő hétfőn közzétett podcastjában.
Rámutatott ugyanakkor, hogy miközben az Európai Unióban és Magyarországon is csökkent a széndioxid-kibocsátás az elmúlt 25–30 évben, a közlekedés károsanyag-kibocsátása mindkét összehasonlításban jelentősen nőtt.
Ha komolyan vesszük a 2050-es klímasemlegességi célt, akkor a közlekedés kibocsátását, környezeti lábnyomát jelentősen csökkenteni kell; ezért alapvetően fontos, hogy nemcsak a személyautók, hanem a teherszállításban, fuvarozásban részt vevő járművek esetében is az elektromos meghajtás minél hamarabb általános legyen
– fogalmazott a köztársasági elnök, aki a magyar fejlesztésű elektromos kukásautót megalkotó cég, az Electromega Kft. tulajdonosával beszélgetett.
Az elektromos meghajtású kukásautó egy teljes műszakot végig tud dolgozni egy töltéssel. Bár ára majdnem a duplája, mint a dízelé, ugyanakkor a megtérülése 6–8 év között van, mivel az elektromos jármű esetében az üzemanyag és a szervizelés költsége is lényegesen olcsóbb
– fejtette ki Kőszegi Dániel, hozzátéve, hogy a nagy össztömegű járművekre koncentrálnak, nemcsak kukásutókra, hanem például kamionokra is.
A kisautóknál is elindultunk a zöld irányba
Az újautó-értékesítésben jelentősen nő az elektromos autók aránya: 2021 szeptemberében európai szinten már az eladott járművek 23 százaléka volt tisztán elektromos vagy hibrid, ami duplája az egy évvel korábbinak. Bár Magyarországon ez az arány csak 5 százalék, ez magasabb, mint a környező kelet-közép-európai országokban.
Az E.ON Hungária csoport közleménye szerint idehaza már
- 19 ezer teljesen elektromos és
- 20 ezer tölthető hibrid,
azaz összesen 39 ezer zöld rendszámos autót helyeztek üzembe, tíz éven belül pedig akár meg is tízszereződhet a számuk.
A teljesen elektromos autók száma csak októberben mintegy 6 százalékkal nőtt a pályázati lehetőségeknek köszönhetően.
A magyarországi töltőhálózaton vételezett áram mennyiségét nézve a nyilvános töltésekkel
- 42 millió kilométert tettek meg az e-autósok 2020-ban,
- 5100 tonna szén-dioxid-kibocsátástól kímélve meg a környezetet.
Az elektromos meghajtású autók dinamikus növekedését a töltőhálózati infrastruktúra további fejlesztésével lehet kiszolgálni. Jelenleg Európában negyedmillió hagyományos és 38 ezer gyorstöltő található, de ahhoz, hogy a technológia minél könnyebben elérhető legyen minden környezettudatos autós számára, nélkülözhetetlen az otthoni, munkahelyi töltőpontok kiépítése.
Az is biztató, hogy míg 6 éve egy-egy utazásnál 4–5 alkalommal kellett megállni útközben tölteni, addig manapság egyetlen töltéssel kivitelezhető ugyanaz az utazás, és ez a rendszer folyamatosan fejlődik.
A világpiacon mindeközben fordult a trend: a tavalyi volt az első olyan év, amikor több új elektromos és hibrid autót helyeztek üzembe Európában (1,4 millió), mint Kínában (1,2 millió).