Koronavírus adatok

2021. nov. 26.
Oltottak Kórházban Elhunytak Fertőzöttek
Stefánia
2 °C
9 °C

Áder János: Túl nagy a közlekedés környezeti lábnyoma

2021.11.22. 12:38

Áder János szerint csökkenteni kell a közlekedés környezeti lábnyomát. Az elektromos járművek esetében megtermelhető az üzemanyag napelemekkel, ráadásul a járművek működése összehasonlíthatatlanul kevesebb zajjal és légszennyezéssel jár – hangsúlyozta az államfő hétfőn közzétett podcastjában.

Rámutatott ugyanakkor, hogy miközben az Európai Unióban és Magyarországon is csökkent a széndioxid-kibocsátás az elmúlt 25–30 évben, a közlekedés károsanyag-kibocsátása mindkét összehasonlításban jelentősen nőtt.

Ha komolyan vesszük a 2050-es klímasemlegességi célt, akkor a közlekedés kibocsátását, környezeti lábnyomát jelentősen csökkenteni kell; ezért alapvetően fontos, hogy nemcsak a személyautók, hanem a teherszállításban, fuvarozásban részt vevő járművek esetében is az elektromos meghajtás minél hamarabb általános legyen

– fogalmazott a köztársasági elnök, aki a magyar fejlesztésű elektromos kukásautót megalkotó cég, az Electromega Kft. tulajdonosával beszélgetett.

Az elektromos meghajtású kukásautó egy teljes műszakot végig tud dolgozni egy töltéssel. Bár ára majdnem a duplája, mint a dízelé, ugyanakkor a megtérülése 6–8 év között van, mivel az elektromos jármű esetében az üzemanyag és a szervizelés költsége is lényegesen olcsóbb 

– fejtette ki Kőszegi Dániel, hozzátéve, hogy a nagy össztömegű járművekre koncentrálnak, nemcsak kukásutókra, hanem például kamionokra is. 

A kisautóknál is elindultunk a zöld irányba

Az újautó-értékesítésben jelentősen nő az elektromos autók aránya: 2021 szeptemberében európai szinten már az eladott járművek 23 százaléka volt tisztán elektromos vagy hibrid, ami duplája az egy évvel korábbinak. Bár Magyarországon ez az arány csak 5 százalék, ez magasabb, mint a környező kelet-közép-európai országokban.

Az E.ON Hungária csoport közleménye szerint idehaza már

  • 19 ezer teljesen elektromos és
  • 20 ezer tölthető hibrid,

azaz összesen 39 ezer zöld rendszámos autót helyeztek üzembe, tíz éven belül pedig akár meg is tízszereződhet a számuk. 

A teljesen elektromos autók száma csak októberben mintegy 6 százalékkal nőtt a pályázati lehetőségeknek köszönhetően.

A magyarországi töltőhálózaton vételezett áram mennyiségét nézve a nyilvános töltésekkel

  • 42 millió kilométert tettek meg az e-autósok 2020-ban,
  • 5100 tonna szén-dioxid-kibocsátástól kímélve meg a környezetet.

Az elektromos meghajtású autók dinamikus növekedését a töltőhálózati infrastruktúra további fejlesztésével lehet kiszolgálni. Jelenleg Európában negyedmillió hagyományos és 38 ezer gyorstöltő található, de ahhoz, hogy a technológia minél könnyebben elérhető legyen minden környezettudatos autós számára, nélkülözhetetlen az otthoni, munkahelyi töltőpontok kiépítése.

Az is biztató, hogy míg 6 éve egy-egy utazásnál 4–5 alkalommal kellett megállni útközben tölteni, addig manapság egyetlen töltéssel kivitelezhető ugyanaz az utazás, és ez a rendszer folyamatosan fejlődik.

A világpiacon mindeközben fordult a trend: a tavalyi volt az első olyan év, amikor több új elektromos és hibrid autót helyeztek üzembe Európában (1,4 millió), mint Kínában (1,2 millió).

Klímaváltozás, környezettudatosság, fenntartható jövő.
Ezek nem csak trendi hívószavak, hanem a közös valóság, amiben mindannyian élünk. A Zöld Indexen mi is kiemelt figyelemmel foglalkozunk ezekkel a témákkal. Ha te is fontosnak tartod, hogy azoknak is élhető bolygójuk legyen, akik ma születnek, csatlakozz hozzánk a Zöld Indexen.