- Tech-Tudomány
- technika
- internet
- európai unió
- törvény
- célzott hirdetés
- dezinformáció
- gdpr
- sötét minták
A célzott hirdetések korlátozását kezdeményezi az EU
További Tech-Tudomány cikkek
- Rongyként nyújtható és csavarható az LG új kijelzője
- Az élet keresése közben végezhetett a marslakókkal az amerikai szonda
- Itt a nagy dobás a 4iG-től: műholdakat állítanak Föld körüli pályára
- Minden eddiginél furább hibrid szörnyeteggel rukkolhat elő az Apple
- Hamarosan képtelenek leszünk kiszolgálni az adatközpontok energiaigényét
Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén elfogadta a digitális platformokat szabályozó rendeletet, ami a jogellenes tartalmak eltávolítását és a fogyasztók védelmét célozza.
A képviselőtestület hivatalos tájékoztatása szerint az EP a rendeletjavaslat 530 szavazattal 78 ellenszavazattal és 80 tartózkodás mellett elfogadott szövegváltozatát tekinti tárgyalási alapnak a tagállamokat képviselő Tanács francia elnökségével tervezett egyeztetéseken.
A digitális szolgáltatásokról szóló rendeletjavaslat a köztes szolgáltatók – elsősorban az online platformok, így például a közösségi média és az online piacterek – felelősségi körét és elszámoltathatóságát határozza meg. A szöveg a jogellenesnek minősülő online termékek, szolgáltatások és tartalmak eltávolítására bejelentési és cselekvési kötelezettséget ír elő, és a fogyasztók jogait védő biztosítékokat vezet be. Az ilyen bejelentést követően a tárhelyszolgáltatóknak – a javaslat szövege szerint –
indokolatlan késedelem nélkül kell cselekedniük, figyelembe véve a bejelentett jogellenes tartalom típusát és az intézkedések sürgősségét.
A káros, de nem feltétlenül jogellenes tartalmak kezelése és a dezinformáció megfékezése érdekében a tervezett rendeletben olyan rendelkezések is helyet kaptak, amelyek kötelező kockázatértékelést, kockázatcsökkentést és független ellenőrzést írnak elő, és átláthatóságot várnak el. Ezek olyan információszűrő algoritmusok, amelyek a felhasználók korábbi vásárlásai vagy értékelései alapján határozzák meg a megjelenített tartalmat vagy termékeket - közölték.
Tóth Edina, a Fidesz európai parlamenti képviselője az MTI-hez eljuttatott közleményében hangsúlyozta, hogy „megálljt kell parancsolni” annak, hogy az óriásplatformok maguk határozzák meg a játékszabályokat. Csakis a tagállamok mondhatják meg, hogy milyen tartalmak kerüljenek le a platformok felületéről – hangoztatta. Szavai szerint ezt úgy érhető el, ha biztosított az átláthatóság és a számonkérhetőség demokratikus alapértékeinek érvényesülése a digitális térben is.
Az utolsó pillanatig ment a harc
A javaslatba az utolsó pillanatban is kerültek jelentős módosítások. Egy többpárti képviselőcsoport komolyan küzdött a felhasználók tevékenységének követésén alapuló célzott reklámozás betiltásáért. A teljes tiltás végül nem ment át a testületen, viszont olyan kompromisszumra jutottak, hogy a megtiltják a targetált reklámozást kiskorúaknak.
Sikeresen átment továbbá az a kezdeményezés is, ami megtiltja az olyan érzékeny személyes adatok felhasználását reklámok célzására, mint a politikai, vallási vagy szexuális orientáció.
A rendeletjavaslat szerint a már széles körben ismert személyes adatok felhasználásának jóváhagyó online nyilatkozat elutasításának ugyanolyan egyszerűnek kell lennie, mint a jóváhagyásnak és az elutasítás nem büntethető csökkentett funkcionalitással.
A konzervatív képviselők külön szerették volna kezelni, de az elfogadott javaslat részét képezi továbbá a sötét minták tiltása. Ezek olyan technikák, amelyek a kezelőfelület tervezése segítségével befolyásolják és torzítják a szolgáltatás felhasználójának szabad és önálló döntését.
(MTI, Euractiv)