![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Húsz éve indult a magyar Facebook, ahova Hitler sem regisztrálhatott
![Index iwiw](https://kep.index.hu/1/0/4272/42728/427288/42728898_324675646bdabb8ff49efedf15431622_wm.jpg)
További Tech-Tudomány cikkek
-
Csaknem egy hónap után ismét le lehet tölteni a TikTokot az Egyesült Államokban
- Ultranagy energiájú szellem járta be a Földközi-tengert
- Már a NASA szerint is valószínűsíthető, hogy 2032-ben aszteroida csapódhat a Földbe
- Mesterséges intelligencia frissítheti a Chrome böngésző jelszavait
- Működik is, meg nem is a Meta gondolatírógépe
A közösségi oldalak mára az életünk meghatározó részévé váltak, amelyeknek köszönhetően nemcsak a napi aktualitásokról értesülhet mindenki, hanem a szeretteikkel is könnyedén tarthatják a kapcsolatot. A jelenleg legnagyobb felületként ismert Facebook előtt azonban még volt jó pár, köztük a kifejezetten magyar piacra készült iWiW, amely éppenséggel pont húsz éve kezdte pályafutását.
Nem szólt mindenkinek
A 2002. április 14-én indult, magyar Facebooknak is nevezett oldal azonban nem feltétlenül nyerte el mindenki tetszését. Ez alatt főleg a fiatalokra kell gondolni, akik között ugyan sokan megtalálhatóak voltak a felületen, ám nem használták napi rendszerességgel. A középkorú magyaroknál azonban már más volt a helyzet, ők előszeretettel jártak fel naponta. Kezdetben nem az iWiW, hanem a WiW nevet viselte, ami az angol Who Is Who, azaz ki kicsoda szó kezdőbetűiből tevődött össze. Érdekesség, hogy csak úgy lehetett regisztrálni az oldalra, ha a már saját profillal rendelkezők valamelyike meghívót küldött, így elég belterjesnek volt mondható a közösség, amelybe nem kapott bárki bebocsátást.
Az oldal új arculatot is kapott 2005-ben, valamint akkor vette fel az iWiW nevet, ami már az International Who Is Who, azaz nemzetközi ki kicsoda mozaikszó rövidítése volt. A megújulás részeként összesen 15 nyelven vált elérhetővé a felület, képet lehetett feltölteni, valamint megjelent az üzenőfal és a belső üzenetküldési rendszer is. A legnagyobb újításnak azonban talán az volt mondható, hogy a WiW-től eltérően az iWiW-en már helyet kaptak a reklámok, nem is kevés. A megújult rendszer egyre több felhasználót kezdett odavonzani, akik az újdonság varázsától megbabonázva úgy kezdtek el feltölteni fotókat a saját oldalukra, mintha kötelező lenne. Az már más kérdés, hogy az üzemeltetők egyáltalán nem voltak felkészülve erre, így néhány szolgáltatást bizonyos időre fel kellett függeszteniük 2006 elején.
Hova jutottak a magyar Zuckerbergek?
Mi lett a fiúkkal, akik megcsinálták az iWiWet?
Nem lehetett többek között képet feltölteni, sem meghívót küldeni, ami meg is nyitott egy piaci rést a már iWiW-es felhasználók körében, akik közül volt olyan, aki a meghívóját a Vaterán kezdte el árulni 100 ezer forintos villámáron. Folyamatosan egyre többen akartak csatlakozni a közösséghez, amely 2006 májusára már félmillió tagot számlált. Ehhez viszont nagyban hozzásegített az is, hogy a Magyar Telekom csaknem egymilliárd forintért felvásárolta az oldalt 2006 áprilisában, amely előbb a T-Online csoportba, majd az Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt.-be olvasztotta be a közösségi felületet. Ebben az időben élték egyébként a virágkorukat a különböző körlevelek, amelyek némelyikében az állt, ha a felhasználó nem küldi tovább valakinek, akkor inaktívvá teszik a profilját – vagy még aznap meghal. Ezeknek a leveleknek volt köszönhető az, hogy 2006. május 4-én több mint 443 ezres látogatottságot, valamint 16,1 milliós lapletöltést generált az oldal, mivel mindenki tartott attól, hogy elveszítheti a tagságát, így őrült módjára küldték tovább annak, akinek csak lehetett. (Bár tény, hogy sokan már emiatt is elpártoltak az iWiW-től, mivel kezelhetetlenné váltak a rájuk zúduló levelek.)
Viszlát, Túró Rudi!
Az ezt követő években is fokozatosan növekedett a regisztrált felhasználók száma, 2007 nyarára már a 2,5 milliót is elérte. Az elsöprő sikertől felbuzdulva pedig létrehoztak egy másik felületet, az iWiWes-t is, amelyen üzleti tevékenységet folytathattak a különböző szervezetek és vállalkozások. Nekik regisztrációs díjat kellett fizetniük, egyúttal 30 forintot ismerősönként. Újításként törölték azokat a profilokat is, amelyek nem élő személyt takartak, ebből pedig volt jó sok. Külön oldalt hoztak létre többek között a 4-es, 6-os villamosnak, a Túró Rudinak és a Barátok közt című sorozatnak is, de lehetne még folytatni a sort.
A politikus Fodor Gábor éppenséggel pont az iWiW-en jelentette be, hogy SZDSZ-elnök akar lenni. Sőt a Magyar Gárda is elérhető volt a felületen, ám a felhasználók panaszkodtak, így végül törölték. Hasonlóan fuccsba mentek azoknak a felhasználóknak a törekvései is, akik Adolf Hitlert szerették volna regisztrálni az oldalon, többször is, ezeket a profilokat ugyanis kitiltották. Még feljelentés is lett az ügyből. Sőt az akkori Nemzetbiztonsági Hivatal is nyomon követte, mi történik a közösségi oldalon, mivel akkor még nem volt lehetőség arra, hogy bárki szabályozni tudja, hogy az általa megadott adatok közül melyek legyenek láthatóak a profilján. Így könnyen fel lehetett térképezni bárkinek a kapcsolati körét és egyéb privát információkat.
A megújulással kapcsolatos tervekkel azonban ezután sem álltak le a fejlesztők, mivel az üzenőfalat a hírfolyam váltotta le, a „tetszik” és „nem tetszik” funkciók is megjelentek, sőt bárki hozzáadhatta a kedvenc könyvét, filmjét és zenéjét az adatlapjához, ezzel is egyedivé varázsolva. Folyamatosan változtatták és tették modernebbé a külső megjelenését az oldalnak, amely egy applikációt is kapott. Mivel a Magyar Telekom tulajdonában volt a felület, így az előfizetőik díjmentesen elérhették az oldalt az általuk vásárolt készüléken. Ám még a folyamatos megújulással és piachoz való igazodással sem volt elkerülhető az, hogy az iWiW egy idő után ne kezdjen mélyrepülésbe.
A Facebook mindent vitt
A Facebook magyarországi megjelenésével – ami 2008 novemberére tehető – arányosan kezdett el csökkenni az iWiW népszerűsége is. Bár a 2008-as év végére már 4 millió felhasználót tudott magáénak, ami hazánk lakosságának csaknem fele volt akkor, egyre többen kezdtek el átpártolni a Facebookhoz. Ehhez nagyban hozzájárult az, hogy ott nem volt meghívásos rendszer, mint az iWiW-nél, bárki szabadon regisztrálhatott. Míg az iWiW tagjainak növekedése megtorpant, a Facebook teljesen elhúzott. Köszönhetően annak, hogy leginkább a fiatalok érdeklődtek iránta, így még azok is átvándoroltak a Facebookra, akik korábban használták az iWiW-et.
Végül 2014-ben jelentették be, hogy megszüntetik az oldalt, mert nem képesek felvenni a versenyt a Facebookkal, és már nyereségük sincs belőle. A regisztrált felhasználóknak azonban lehetőségük volt arra, hogy digitális időkapszulát hozzanak létre, hogy továbbra is elérhessék az összes ismerősüket, az üzeneteket és a képeket. Az oldal megszüntetésére 2014. június 30-án került sor, akkor még a magyarok egykori kedvenc közösségi oldalának számító iWiW-en 4,55 millióan voltak jelen. A fejlesztők ezzel a rövid üzenettel búcsúztak:
Sziasztok…
A fiataloknál más volt a menő
Ugyan az idősebb generáció körében az iWiW hódított, azonban nem ez volt a 2000-es évek egyetlen olyan közösségi oldala, amely népszerűnek számított Magyarországon. Amíg a középkorú magyarok az iWiW-en ütötték el az időt, addig a fiatalok főképp a myVIP-et vagy épp a MySpace-t használták. Hazai viszonylatban a myVIP volt a jellemzőbb, amelyre az iWiW-hez hasonlóan szintén meghívással lehetett csak regisztrálni. Tömérdek adatot tudott mindenki megadni magáról, ami ilyen távlatból nézve már inkább mondható felelőtlennek és veszélyesnek, semmint értékelhető funkciónak. A mobilszámtól kezdve az iskolai tanulmányokon át az adott felhasználó hobbijáig minden megadható volt az adatlapokon.
A myVIP profiljára a fiatalok többsége válogatás nélkül töltötte fel a képeket – még ha az csak egy nyugágyat, Zsömi nevű kutyáját vagy egy Szent Margit-szobrot is ábrázolt –, sőt a zenefeltöltés is lehetséges volt. Bemutatkozást is meg lehetett adni, azonban valószínűleg mindenkit szekunder szégyen fogna el, ha meglátná, mit írt a menüpont alá még fiatalabb korában. Az idősebb generáció közösségi oldalakon való jelenlétét nézve pedig kicsit olyan érzése támad az embernek, mintha a múlt megismételné önmagát. Fura párhuzam vonható ugyanis aközött, ahogy az idősebbek jelenleg használják a Facebookot, és ahogy a fiatalok voltak jelen a myVIP-en még akkoriban.
Az iWiW mélyrepülését figyelembe véve megfigyelhető az is, hogy ahogy a Facebook megjelenésével egyre többen pártoltak át Zuckerberghez, úgy vándorolnak most át a fiatalok az egyéb közösségi oldalakra, köztük a TikTokra. Bár elég valószínűtlen, hogy a Facebook – amelynek körülbelül 3 milliárd felhasználója van jelenleg – valaha is olyan sorsra jusson, mint az iWiW, de már látható jelei vannak annak, hogy itt is az idősebb generáció veszi át a terepet, míg a fiatalok többsége már a TikTokon vagy az Instagramon múlatja az időt. Ott biztosan nem találkozik senki „Jó reggelt mindenkinek!” és „Boldog névnapot minden Zoltánnak!” fotókkal. Mondjuk ilyennel:
(Borítókép: Index)
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)